Nowy Ford Kuga został zaprojektowany zupełnie od podstaw i opiera się na globalnej architekturze C2 Forda, która zapewnia większą sztywność i niższą masę (Kuga w porównywalnych odmianach schudła nawet o 80 kg). Stylistycznie samochód wyraźnie upodobnił się do Focusa i ma bardzo dynamiczną sylwetkę. Model ten tak samo, jak Fiesta, Puma czy nawet Edge, dostał linię stylistyczną ST-Line, co oznacza nieco agresywniej wystylizowane zderzaki, ciekawe obręcze kół i panele ochronne wylakierowane pod kolor nadwozia. Auto w takiej właśnie specyfikacji trafiło do redakcyjnego testu.
Przeczytaj również: Wielki Ford Explorer już jest w sprzedaży. Polska CENA wersji ST-Line i Platinum
We wnętrzu ta sama historia - inżynierowie z premedytacją postawili na podobieństwa do kompaktowego przeboju, jakim jest Focus. Dotykowy ekran umieszczony w centralnym punkcie deski rozdzielczej ma 8 cali, ale zamiast klasycznych zegarów pojawia się cyfrowy wyświetlacz „true color” o przekątnej 12,3-cala, który pozwala na personalizację wizualną (tego w Focusie nie ma). Dodatkowe wyświetlanie danych na szybie dzięki wyświetlaczowi HUD pomaga w prowadzeniu i skupieniu uwagi na drodze.

i
Dobre wyposażenie
Obsługa podstawowych funkcji, takich jak nastawy temperatury, siły nawiewu czy regulacja głośności muzyki pozostały manualne. To wszystko wpływa na przyjemny odbiór auta. W wyposażeniu można liczyć na rozbudowane multimedia, wbudowany modem FordPass Connect czy dobrej klasy system audio sygnowany marką B&O Play. Inne zaawansowane rozwiązania obejmują stanowisko bezprzewodowego ładowania telefonów oraz intuicyjny system informacyjno-rozrywkowy SYNC 3. System ten jest kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto oraz można nim sterować przy pomocy prostych komend głosowych. Szybko podsumowując - w kabinie czujemy się jak w Fordzie. Czym jest FordPass Connect? Rozwiązanie to ma z poziomu aplikacji w smartfonie pomagać właścicielom zdalnie sterować funkcjami modelu Plug-In Hybrid, który swoją drogą jest zupełną nowością.
Porównaliśmy: Ford Kuga 2.5 PHEV vs. Volkswagen Tiguan 2.0 TSI - PORÓWNANIE, OPINIA, TEST. Nowość kontra doświadczenie
Niespodzianek nie ma również w kwestii systemów wspomagających kierowcę. W nowej Kudze montowany jest szereg nowinek technologicznych dbających o bezpieczeństwo. Można liczyć m.in. na: reflektory doświetlające zakręty, system utrzymywania pasa ruchu, asystenta martwego pola, monitorowanie ruchu poprzecznego, adaptacyjny tempomat z funkcją Stop&Go, funkcję rozpoznawania znaków i ograniczeń prędkości, system monitorowania koncentracji kierowcy, system automatycznego parkowania równoległego i prostopadłego oraz wyjazdu z równoległego miejsca parkingowego.

i
Jest w czym wybierać
Ford Kuga po raz pierwszy jest hybrydą typu plug-in i przy okazji także debiutuje jako tak zwana „miękka hybryda”. To obecnie najbardziej zelektryfikowany model w palecie Forda. Oferta obejmuje hybrydową wersję Plug-In Hybrid, miękką hybrydę EcoBlue MHEV, a także bardziej tradycyjne układy spalinowe - 1.5 Ecoboost, 1.5 EcoBlue i 2.0 EcoBlue. Topowa hybryda z wtyczką jest połączeniem silnika benzynowego o pojemności 2.5 litra z jednostką elektryczną oraz skrzynią biegów eCVT. Poza napędem na przednią oś można wybrać mocnego 190-konnego diesla z napędem na cztery koła. Standardem jest 6-biegowa skrzynia manualna, a w opcji z dieslami 1.5 i 2.0 występuje 8-stopniowa, automatyczna skrzynia biegów.
Zobacz również: Spodoba się żonie i sprawdzi się na torze. Ford Focus ST kombi 2.0 EcoBlue 190 KM MT6
Podstawowy Ford Kuga Trend z silnikiem 1.5 Ecoboost 120 KM jest łączony wyłącznie ze skrzynią manualną i napędem na przednią oś. Trzeba za niego zapłacić minimum 104 900 zł. Podstawowy diesel 1.5 EcoBlue 120 KM rozpoczyna się od odmiany Titanium w cenie od 120 030 zł. Wersja z napędem na cztery koła pojawia się dopiero w połączeniu z motorem 2.0 EcoBlue 190 KM i 8-biegowym automatem w cenie od 143 280 zł. Topowa jednostka 2.5 Plug-In Hybrid o mocy 225 KM startuje od 156 900 zł i właśnie takie auto prezentowane jest w tym artykule. W hybrydzie napęd AWD z elektronicznie sterowaną skrzynią rozdzielczą ze zmienną dystrybucją momentu obrotowego dołączy do oferty za jakiś czas. Pełne specyfikacje wyposażenia poszczególnych wersji zamieszczamy do pobrania w załączonych poniżej plikach PDF:
KLIKNIJ i POBIERZ - Ford Kuga - wyposażenie PDF
KLIKNIJ i POBIERZ - Ford Kuga Plug-in Hybrid - wyposażenie PDF
2020 Ford Kuga - polski cennik
Trend | Titanium | ST-Line | Vignale | |
---|---|---|---|---|
1.5 EcoBoost 120 KM M6 | 104 900 zł | - | - | - |
1.5 EcoBoost 150 KM M6 | 109 400 zł | 116 300 zł | 126 900 zł | 146 300 zł |
2.5 Hybrid 225 KM | - | 156 900 zł | 167 500 zł | 186 900 zł |
1.5 Ecoblue 120 KM M6 | - | 120 030 zł | 130 630 zł | - |
1.5 Ecoblue 120 KM A8 | - | 129 030 zł | 139 630 zł | - |
2.0 Ecoblue 150 KM M6 | - | 126 260 zł | 138 860 zł | - |
2.0 Ecoblue 190 KM A8 AWD | - | 143 280 zł | 153 880 zł | 173 280 zł |

