Toyota RAV4 IV - SILNIKI
Pod maską może zagościć jeden z trzech, 4-cylindrowych, silników rzędowych z 16-zaworowym mechanizmem DOHC. Pierwszy z nich oznaczony symbolem Valvematic to wolnossący benzynowiec o pojemności 2-litrów z elektronicznym sterowaniem wielopunktowego wtrysku paliwa. Generowana moc motoru to 152 KM i 195 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Wariant ten standardowo został zespolony z układem przeniesienia napędu na wszystkie cztery koła. Z oferty zniknęły całkowicie benzynowe warianty 2.2 177 KM oraz 2.0 z napędem na przednią oś, ponieważ stanowiły łącznie zaledwie 3% sprzedaży poprzedniej RAV4.
Kolejne dwa silniki są wysokoprężne z turbodoładowaniem. Gamę jednostek zasilanych olejem napędowym otwiera agregat 2.0 D-4D z wtryskiwaczami piezoelektrycznymi paliwa typu Common-Rail. Oferuje on moc 124 KM i 310 Nm, która przekazywana jest tylko na koła przednie. Dodatkowo seryjnie współpracuje z system Start&Stop, oszczędzającym podczas postoju paliwo i minimalizującym emisję szkodliwych związków. Druga wersja o wyższej pojemności 2.2 D-4D dostarcza 150 KM i 340 Nm, w odróżnieniu od słabszego 2.0, współpracuje tylko z układem przeniesienia napędu 4x4.
>>> Toyota RAV4 2.2 D-4D 4x4 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<
Wszystkie silniki podstawowo spięto z 6-biegowymi manualnymi skrzyniami. Opcjonalnie jednostka 2.0 Valvematic może być zespolona z bezstopniową przekładnią automatyczną Multidrive S, która posiada dodatkowe manetki w kole kierownicy. Dla wariantu 2.2 D-4D przewidziany jest bezstopniowy automat typu CVT. Na oszczędność paliwa wersji z manualnymi skrzyniami ma pozytywnie wpływać seryjnie montowana kontrolka optymalnego przełożenia (wskaźnik wpasowany w tablicę zegarów dyskretnie sugeruje zmianę biegu na wyższy bądź niższy). Wszystkie jednostki zostały zoptymalizowane pod kątem zminimalizowania zużycia paliwa i emisji CO2, które według producenta w czwartej generacji RAV4 spadły średnio o 12%.
Toyota RAV4 2.2 D-4D 150 KM - TEST
Agregat pracujący pod maską jest dość cichą jednostką jak na "ropniaka". Wsłuchując się z kabiny w pracę motoru pozostawionego na biegu jałowym, do uszu owszem dochodzi dieslowy pomruk, ale nie jest on absolutnie uciążliwy. Wyraźnie bardziej słyszalny dźwięk motoru w kabinie robi się w trakcie wkręcania go w wyższy zakres obrotowy. Nie ma za to natomiast mowy o jakichś nieprzyjemnych wibracjach odczuwalnych na karoserii. Auto jest spokojne już z samego założenia, dlatego nie zostało zaprojektowane do bicia rekordów. Osiągi na poziomie przyspieszenia poniżej 10 sekund do pierwszej setki i maksymalna prędkość 190 km/h, mają po prostu wystarczać do bezpiecznego przemieszczania się. Wyprzedzanie ciężarówek nie jest problemowe bo zapas mocy jest w sam raz, ale absolutnie przy takich manewrach nie można oczekiwać wystrzałów emocji, ani szalonej elastyczności. Żeby szybciej ominąć na trasie inny pojazd jadący w granicach 80 km/h, trzeba zredukować przełożenie z szóstego na piąte.
>>> Toyota RAV4 2.2 D-4D 4x4 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<
Najwyższy stopień skrzyni biegów to typowy nadbieg pozwalający przemieszczać się oszczędnie. Manualny mechanizm pracuje precyzyjnie, a dźwignia prowadzi się dość lekko. Jeśli mamy przed sobą dalsze wojaże, udogodnieniem jest tempomat samodzielnie utrzymujący ustaloną prędkość, montowany seryjnie w wersjach wyposażenia PREMIUM i PRESTIGE. Autostradowe podróżowanie z właściwie wyciszoną kabiną i współczynnikiem oporu powietrza Cx 31, nie generującym znaczących szumów, miło podnosi komfort podróżowania. Przy próbie wykrzesania dynamiki ze startu zatrzymanego, można poczuć zrywność. Stały napęd czterech kół szybko reaguje na wciśnięcie pedału gazu do oporu, bo czas 9,6 sekundy jest przyzwoity, jak na wóz ważący 1710 kg. To zasługa momentu obrotowego wynoszącego 340 Nm (osiągany w przedziale 2000-2800 obr./min), połączonego ze stajnią 150 koni mechanicznych generowanych przy 3600 obr./min. Dzięki temu w mieście zatrąbieni przez sfrustrowanych kierowców pod sygnalizacją świetlną, z pewnością nie zostaniemy.
