Toyota Auris II 1.6 - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary drugiej generacji "złota"

2013-03-25 2:30

Obecny na rynku od kilku lat Auris, będący następcą legendarnej Corolli hatchback, zdążył przyzwyczaić do siebie klientów. Zdefiniowany na nowo kompaktowy model Toyoty pierwszej generacji, choć praktyczny i niezawodny, niestety nie należał do najurodziwszych propozycji w segmencie C. Teraz Japończycy odświeżając swoją gamę modelową, zbudowali drugą ewolucję wozu. Auris II stał się zdecydowanie ładniejszy i dojrzalszy od poprzednika - ewoluował na bardziej proporcjonalny pojazd o nowoczesnym wyglądzie i charakterze. PIERWSZY ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena stylistyki Aurisa. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się kolejno: jednostka napędowa, układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Toyota Auris - WSTĘP

Toyota Auris to kompakt segmentu C, czyli klasy niższej średniej. Samochód został zaprojektowany w europejskim centrum projektowym ED2, co miało pomóc w dostosowaniu go do oczekiwań oraz gustu Europejczyków. W formie konceptu najpierw zaprezentowano go na targach w Paryżu w 2006 roku, zaś premiera gotowej wersji produkcyjnej odbyła się w grudniu tego samego roku w Bolonii, a globalną sprzedaż rozpoczęto na początku 2007 r. Model ten jest wytwarzany jako następca oferowanej od 40 Toyoty lat Corolli w wersji hatchback. Po dziewięciu generacjach poprzednika Japończycy zdecydowali się rozdzielić i jednocześnie zróżnicować modele o nadwoziach sedan oraz hatchback. I tak 4-drzwoiwy sedan pozostał Coroollą, a hatchback ku zaskoczeniu klientów otrzymał nową nazwę firmową Auris, natomiast z odmiany kombi zrezygnowano całkowicie. W tłumaczeniu z języka łacińskiego (słowo aurum) oznacza złoto, a samo oznaczenie z końcówką "is" zbliżyło się fonetycznie do nazw Yaris czy Avensis. Auto pierwszej generacji dostępne było w dwóch wersjach nadwozia: jako 3- lub 5-drzwiowy hatchback. Wytwarzano go w zakładach w Burnaston w Wielkiej Brytanii, a także z fabrykach zlokalizowanych w Turcji oraz Japonii. W 2010 roku firma przeprowadziła facelifting nadwozia oraz rozszerzyła ofertę Aurisa o model w pełni hybrydowy.

>>> Toyota Auris II 1.6 Valvematic - TEST  - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Motoryzacyjne "złoto" Toyoty poza ewolucją oznaczenia modelowego, było z założenia samochodem, którego celem miało być osiągnięcie zwiększenia przez Toyotę sprzedaży na europejskich rynkach. Niezbyt urodziwie wyglądającemu, pełnemu różnych sprzeczności autu, poniekąd się to udało, a zmiana nazwy okazała się bez większego znaczenia, bo marka obroniła się sama. Klienci jednak sporo narzekali na różne niedociągnięcia i przede wszystkim mdłe nadwozie. Inżynierowie i designerzy wzięli sobie do serc tę konstruktywną krytykę, dlatego przy projektowaniu następcy Aurisa wyraźnie widać postęp. II ewolucja hatchbacka zadebiutowała na jesiennym Salonie Samochodowym Paryż 2012, i wbrew plotkom Japończycy wcale nie powrócili do dawnego oznaczenia Corolla. Nadwozie stylistycznie wyraźnie ewoluowało stając się niższe, dłuższe i bardziej proporcjonalne. Pozbyto się natomiast całkiem odmiany 3-drwiowej, podobnie jak to zrobiła Honda z Civiciem IX generacji. W Polsce Auris pojawił się w salonach w dniach 11-13 stycznia 2013. Jesienią gamę uzupełni rodzinna odmiana kombi o nazwie Touring Sports, do której Toyota słusznie powróciła po kilku latach przerwy.