i
Hybryda z wtyczką
To połączenie zasługuje na pochwałę. Tradycyjny 4-cylindrowy silnik spalinowy + motor elektryczny = płynność działania i oszczędność jazdy. Dwa źródła mocy robią swoje. Silnik benzynowy pracujący w cyklu Atkinsona sparowano z elektrycznym, pracującym też jako generator prądu. Całość uzupełnia akumulator litowo-jonowym o pojemności 14,4 kWh oraz możliwość ładowania baterii z gniazdka.
Nie przegap: TEST, OPINIA - Ford Fiesta ST 1.5 EcoBoost 200 KM 6MT
225 koni mechanicznych wytwarzanych przy połączeniu 2.5-litrowego wolnossącego silnika z jednostką elektryczną, nie powala jednak osiągami. To wina po części wyłącznie przedniego napędu. Problemy z trakcją przy ostrym ruszaniu z miejsca są wyraźne. Ford nie zastosował dodatkowego motoru elektrycznego na tylnej osi, jak to zrobiono w Toyocie RAV4 Hybrid, której dużo łatwiej odszukać przyczepność. Podobnie za to, jak w Toyocie, jest montowana seryjnie bezstopniowa automatyczna skrzynia. W przeciwieństwie do RAV4, skrzynia w Kudze znacznie umiejętniej udaje wirtualne biegi, nie katując użytkownika jednostajnym, irytującym dźwiękiem.

i
SUV z wtyczką
Jeśli komuś się wydaje, że 225-konna Kuga będzie „latać” to jest w błędzie. Ten model na osiągnięcie „setki” potrzebuje 9,2 sekundy. Wynik ten jest przeciętny, ale w tym aucie chodzi o coś innego, niż wgniatanie w fotel na prostej. Pod pokładem Forda ukryto akumulatory podnoszące masę własną (Kuga PHEV waży 1844 kg). W teorii powinny one wystarczyć na pokonanie przez auto 56 km (pomiar w cyklu WLTP) na samym prądzie. I wiecie co? W tym przypadku praktyka pokrywa się z cyferkami w folderze reklamowym! Chociaż, aby w pełni wykorzystać hybrydową naturę Kugi należy przemieszczać się głównie po mieście.
Polecamy: Ma przedni napęd, ale i tak lata bokiem. Ford Focus ST 2.3 EcoBoost 280 KM 6MT - TEST, OPINIA, WIDEO
Pomimo niezbyt pobudzających osiągów jazda hybrydową Kugą jest przyjemnością. Zawieszenie jest sprężyste i czuć duży komfort. Do łajby na kołach na szczęście temu modelowi bardzo daleko ponieważ przy dynamicznym pokonywaniu zakrętów samochód zachowuje się bardzo stabilnie i pewnie. Precyzyjny i stawiający przyjemny opór układ kierowniczy tylko utwierdza w przekonaniu, że z prowadzenia tego Forda można czerpać przyjemność. Poza tym komfort akustyczny panujący we wnętrzu jest naprawdę niezły.

