Aktualna generacja reprezentacyjnego Forda segmentu D zadebiutowała w 2012 roku. Samochód ujrzał światło dzienne na rodowitym amerykańskim rynku i nosił nazwę Fusion. Wielki europejski debiut Fusiona czylil Mondeo nastąpił dwa lata później. Zaskoczenia nie było, a nowe Mondeo po raz kolejny dzielnie stawało w szranki z Passatem, Insignią i spółką.
Polecamy test: Ford Mustang Bullitt 5.0 V8 6MT: gwiazda kina akcji we współczesnym wydaniu - WIDEO
Egzemplarz widoczny na zdjęciach to wersja po liftingu. Po bardzo niewielkim liftingu. Tak naprawdę zmiany objęły głównie przedni i tylny zderzak oraz reflektory. Kosmetyka mająca na celu odświeżenie nie młodego już auta. Zdecydowanie większą zmianą jest wprowadzenie do oferty Mondeo Kombi wersji hybrydowej, która nigdy wcześniej nie występowała w połączeniu z tym bardzo praktycznym i rodzinnym nadwoziem.
Hybryda?
Czy Ford Mondeo Kombi w wersji hybrydowej już od pierwszego kontaktu rzuca się w oczy? Absolutnie nie. Gdyby nie napisy HYBRID na przednich drzwiach auto nawet w najmniejszym szczególe nie zdradzałoby swojej ekologicznej natury. Równie dobrze tak samo wyglądać może każde inne Mondeo Kombi, zarówno z silnikiem benzynowym, jak i dieslem pod maską. Hybrydowy Ford nie krzyczy - ”patrz na mnie, jestem eko!” – i nie stara się robić wokół siebie sztucznego zamieszania.
Najmniejszy w rodzinie: TEST Ford Ka+ Active 1.2 Ti-VCT 85 KM
Tak czy inaczej, prezentowany samochód jest typowym kombi segmentu D. Typowym z wyglądu. Mierzy pokaźne 4867 mm długości, 1911 mm szerokości oraz 1501 mm wysokości. Ozdobą przodu jest grill, który w chwili debiutu kojarzył się z grillami Astona Martina. Wygląd i kształt grilla nadal przypomina ten sam element z angielskich wozów, ale niewiele osób już się tym fascynuje.
Drobne różnice
Hybrydową naturę opisywanego samochodu wyraźniej widać we wnętrzu. Chociaż różnice także nie są duże i dostrzeże je głównie kierowca.
Najbardziej ekologiczna odmiana Mondeo posiada zupełnie inny zestaw zegarów niż wersje konwencjonalne. Tak naprawdę Mondeo Kombi Hybrid posiada tylko... jeden zegar. Jest to analogowy i dość archaiczny centralny prędkościomierz wyskalowany jedynie do 200 km/h. Rozwiązanie przypominające wskaźniki z nieco starszych i bardziej użytkowych modeli Forda. Polotu w tym niewiele, ale czytelności odmówić się nie da.
Testowaliśmy: Ford Mondeo Kombi ST-Line 2.0 EcoBoost 240 KM
Po obu stronach prędkościomierza znalazło się miejsce na dwa wyświetlacze, które mogą pokazywać niezliczoną wręcz ilość informacji. Od średniego zużycia paliwa i energii elektrycznej, poprzez animację aktualnego przepływu energii napędzającej auto, aż po statystyki podróży oraz płynność jazdy wyrażaną w... zielonych listkach efektywności. Przepływ energii można także monitorować na centralnym wyświetlaczu systemu multimedialnego. Szkoda tylko, że na grafice wyświetlane jest Mondeo w wersji liftback, a nie kombi.
A propos systemu multimedialnego. Jego obsługa jest relatywnie prosta, menu czytelne, a grafika nieco archaiczna. Ot, SYNC3 w całej okazałości. Plus za szybkość działania oraz dobrą reakcję na dotyk. Minus za przeniesienie większości funkcji klimatyzacji do systemu multimedialnego (temperaturę regulujemy przyciskami, a kierunek nawiewu za pośrednictwem ekranu dotykowego).
Poprawny i niepraktyczny
Jakość wykonania wnętrza można ocenić krótko – jest poprawnie. Miękkie tworzywa mieszają się z twardymi plastikami niezbyt wysokiej jakości. Z jednej strony nie da się nazwać Mondeo autem budżetowym, ale z drugiej konkurenci w dziedzinie jakości odjechali już spory kawałek od Mondeo. I nie mam tu na myśli aut klasy premium.