>>> Toyota Auris II 1.6 Valvematic - TEST  - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Toyota ze swoją nowością nie ma łatwego "życia" w segmencie klasy C. Musi stawić czoła takim mocnym konkurentom jak: Opel Astra, Volkswagen Golf, Honda Civic, Ford Focus, Renault Megane, Chevrolet Cruze, Citroen C4, Hyundai i30, Kia Ceed, Mazda 3, Seat Leon, Mitsubishi Lancer Sportback, czy Alfa Romeo Giulietta. Choć druga generacja Aurisa wjechała do polskich salonów, i co ciekawe została ekspresowo gorąco przyjęta przez konsumentów, nie przyczyniła się do wycofania ze sprzedaży poprzedniego modelu. Pierwszą wersję widniejącą w ofercie pod nazwę Auris Classic, wciąż można nabyć u autoryzowanych dilerów.

Toyota Auris II - STYLISTYKA

"Złoto" Toyoty wreszcie nabrało kolorytu i zaczęło jaśniej błyszczeć. Design zewnętrzny nie posiada żadnych cech wcześniejszej generacji. Nie trzeba tu zestawiać obok siebie obu wersji, bo wszystko widać jak na dłoni. Projekt stylistycznie dojrzał do tego stopnia, że Auris prezentuje się nowocześnie i tym razem zachęca do przyjrzenia się mu z bliska (wcześniejszy w ogóle nie był zauważalny). W karoserię wciągnięto szczyptę fantazji, trochę ekstrawagancji i nieco sportowego ducha. Z zewnątrz hatchback wydaje się być połączeniem tego co najlepsze w kształtach innych modeli koncernu. Linia boczna Aurisa wizualnie ma trochę wspólnego z Lexusem CT200h. Przód to znajomy układ reflektorów z Avensisa oraz zderzak z wielkim trapezowym wlotem powietrza, przejętym z miejskiego Yarisa Hybrid. Pokrywa silnika dostała na obrzeżach lekkie cięcia schodzące w jedną linię z zarysem lamp i szerokim grillem z centralnie przyczepionym logo marki, dumnie lśniącym w słońcu. Groźnie wyglądające skośne reflektory podstawowo mają układ soczewkowy z wbudowanymi diodami LED do jazdy dziennej. Zestaw skrętnych biksenonów z wysokociśnieniowymi spryskiwaczami jest zarezerwowany dla najbogatszego wariantu wyposażeniowego PRESTIGE (albo element PAKIETU TECH z tempomatem, za dopłatą 5 000 zł). Okrągłych świateł przeciwmgłowych wpasowanych w zderzak oraz chromowanej listwy ozdobnej wlotu powietrza, nie mają tylko dwie pierwsze wersje LIFE i ACTIVE.

>>> Toyota Auris II 1.6 Valvematic - TEST  - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<

Lusterka boczne z seryjnie wbudowanymi kierunkowskazami o zaostrzonych krawędziach, nie wychodzą jak wcześniej na wysięgnikach z drzwi, tylko klasycznie uplasowano je w rogach przednich okien. Karoseria nie ma wszechobecnych zaokrągleń jak dawniej, ponieważ dorobiła się wyraźnych modnych kantów. Linia boczna przecinająca połacie blach to nowość - została poprowadzona ponad klamkami przez całą długość wozu, lekko opadając w stronę przednich lamp. Tuż ponad progiem wstawiono dyskretne cięcie na drzwiach, a nadkola zarysowano delikatnymi owalnymi. Ta cała ewolucja uczyniła z kompaktu typowy produkt "made in japan" - auto ma wydłużoną sylwetkę i jest przysadziste. Zmniejszenie wysokości o 55 mm wpłynęło na poprawę aerodynamiki - współczynnik oporu powietrza Cx z wcześniejszego 0,29, zmalało teraz fo 0,27 (wynik ten plasuje Aurisa II obok VW Golfa 7, wśród najlepszych modeli w swojej klasie pod względem aerodynamiki). Dzięki takiemu bardziej sportowemu stylowi, auto ma za zadanie przyciągać większą rzeszę młodych ludzi.