>>> Toyota RAV4 2.2 D-4D 4x4 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<
Napęd ze sprzęgłem elektro-magnetycznym, w subiektywnym odczucie lepiej radzi sobie po kliknięciu guzika trybu SPORT - co jest totalną nowością w Toyocie RAV4. Wówczas wszystkie cztery koła obute w szerokie opony, jakby lepiej wgryzają się w asfalt, a auto szybciej reaguje na gaz. Napęd AWD według producenta w inteligentny sposób rozdziela moment obrotowy między przednie a tylne koła, wpływając na poprawę prowadzenia i stabilności pojazdu w zakrętach (moment obrotowy może być rozdzielany na przednią i tylną oś w proporcji od 100:0 (przód/tył) do 50:50). Podobnie jak dotychczas istnieje też możliwość zblokowania napędu 4x4, ale funkcja ta działa maksymalnie do prędkości 40 km/h.
Toyota RAV4 2.2 D-4D 150 KM - SPALANIE
Zbiornik paliwa posiada pojemność 60 litrów. Według danych producenta testowany Diesel 2.2 D-4D o mocy 150 KM, w połączeniu z manualną skrzynią 6-biegową i napędem 4x4 powinien zużywać następujące dawki ON: 6,7 litra/100km w cyklu miejskim, na trasie auto zadowolić się powinno dawką 5,0 l/100km, a w cyklu mieszanym spalać średnio 5,6 litra na setkę.
Katalogowe dane dotyczące spalania podczas testu SuperAuto24.pl niewiele odbiegały od tych generowanych w rzeczywistości. Przy spokojnej ekonomicznej jeździe w trasie, osiągnięcie fabrycznego wyniku 5 litrów/100 km w dwie osoby na pokładzie z uruchomioną klimatyzacją, nie przysporzyło nam większych problemów. Nawet przy jeździe warszawskiej obserwowaliśmy przyzwoite zapotrzebowanie na ON, które choć było wyższe od fabrycznego, to dzięki lekkiej nodze wartości prezentowane na komputerze wahały się w przedziale 7-8 l/100. Średnie zużycie 2.2-litrowego D-4D w trybie mieszanym oscylowało w granicach 6-5 litra na setkę (przy podkreśleniu, że testy odbywały się przy statecznym przemieszczaniu się).
>>> Toyota RAV4 2.2 D-4D 4x4 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<
Informacje na temat zapotrzebowania na paliwo są pokazywane na wyświetlaczu cyfrowego komputera pokładowego, wkomponowanego w zestaw zegarów (komputer jest montowany seryjnie w każdej wersji wyposażenia). Jego obsługa odbywa się guzikiem wmontowanym w wielofunkcyjną kierownicę. To jednak nie wszystko. Opcjonalny multimedialny System Toyota Touch&Go (koszt urządzenia wynosi 3 200 zł), który gościł na pokładzie testowanej RAV4-ki, posiadał rozbudowane statystyki podróży. System sprzężony z komputerem pokładowym, po wybraniu odpowiedniej opcji, pokazywał na dotykowym wyświetlaczu wpasowanym w deskę, informacje o przebytej trasie i statystyki spalania.
Toyota RAV4 2.2 D-4D - DANE TECHNICZNE
SILNIK | R4 |
Paliwo | Diesel |
Pojemność | 2231 cm3 |
Moc maksymalna | 110 kW/150 KM/3600 obr./min |
Maks mom. obrotowy | 340 Nm/2000-2800 obr./min |
Prędkość maksymalna |
190 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 9,6 s |
Skrzynia biegów | ręczna/6 |
Napęd | 4x4 |
Zbiornik paliwa | 60 l |
Masa własna/ całkowita |
1710/ 2200 kg |
Opony | 235/55 R18 |
Emisja CO2 | 147 g/km |
Bagażnik /po złożeniu kanapy |
547 l/ 1746 l |
.
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3
W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego czwartej generacji RAV-ki. Jak skomponowano zawieszenie auta? Co myślimy o układzie jezdnym, zwrotności oraz prowadzeniu japońskiej pseudo terenówki uzbrojonej w napęd na cztery koła? Jakie zastosowano w SUV-e hamulce? O tym już w 3. odcinku dziennika testu najnowszej Toyoty RAV4 na SuperAuto24.pl.