Zobacz: TEST Ford Mondeo Vignale 2.0 TDCi: luksus wg Forda
Poprawnie, a nawet dobrze wygląda temat przestronności kabiny. Ilość miejsca z przodu, jak i z tyłu jest adekwatna do rozmiarów samochodu. Wygodna podróż w cztery osoby? To oczywiste. Wygodna podróż w cztery osoby wraz z bagażami na dwutygodniowy pobyt z dala od domu? Cytując klasyka – Houston, mamy problem!
Hybrydowy Ford Mondeo Kombi ma bagażnik o pojemności 403 litrów. Tak, 403 litry w kombi segmentu D. To brzmi jak kiepski żart, ale niestety żartem nie jest. Nowy Ford Focus Kombi ma kufer o pojemności 608 litrów. Ba, Focus hatchback pomieści niewiele mniej od prezentowanego auta bo 375 litrów bagażu. Tym samym Mondeo Kombi Hybrid ma najmniejszy bagażnik w swojej klasie. Najmniejszy i na dodatek z wysokim progiem załadunku i równie wysoko poprowadzoną podłogą. Winę za taki stan rzeczy ponoszą akumulatory układu hybrydowego.
Sprawdzone rozwiązanie
Jak już wspomniałem najnowsza odsłona Mondeo ma już kilka lat na karku. W chwili projektowania auta wersja hybrydowa nie była traktowana priorytetowo. W związku z tym inżynierowie robili co mogli, aby ekologiczny układ napędowy zagościł na pokładzie kombi Forda, jak najmniejszym kosztem. Nie było to łatwe zadanie, co widać właśnie po drastycznym zmniejszeniu pojemności bagażnika.
Zobacz też: Ford Edge Vignale to oaza spokoju - TEST, OPINIA
Tak czy inaczej hybrydowy układ napędowy Mondeo oparty jest na sprawdzonych rozwiązaniach oraz znanym i również sprawdzonym schemacie działania. Samochód posiada 2-litrowy wolnossący silnik benzynowy o mocy 140 KM. Wsparciem spalinowego motoru jest silnik elektryczny. Łączna moc systemowa wynosi 187 KM. Napęd? Przedni. Skrzynia biegów? Bezstopniowa, planetarna przekładnia znana chociażby z japońskich aut hybrydowych.
Przednie koła mogą być napędzane zarówno silnikiem spalinowym, jak i elektrycznym. Silnik spalinowy może także doładowywać akumulatory. Ot, typowy hybrydowy układ jaki stosowany jest w wielu autach od wielu lat.
Spokojny długodystansowiec
Ford Mondeo Kombi Hybrid potrafi poruszać się tylko i wyłącznie na silniku elektrycznym. Jaki dystans jest w stanie pokonać na elektronach? Tak naprawdę ciężko stwierdzić ponieważ auto nie jest wyposażone w tryb wymuszający jazdę tylko i wyłącznie na silniku elektrycznym. Oprócz standardowych nastaw dostępny jest tryb ECO. Po jego aktywacji auto bardziej leniwie reaguje na ruchy pedału gazu i... nic więcej się nie zmienia.
Hybrydowe Mondeo Kombi ma leniwą naturę. Czy to wada? Absolutnie nie. Jeśli jednak oczekujecie od prezentowanego auta typowego dla Forda precyzyjnego i angażującego prowadzenia, wersja hybrydowa wam tego nie da. Ekologiczne kombi Forda jest typowym spokojnym długodystansowcem. Świetnie czuje się w trasie, ale także nieźle w mieście, w którym silnik elektryczny bardzo często wyręcza swojego spalinowego brata.
Warto podkreślić, że układ napędowy działa bardzo płynnie. Czy bezstopniowa skrzynia biegów sprawia, że silnik podczas przyspieszania niezbyt miło wyje? Tak, ale kabina jest dobrze wyciszona i ta przypadłość nie daje się we znaki. Do czasu, kiedy nie przestawimy przekładni w tryb L. Tryb L czyli maksymalne ładowanie akumulatorów przez silnik zasilany benzyną. Brzmi rozsądnie jednak nie ma róży bez kolców. Efektem ubocznym takiego rozwiązania jest praca motoru spalinowego na bardzo wysokich obrotach. Wygląda to tak, jakbyśmy cały czas jeździli na zbyt niskim biegu zapominając o zmianie przełożenia na wyższe.