>>> Toyota Auris II 1.6 Valvematic - TEST  - DZIENNIK DZIEŃ 5: Cena, bezpieczeństwo i gwarancja <<<

Nieco kanciasty tył z wąską szybą, w zestawieniu z poprzednikiem stał się bardzo wyrazisty. Wcześniej "kuper" Toyoty wyglądał okrutnie nudnie, a teraz wreszcie jest na czym zawiesić oko. Charakteru nadały "zadkowi" nietypowo ostro narysowane zespolone lampy, mocno wcinające się na klapę bagażnika, co jest totalną nowoczesnością w stosunku do zwyczajnych jajowatych kloszy poprzedniczki. Wcześniej jednak taki kształt świateł zastosowali Koreańczycy w Hyundaiu i30. Klapa bagażnika dostała zaraz pod szybą mocne przetłoczenie o kanciastym kształcie, uzupełniono po środku wstawionym logo producenta. Nad szybą znalazł się dyskretny spoilerek stanowiący zgrabne zakończenie linii dachu. Za szkłem okna ulokowano seryjne trzecie światło STOP. Designerzy idąc wzorem przedniego wlotu powietrza, w szerokim, mocno wyprofilowanym zderzaku tylnym, wstawili plastikowy element o podobnym kształcie. Ruch ten został sprytnie przemyślany, bo pozostawiony w czarnej barwie fragment z zamocowaną po środku tablicą rejestracyjną, umiejętnie obniża punkt ciężkości tyłu. Estetycznym wykończeniem jest chromowany pasek. Widoczna owalna końcówka układu wydechowego dodaje sportowego zacięcia.

WZORY OBRĘCZY

Podstawowymi kołami w samochodzie, w wersjach LIFE i ACTIVE są stalowe felgi w rozmiarze 15-cali, obute w opony 195/65 R15, z tradycyjnymi pełnymi kołpakami. Kolejny wariant PREMIUM cechuje się większymi kołami 16-calowymi z oponami 205/55 R16 także z kołpakami. Obręcze ze stopów lekkich 16" znajdują się seryjnie w odmianie PRESTIGE (w wariancie PREMIUM dopłata 2 500 zł). Największe rozmiarowo alufelgi 17-calowe z oponami 225/45 R17 znajdziemy standardowo tylko w wersji DYNAMIC.

Toyota Auris II - KOLORY NADWOZIA

Nowego Aurisa można kupić w jednym z 10 kolorów nadwozia. Podstawowa bezpłatna barwa to Biały. Pozostałe dziewięć lakierów metalizowanych wymaga dopłaty 2 400 zł. Lakierowane zderzaki w kolorze nadwozia to standard w każdej wersji wyposażenia, tak samo jak klamki zewnętrzne oraz lusterka boczne w tej samej barwie. Chromowane aplikacje wykończeniowe karoserii (ramki na zderzakach i aplikacja na listwie grilla) nie występują w pierwszych odmianach LIFE i ACTIVE.

Toyota Auris II - WYMIARY

Nadwozie Aurisa II w stosunku do poprzednika stało się niższe o 55 mm (1460 mm) i dłuższe o 30 mm (4275 mm), a szerokość mierzy 1760 mm. Rozstaw osi z wynikiem 2600 mm pozostał bez zmian, ze względu na użycie tej samej płyty podłogowej. Auto jest lżejsze o 40 kg od poprzednika. Masa własna zmienia się w zależności od wyposażenia i wersji silnikowej. Bazowa model z benzynowym sinikiem 1.33 waży 1185 kg, a w przypadku najcięższego z jednostką Diesla D-4D waga może wynosić nawet 1460 kg. Symbolicznie powiększono pojemność bagażnika - teraz zamiast 355 litrów jest do dyspozycji 360. Kanapa dzielona w stosunku 60/40 pozwala na zwiększenie objętości do 1200 litrów.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 2

W drugim odcinku znajdzie się test jednostki napędowej. Duga generacja Aurisa w salonach oferowana jest z czterema silnikami. W rękach SuperAuto24.pl znalazł się model DYNAMIC z benzynowym motorem 1.6 litra Valvematic o mocy 132 KM. Jak silnik auta reaguje na wciśnięcie pedału gazu? Co myślimy o manualnej skrzyni skrzyni begów? Ile benzyny spala japończyk w mieście, a ile w trasie? O tym w 2. odcinku dziennika testu nowego kompaktowego Aurisa na SuperAuto24.pl.