Nowy Ford Kuga został zaprojektowany zupełnie od podstaw i opiera się na globalnej architekturze C2 Forda, która zapewnia większą sztywność i niższą masę (Kuga w porównywalnych odmianach schudła nawet o 80 kg). Stylistycznie samochód wyraźnie upodobnił się do Focusa i ma bardzo dynamiczną sylwetkę. Model ten tak samo, jak Fiesta, Puma czy nawet Edge, dostał linię stylistyczną ST-Line, co oznacza nieco agresywniej wystylizowane zderzaki, ciekawe obręcze kół i panele ochronne wylakierowane pod kolor nadwozia. Auto w takiej właśnie specyfikacji trafiło do redakcyjnego testu.
Przeczytaj również: Wielki Ford Explorer już jest w sprzedaży. Polska CENA wersji ST-Line i Platinum
We wnętrzu ta sama historia - inżynierowie z premedytacją postawili na podobieństwa do kompaktowego przeboju, jakim jest Focus. Dotykowy ekran umieszczony w centralnym punkcie deski rozdzielczej ma 8 cali, ale zamiast klasycznych zegarów pojawia się cyfrowy wyświetlacz „true color” o przekątnej 12,3-cala, który pozwala na personalizację wizualną (tego w Focusie nie ma). Dodatkowe wyświetlanie danych na szybie dzięki wyświetlaczowi HUD pomaga w prowadzeniu i skupieniu uwagi na drodze.
Dobre wyposażenie
Obsługa podstawowych funkcji, takich jak nastawy temperatury, siły nawiewu czy regulacja głośności muzyki pozostały manualne. To wszystko wpływa na przyjemny odbiór auta. W wyposażeniu można liczyć na rozbudowane multimedia, wbudowany modem FordPass Connect czy dobrej klasy system audio sygnowany marką B&O Play. Inne zaawansowane rozwiązania obejmują stanowisko bezprzewodowego ładowania telefonów oraz intuicyjny system informacyjno-rozrywkowy SYNC 3. System ten jest kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto oraz można nim sterować przy pomocy prostych komend głosowych. Szybko podsumowując - w kabinie czujemy się jak w Fordzie. Czym jest FordPass Connect? Rozwiązanie to ma z poziomu aplikacji w smartfonie pomagać właścicielom zdalnie sterować funkcjami modelu Plug-In Hybrid, który swoją drogą jest zupełną nowością.
Porównaliśmy: Ford Kuga 2.5 PHEV vs. Volkswagen Tiguan 2.0 TSI - PORÓWNANIE, OPINIA, TEST. Nowość kontra doświadczenie
Niespodzianek nie ma również w kwestii systemów wspomagających kierowcę. W nowej Kudze montowany jest szereg nowinek technologicznych dbających o bezpieczeństwo. Można liczyć m.in. na: reflektory doświetlające zakręty, system utrzymywania pasa ruchu, asystenta martwego pola, monitorowanie ruchu poprzecznego, adaptacyjny tempomat z funkcją Stop&Go, funkcję rozpoznawania znaków i ograniczeń prędkości, system monitorowania koncentracji kierowcy, system automatycznego parkowania równoległego i prostopadłego oraz wyjazdu z równoległego miejsca parkingowego.
Jest w czym wybierać
Ford Kuga po raz pierwszy jest hybrydą typu plug-in i przy okazji także debiutuje jako tak zwana „miękka hybryda”. To obecnie najbardziej zelektryfikowany model w palecie Forda. Oferta obejmuje hybrydową wersję Plug-In Hybrid, miękką hybrydę EcoBlue MHEV, a także bardziej tradycyjne układy spalinowe - 1.5 Ecoboost, 1.5 EcoBlue i 2.0 EcoBlue. Topowa hybryda z wtyczką jest połączeniem silnika benzynowego o pojemności 2.5 litra z jednostką elektryczną oraz skrzynią biegów eCVT. Poza napędem na przednią oś można wybrać mocnego 190-konnego diesla z napędem na cztery koła. Standardem jest 6-biegowa skrzynia manualna, a w opcji z dieslami 1.5 i 2.0 występuje 8-stopniowa, automatyczna skrzynia biegów.