Zobacz też: Ford Edge Vignale to oaza spokoju - TEST, OPINIA
Najważniejsze jest jednak to, że auto naprawdę niewiele pali. W cyklu mieszanym samochód potrzebował raptem 5,6 l/100 km. Spokojna jazda w trasie zaowocuje wynikiem o około 0,5 l/100 km mniejszym. W mieście? Tutaj też będzie bardzo dobrze bo duże i dość ciężkie kombi zadowoli się nieco powyżej 6 l/100 km. Ponad 1000-kilometrowe zasięgi na jednym tankowaniu są jak najbardziej realne.
Celowo nie wspominałem wcześniej o osiągach. Dlaczego? Fordem Mondeo Kombi Hybrid totalnie nie chce się jeździć szybko. Charakter i natura tego samochodu sprowadzają się raczej do spokojnych podróży. Gdyby jednak ktoś chciał nadgonić stracone minuty od 0 do 100 km/h rozpędzi się w 9,4 sekundy, a maksymalnie pomknie 187 km/h.
Cena i podsumowanie
Ceny hybrydowego kombi od Forda rozpoczynają się od 147 300 zł za wersję Titanium, która jest podstawową wersją prezentowanej odmiany. Wyżej w hierarchii stoi odmiana Vignale wyceniona na 169 570 zł. Ciekawostką jest fakt, że Mondeo Kombi ze 190-konnym dieslem oraz standardem wyposażenia Titanium jest autem droższym od wersji hybrydowej. O ile droższym? O 8790 zł.
Test poprzedniej wersji: Ford Mondeo 2.0 Hybrid eCVT Titanium: lekcja efektywnej jazdy hybrydą
Cenę hybrydowego Mondeo Kombi ciężko odnieść do cen konkurentów ponieważ konkurencja nie oferuje tego typu pojazdów. Passat Variant GTE aktualnie nie jest oferowany na naszym rynku. Poza tym niemieckie auto było hybrydą typu plug-in. Układ hybrydowy trafia pod maskę poddanej niedawnemu liftingowi Skodzie Superb. Jednak w przeciwieństwie do Forda nie będzie on oferowany w wersji kombi, a na dodatek podobnie, jak w Passacie, Skoda posiada możliwość ładowania z gniazdka. Opel Insignia i Mazda 6? Te auta w ogóle nie posiadają wersji hybrydowych czyniąc tym samym testowany samochód jedynym takim autem na naszym rynku.
Niewątpliwym plusem Forda Mondeo Kombi Hybrid jest niskie spalanie oraz umiejętność płynnej i komfortowej jazdy. Niestety auto ma wręcz śmiesznie mały bagażnik, który totalnie kłuci się z ideą zakupu samochodu z nadwoziem kombi. Wyraźnie widać, że prezentowany Ford został stworzony nieco na siłę i pod presją coraz ostrzejszych norm oraz silnego lobby bycia eko.
Ford Mondeo Kombi Hybrid - dane techniczne
SILNIK | R4, 16V + silnik elektryczny |
Paliwo | benzyna + energia elektryczna |
Pojemność | 1997 cm3 |
Moc maksymalna | 187 KM przy 6000 obr./min. |
Maks mom. obrotowy | 173 Nm przy 4000 obr./min. (silnik benzynowy) + 240 Nm (silnik elektryczny) |
Prędkość maksymalna | 187 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 9,4 sekundy |
Skrzynia biegów | bezstopniowa / eCVT |
Napęd | przedni (FWD) |
Zbiornik paliwa | 51 l |
Katalogowe średnie zużycie paliwa WLTP |
5,7 l/100 km |
Poziom emisji CO2 | 130 g/km |
Długość | 4867 mm |
Szerokość | 1911 mm |
Wysokość | 1501 mm |
Rozstaw osi | 2850 mm |
Masa własna | 1579 kg |
Masa całkowita dopuszczalna | 2250 kg |
Pojemność bagażnika/ po złożeniu siedzeń |
403/1508 l |
Hamulce przód/ tył | tarczowe wentylowane / tarczowe wentylowane |
Zawieszenie przód | kolumny McPhersona |
Zawieszenie tył | wielowahaczowe |
Opony przód i tył | 215/60 R16 |