i
Sensowna hybryda
Ładowanie auta może odbywać się na dwa sposoby. Pierwszy, niezbyt ekonomiczny polega na wybraniu specjalnego trybu jazdy EV Charge, w którym silnik benzynowy oprócz napędzania auta jednocześnie doładowuje akumulatory. W takim ustawieniu średnie spalanie potrafi podskoczyć do wartości dwucyfrowej, co mocno podważa sens jego stosowania. Drugim sposobem ładowania Forda jest korzystanie z zewnętrznego źródła energii. Kuga podłączona do zwykłego gniazdka 230V naładuje się do pełna w około 6 godzin. Akumulator jest ładowany nie tylko poprzez gniazdo umieszczone w przednim błotniku. Bateria automatycznie doładowuje się w czasie jazdy dzięki rekuperacji, czyli odzyskowi traconej energii kinetycznej zamienianej na energię elektryczną podczas hamowania.
Sprawdziliśmy: Czy Ford Mustang może być autem rodzinnym? Dla chcącego nic trudnego
Oprócz trybu EV Charge dostępne są jeszcze trzy inne tryby – EV Later, EV Now oraz Auto EV. Pierwszy z nich pozwala na zachowanie energii elektrycznej na potrzeby jej późniejszego wykorzystania (np. w strefie zerowej emisji). EV Now wymusza jazdę tylko i wyłącznie na silniku elektrycznym. Taka jazda zależna jest od poziomu naładowania akumulatorów oraz możliwa do maksymalnej prędkości 130 km/h. Auto EV jest domyślnym trybem dla hybrydowej Kugi. W takim ustawieniu auto samoczynnie wybiera źródło napędu w sposób, najbardziej adekwatny do sytuacji. W momencie, gdy akumulatory zostaną całkowicie rozładowane samochód zachowuje się jak typowa hybryda, odłączająca silnik spalinowy kiedy tylko jest to możliwe.

i
Niskie zużycia paliwa
Układ napędowy Kugi PHEV ma dwa mocne plusy. Pierwszym z nich jest komfort pracy oraz działanie skrzyni biegów. Hybrydowy SUV Forda jest pierwszym autem z bezstopniową przekładnią, w której zastosowanie takiej, a nie innej skrzyni w ogóle nie irytuje! Zmiany biegów są świetnie symulowane, a jednostka napędowa nawet podczas mocnego dodania gazu nie wyje jak szalona.
Zobacz również: Spodoba się żonie i sprawdzi się na torze. Ford Focus ST kombi 2.0 EcoBlue 190 KM MT6
Drugim dużym plusem jest średni apetyt na paliwo. Jak już zostało wspomniane, przy w pełni naładowanych akumulatorach na samym prądzie Kuga będzie w stanie przejechać ponad 50 km. Reszta dystansu zostanie pokonana w trybie hybrydowym czyli z wykorzystaniem silnika spalinowego oraz przy wsparciu silnika elektrycznego. W takiej sytuacji średnie spalanie na dystansie pierwszych 100 km od naładowania akumulatorów do pełna może wynieść poniżej 3 l/100 km. Ford z obietnicami na poziomie od 1,4 l/100 km (cykl WLTP) przesadza, ale wynik poniżej 3 litrów też jest niezły.
Podłączanie Kugi PHEV do prądu co około 50 km może poskutkować praktycznie zerowym spalaniem (nawet w trybie wymuszającym pracę na elektryku silnik spalinowy potrafi czasami się włączyć). Gdy akumulatory zostaną całkowicie rozładowane średnie spalanie w cyklu mieszanym wyniesie około 6 l/100 km. To także bardzo dobry wynik. Podsumowując, ten samochód ma największy sens przy możliwości codziennego podłączania do sieci energetycznej. Najpoważniejszym ograniczeniem tej hybrydy jest skromny zbiornik paliwa - zmieści tylko 45 litrów. Za to w pełni funkcjonalny bagażnik ma pod podłogą wnękę przeznaczoną do przechowywania brudnych kabli do ładowania.

i
Ford Kuga PHEV - dane techniczne
Ford Kuga 2.5 PHEV | |
---|---|
SILNIK | R4, 16V |
Paliwo | benzyna+energia elektryczna |
Pojemność | 2483 cm3+ akumulator litowo-jonowy 14,4 kWh 48 Ah |
Moc maksymalna | 165 kW/ 225 KM |
Maks moment obrotowy | b.d. |
Prędkość maksymalna | 200 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,2 s |
Skrzynia biegów | automatyczna bezstopniowa |
Napęd | przedni (FWD) |
Zbiornik paliwa | 45 l |
Katalogowe średniezużycie paliwa (WLTP) | 1,2 l |
poziom emisji CO2 | 32 g/km |
Długość | 4614 mm |
Szerokość | 1883 mm |
Wysokość | 1666 mm |
Rozstaw osi | 2710 mm |
Masa własna | 1844 kg |
Pojemność bagażnika | od 441 l do 1534 l |
Hamulce przód/ tył | tarczowe wentylowane ceramiczne/tarczowe wentylowane |
Zawieszenie przód | kolumny McPhersona |
Zawieszenie tył | wielowahaczowe |
Opony przód i tył (w testowym modelu) | 225/55 R19 |