Zobacz również: Spodoba się żonie i sprawdzi się na torze. Ford Focus ST kombi 2.0 EcoBlue 190 KM MT6
Podstawowy Ford Kuga Trend z silnikiem 1.5 Ecoboost 120 KM jest łączony wyłącznie ze skrzynią manualną i napędem na przednią oś. Trzeba za niego zapłacić minimum 104 900 zł. Podstawowy diesel 1.5 EcoBlue 120 KM rozpoczyna się od odmiany Titanium w cenie od 120 030 zł. Wersja z napędem na cztery koła pojawia się dopiero w połączeniu z motorem 2.0 EcoBlue 190 KM i 8-biegowym automatem w cenie od 143 280 zł. Topowa jednostka 2.5 Plug-In Hybrid o mocy 225 KM startuje od 156 900 zł i właśnie takie auto prezentowane jest w tym artykule. W hybrydzie napęd AWD z elektronicznie sterowaną skrzynią rozdzielczą ze zmienną dystrybucją momentu obrotowego dołączy do oferty za jakiś czas. Pełne specyfikacje wyposażenia poszczególnych wersji zamieszczamy do pobrania w załączonych poniżej plikach PDF:
KLIKNIJ i POBIERZ - Ford Kuga - wyposażenie PDF
KLIKNIJ i POBIERZ - Ford Kuga Plug-in Hybrid - wyposażenie PDF
2020 Ford Kuga - polski cennik
Trend | Titanium | ST-Line | Vignale | |
---|---|---|---|---|
1.5 EcoBoost 120 KM M6 | 104 900 zł | - | - | - |
1.5 EcoBoost 150 KM M6 | 109 400 zł | 116 300 zł | 126 900 zł | 146 300 zł |
2.5 Hybrid 225 KM | - | 156 900 zł | 167 500 zł | 186 900 zł |
1.5 Ecoblue 120 KM M6 | - | 120 030 zł | 130 630 zł | - |
1.5 Ecoblue 120 KM A8 | - | 129 030 zł | 139 630 zł | - |
2.0 Ecoblue 150 KM M6 | - | 126 260 zł | 138 860 zł | - |
2.0 Ecoblue 190 KM A8 AWD | - | 143 280 zł | 153 880 zł | 173 280 zł |
Hybryda z wtyczką
To połączenie zasługuje na pochwałę. Tradycyjny 4-cylindrowy silnik spalinowy + motor elektryczny = płynność działania i oszczędność jazdy. Dwa źródła mocy robią swoje. Silnik benzynowy pracujący w cyklu Atkinsona sparowano z elektrycznym, pracującym też jako generator prądu. Całość uzupełnia akumulator litowo-jonowym o pojemności 14,4 kWh oraz możliwość ładowania baterii z gniazdka.
Nie przegap: TEST, OPINIA - Ford Fiesta ST 1.5 EcoBoost 200 KM 6MT
225 koni mechanicznych wytwarzanych przy połączeniu 2.5-litrowego wolnossącego silnika z jednostką elektryczną, nie powala jednak osiągami. To wina po części wyłącznie przedniego napędu. Problemy z trakcją przy ostrym ruszaniu z miejsca są wyraźne. Ford nie zastosował dodatkowego motoru elektrycznego na tylnej osi, jak to zrobiono w Toyocie RAV4 Hybrid, której dużo łatwiej odszukać przyczepność. Podobnie za to, jak w Toyocie, jest montowana seryjnie bezstopniowa automatyczna skrzynia. W przeciwieństwie do RAV4, skrzynia w Kudze znacznie umiejętniej udaje wirtualne biegi, nie katując użytkownika jednostajnym, irytującym dźwiękiem.
SUV z wtyczką
Jeśli komuś się wydaje, że 225-konna Kuga będzie „latać” to jest w błędzie. Ten model na osiągnięcie „setki” potrzebuje 9,2 sekundy. Wynik ten jest przeciętny, ale w tym aucie chodzi o coś innego, niż wgniatanie w fotel na prostej. Pod pokładem Forda ukryto akumulatory podnoszące masę własną (Kuga PHEV waży 1844 kg). W teorii powinny one wystarczyć na pokonanie przez auto 56 km (pomiar w cyklu WLTP) na samym prądzie. I wiecie co? W tym przypadku praktyka pokrywa się z cyferkami w folderze reklamowym! Chociaż, aby w pełni wykorzystać hybrydową naturę Kugi należy przemieszczać się głównie po mieście.
Polecamy: Ma przedni napęd, ale i tak lata bokiem. Ford Focus ST 2.3 EcoBoost 280 KM 6MT - TEST, OPINIA, WIDEO
Pomimo niezbyt pobudzających osiągów jazda hybrydową Kugą jest przyjemnością. Zawieszenie jest sprężyste i czuć duży komfort. Do łajby na kołach na szczęście temu modelowi bardzo daleko ponieważ przy dynamicznym pokonywaniu zakrętów samochód zachowuje się bardzo stabilnie i pewnie. Precyzyjny i stawiający przyjemny opór układ kierowniczy tylko utwierdza w przekonaniu, że z prowadzenia tego Forda można czerpać przyjemność. Poza tym komfort akustyczny panujący we wnętrzu jest naprawdę niezły.
