Już pierwsze przecieki na temat najbardziej rasowego Yarisa w historii informowały, że auto będzie miało napęd 4x4 oraz malutki, turbodoładowany silnik o niemałej mocy. Japończycy skutecznie podgrzewali atmosferę, aż w końcu pokazali światu samochód, którego chyba nikt się nie spodziewał. Sprzedaż Toyoty GR Yaris w naszym kraju rozpoczęła się 4 maja 2020. Lawina zamówień ruszyła, a pula dostępnych dla naszego kraju sportowych Yarisów szybko się wyczerpała.
Przeczytaj też: Toyota GR Yaris w ogóle nie brzmi, a przyciąga uwagę, jak Ferrari! WIDEO
Ważnym aspektem w przypadku realnej wartości danego samochodu oraz potencjału na motoryzacyjną inwestycję jest ilość wyprodukowanych egzemplarzy. Toyota GR Yaris jest limitowanym autem. Jednak ten limit wynosi aż 25 000 sztuk! Do Polski ma podobno trafić nieco ponad 300 egzemplarzy.
O co tyle hałasu?
Pierwsi klienci zamawiali GR Yarisa w ciemno. Nie wiedzieli jak auto ma wyglądać i jak będzie jeździło. Specyfikacja techniczna też była dla nich wielką niewiadomą. Ostatecznie chyba nikt, kto zakupił to auto, nie żałuje swojego wyboru. Najbardziej hardkorowy Yaris ze swoją cywilną odmianą nie ma praktycznie nic wspólnego. Tak naprawdę jedynie lampy, lusterka i antena dachowa są tożsame dla każdej wersji. Cała reszta jest inna. Stworzona od podstaw. Auto jest trzydrzwiowe (żadna inna wersja Yarisa nie występuje z takim rodzajem nadwozia), drzwi nie mają ramek okiennych, a takiego silnika nie znajdziecie w żadnym innym modelu!
Test na torze: Toyota GR Yaris ROZWALA system! To hot-hatch jakiego jeszcze nie było - TEST, OPINIA
3-cylindrowa jednostka ma pojemność 1.6 litra i jest oczywiście wyposażona w turbosprężarkę. Nie robi to na was wrażenia? Moc silnika oraz osiągi wrażenie już na was zrobią na pewno. 261 KM oraz napęd GT-FOUR w połączeniu z masą własną nieprzekraczającą 1300 kg przekładają się na świetne osiągi. Sprint do 100 km/h trwa 5,5 sekundy! To rewelacyjny wynik! Drugiego takiego samochodu w segmencie B nie ma!
Ile to kosztuje?
Bez wątpienia nowa Toyota GR Yaris jest autem wyjątkowym. Ile ta wyjątkowość kosztuje? Ceny zaczynają się od 143 900 zł za wersję Dynamic. Najbardziej sportowo usposobiona odmiana Sport, zawierająca dodatkowo m.in. mechanizm różnicowy Torsen przy obu osiach, kute 18-calowe felgi oraz czerwone zaciski hamulcowe została wyceniona na 162 900 zł. Drogo jak za takiego malucha? Odpowiedzią na to pytanie niech będzie fakt, że wszystkie aktualnie dostępne dla naszego kraju egzemplarze zostały już wyprzedane. Polski oddział Toyoty walczy o koleje sloty, ale kolejka chętnych będzie na pewno dłuższa niż faktyczna ilość dostępnych aut.
Testowaliśmy: Czy nowa Toyota GR Supra zasługuje na legendarną nazwę? Sprawdziłem wersję A90 Edition - TEST, OPINIA, WIDEO
Jeśli jednak zakochałeś się w tym maluchu i chcesz go mieć za wszelką cenę, pomocną dłoń wyciąga rynek wtórny. Praktycznie nowe egzemplarze, ze śladowymi przebiegami można spotkać na portalach ogłoszeniowych. Cena takich aut? Ponad 200 000 zł! Tak, to nie pomyłka. Na dodatek, podobno zdarzają się osoby, które są w stanie wyłożyć taką kwotę na małą, miejską i niewygodną Toyotę.
Na drugim końcu skali można spotkać egzemplarze, które miały wszelkiej maści przygody drogowe. Rozbite GR Yarisy już pojawiają się w ogłoszeniach. Ich cena jest oczywiście bardziej atrakcyjna, ale nie dajcie się jej zwieść. Części zamiennych do tego modelu aktualnie praktycznie nie ma. Nawet jeśli je dostaniecie, albo oddacie samochód w ręce specjalistów z ASO, naprawa może okazać się nie tylko bardzo kosztowna, ale także bardzo czasochłonna!
Toyota Yaris GR to bez wątpienia wyjątkowe auto. Wyjątkowe z kilku powodów. To pierwsza współczesna Toyota, w przypadku której popyt przewyższył podaż, a cena rośnie tuż po opuszczeniu salonu.
Toyota GR Yaris - dane techniczne
SILNIK | |
---|---|
Typ | Trzy cylindry w układzie rzędowym |
Umiejscowienie wałka rozrządu | DOHC 12V z VVTi |
Typ wtrysku | D4S - bezpośredni i pośredni wtrysk paliwa |
Doładowanie | Turbosprężarka |
Pojemność (cm3) | 1618 |
Średnica cylindra x skok tłoka (mm) | 87,5 x 89,7 |
Stopień sprężenia | 10,5:1 |
Moc maksymalna KM (kW) | 261 (192) |
Maksymalny moment obrotowy (Nm) | 360 |
Norma emisji spalin | Euro 6d Temp |
PRZENIESIENIE NAPĘDU | GR-FOUR 4WD system |
Typ skrzyni biegów | Manualna, 6-biegowa |
OSIĄGI | |
Stosunek mocy do masy kg/kW (kg/KM) | 6,7 (4,9) |
Przyspieszenie 0-100 km/h | poniżej 5,5 s |
Prędkość maksymalna (km/h) | 230 (ograniczona elektronicznie) |
ZAWIESZENIE | |
Przednie zawieszenie | MacPherson |
Tylne zawieszenie | podwójne wahacze |
Układ kierowniczy | Rack&Pinion, elektrycznie wspomagany |
Minimalna średnica skrętu (m) | 10,8 |
HAMULCE | |
Przednie (średnica w mm) | Wentylowane tarcze (356)4-tłoczkowe zaciski |
Tylne (średnica w mm) | Wentylowane tarcze (297)2-tłoczkowe zaciski |
Opony | Dunlop SP Sport MAXX050Michelin Pilot Sport 4s |
Wymiary opon | 225/40 R18 |
WYMIARY ZEWNĘTRZNE | |
Długość całkowita | 3995 mm |
Szerokość całkowita | 1805 mm |
Wysokość całkowita | 1460 mm |
Rozstaw osi | 2558 mm |
Rozstaw kół przednich | 1530 mm |
Rozstaw kół tylnych | 1560 mm |
Masa całkowita (bez kierowcy) | 1280 kg |