Sensowna hybryda
Ładowanie auta może odbywać się na dwa sposoby. Pierwszy, niezbyt ekonomiczny polega na wybraniu specjalnego trybu jazdy EV Charge, w którym silnik benzynowy oprócz napędzania auta jednocześnie doładowuje akumulatory. W takim ustawieniu średnie spalanie potrafi podskoczyć do wartości dwucyfrowej, co mocno podważa sens jego stosowania. Drugim sposobem ładowania Forda jest korzystanie z zewnętrznego źródła energii. Kuga podłączona do zwykłego gniazdka 230V naładuje się do pełna w około 6 godzin. Akumulator jest ładowany nie tylko poprzez gniazdo umieszczone w przednim błotniku. Bateria automatycznie doładowuje się w czasie jazdy dzięki rekuperacji, czyli odzyskowi traconej energii kinetycznej zamienianej na energię elektryczną podczas hamowania.
Sprawdziliśmy: Czy Ford Mustang może być autem rodzinnym? Dla chcącego nic trudnego
Oprócz trybu EV Charge dostępne są jeszcze trzy inne tryby – EV Later, EV Now oraz Auto EV. Pierwszy z nich pozwala na zachowanie energii elektrycznej na potrzeby jej późniejszego wykorzystania (np. w strefie zerowej emisji). EV Now wymusza jazdę tylko i wyłącznie na silniku elektrycznym. Taka jazda zależna jest od poziomu naładowania akumulatorów oraz możliwa do maksymalnej prędkości 130 km/h. Auto EV jest domyślnym trybem dla hybrydowej Kugi. W takim ustawieniu auto samoczynnie wybiera źródło napędu w sposób, najbardziej adekwatny do sytuacji. W momencie, gdy akumulatory zostaną całkowicie rozładowane samochód zachowuje się jak typowa hybryda, odłączająca silnik spalinowy kiedy tylko jest to możliwe.
Niskie zużycia paliwa
Układ napędowy Kugi PHEV ma dwa mocne plusy. Pierwszym z nich jest komfort pracy oraz działanie skrzyni biegów. Hybrydowy SUV Forda jest pierwszym autem z bezstopniową przekładnią, w której zastosowanie takiej, a nie innej skrzyni w ogóle nie irytuje! Zmiany biegów są świetnie symulowane, a jednostka napędowa nawet podczas mocnego dodania gazu nie wyje jak szalona.
Zobacz również: Spodoba się żonie i sprawdzi się na torze. Ford Focus ST kombi 2.0 EcoBlue 190 KM MT6
Drugim dużym plusem jest średni apetyt na paliwo. Jak już zostało wspomniane, przy w pełni naładowanych akumulatorach na samym prądzie Kuga będzie w stanie przejechać ponad 50 km. Reszta dystansu zostanie pokonana w trybie hybrydowym czyli z wykorzystaniem silnika spalinowego oraz przy wsparciu silnika elektrycznego. W takiej sytuacji średnie spalanie na dystansie pierwszych 100 km od naładowania akumulatorów do pełna może wynieść poniżej 3 l/100 km. Ford z obietnicami na poziomie od 1,4 l/100 km (cykl WLTP) przesadza, ale wynik poniżej 3 litrów też jest niezły.
Podłączanie Kugi PHEV do prądu co około 50 km może poskutkować praktycznie zerowym spalaniem (nawet w trybie wymuszającym pracę na elektryku silnik spalinowy potrafi czasami się włączyć). Gdy akumulatory zostaną całkowicie rozładowane średnie spalanie w cyklu mieszanym wyniesie około 6 l/100 km. To także bardzo dobry wynik. Podsumowując, ten samochód ma największy sens przy możliwości codziennego podłączania do sieci energetycznej. Najpoważniejszym ograniczeniem tej hybrydy jest skromny zbiornik paliwa - zmieści tylko 45 litrów. Za to w pełni funkcjonalny bagażnik ma pod podłogą wnękę przeznaczoną do przechowywania brudnych kabli do ładowania.
Ford Kuga PHEV - dane techniczne
Ford Kuga 2.5 PHEV | |
---|---|
SILNIK | R4, 16V |
Paliwo | benzyna+energia elektryczna |
Pojemność | 2483 cm3+ akumulator litowo-jonowy 14,4 kWh 48 Ah |
Moc maksymalna | 165 kW/ 225 KM |
Maks moment obrotowy | b.d. |
Prędkość maksymalna | 200 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,2 s |
Skrzynia biegów | automatyczna bezstopniowa |
Napęd | przedni (FWD) |
Zbiornik paliwa | 45 l |
Katalogowe średniezużycie paliwa (WLTP) | 1,2 l |
poziom emisji CO2 | 32 g/km |
Długość | 4614 mm |
Szerokość | 1883 mm |
Wysokość | 1666 mm |
Rozstaw osi | 2710 mm |
Masa własna | 1844 kg |
Pojemność bagażnika | od 441 l do 1534 l |
Hamulce przód/ tył | tarczowe wentylowane ceramiczne/tarczowe wentylowane |
Zawieszenie przód | kolumny McPhersona |
Zawieszenie tył | wielowahaczowe |
Opony przód i tył (w testowym modelu) | 225/55 R19 |