Toyota RAV4 Hybrid oferowana jest z zarówno z silnikami wysokoprężnymi oraz benzynowymi, i co ciekawe, ich cena startuje z tego samego poziomu 110 900 złotych (wersja Active). Rozsądnym rozwiązaniem jest opcja hybrydowa – w mieście wykorzystujemy energię elektryczną do ruszania i przejechania niewielkiej odległości. W trasie z kolei korzystamy z dobrodziejstw silnika zasilanego benzyną.
RAV4 w wersji hybrydowej ma pod maską większą jednostkę (bo o pojemności 2.5 litra) niż jej "zwykłe" wersje... Łączna moc silnika w połączeniu z motorem elektrycznym to 197 koni mechanicznych, dzięki czemu auto jest zrywne – i co rzadko spotykane – ekonomiczne. Nie mieliśmy żadnego problemu by osiągnąć spalanie na poziomie 5,5 litra na sto kilometrów w warunkach podmiejskich.
Porozmawiajmy o pieniądzach
Jak na SUV-a przystało, RAV4 oferowana jest także z napędem na cztery koła. Japończycy zdecydowali się na wyjątkowo proste rozwiązanie. W takich samochodach na tylnej osi montowany jest dodatkowy silnik elektryczny. Co ważne, Toyota nie ma wówczas większej mocy (to z troski o żywotność baterii), a sprawuje się niezwykle dzielnie podczas wyjazdów w góry czy na działkę. Spalanie również nie wzrasta, bowiem energię odzyskuje się podczas hamowania, a dodatkowy silnik z tyłu nie waży zbyt wiele.
Hybrydowa wersja z napędem na przód jak i 4x4 jest oferowana od wersji Premium. To koszt minimum 139 900 złotych, za dodatkowy motor elektryczny z tyłu przyjdzie nam dopłacić 10 000 złotych. Czy warto to zrobić? Jeśli lubimy aktywnie spędzać czas, jak najbardziej. Jeśli z kolei przemieszczamy się po mieście, lepiej przeznaczyć tę kwotę np. na lakier metalik (2900 zł) lub też białą perłę (4400 zł).
Wersja hybrydowa oferowana jest jeszcze w dwóch wyższych wersjach wyposażenia – całkiem świeżej Selection oraz topowej Prestige. Auto w odmianie Selection wyniesie nas 148 000 złotych, a otrzymamy już biledowe światła z przodu (świetnie oświetlają drogę), podgrzewanie przednich foteli, relingi dachowe czy czerwone (lub też kremowe) siedzenia ze skóry. Dodatkowo przyciemnione są też szyby, a klapa bagażnika podniesie się bezdotykowo.
Taniej w pakietach
Taka lista wyposażenia spełni już niemal wszystkie wymagania, choć oczywiście znajdą się klienci szukający czegoś więcej. Pozostaje więc wersja Prestige w kamerami 360 (parkowanie jest dziecinnie łatwe), systemem monitorowania martwego pola czy systemem ostrzegającym o jakimkolwiek ruchu podczas cofania z miejsca parkingowego. Wygoda użytkowania wzrasta niewspółmiernie, choć zapłacimy już 157 000 złotych.
Oczywiście można zdecydować się na mieszanie pakietami opcji. Dobra wiadomość jest taka, że koszyk z aktywnym tempomatem, automatycznymi światłami czy czujnikami parkowania dostajemy w podstawie. Tak jak pakiet Style z 18-calowymi felgami. Mają one spory profil boczny, więc atakowanie krawężników i dziur nie będzie stanowiło żadnego problemu. To plus, gdy decydujemy się na "pierwszą", przystępną cenowo wersję Premium.
Testowany na długim dystansie egzemplarz dodatkowo wyposażony był w pakiet Winter, czyli ogrzewanie kierownicy, foteli, przedniej szyby, kanapy i dysz spryskiwaczy. Kosztuje on w aucie hybrydowym 3900 złotych i jest wart tej kwoty. Sprawdzi się nie tylko zimą – wbrew nazwie – ale i jesienią czy nawet w mroźne poranki. Uczucie ciepła po zajęciu miejsca daje niesłychaną przyjemność. Ten pakiet jest niemal obowiązkowy w egzemplarzach ze skórzaną tapicerką.
Co się nie przyda?
Jest jeszcze kilka nieobowiązkowych dodatków za które można dopłacić. Osoby obawiające się złodziei znajdą elektroniczny system antykradzieżowy działający nawet gdy zgubimy kluczyki (ma on dodatkową kartę) za 990 złotych. Audiofile mogą zakupić system audio JBL z jedenastoma głośnikami za 5900 złotych. Oświetlenie wnętrza diodami LED za 990 złotych prezentuje się nieźle, ale to zdecydowanie mało potrzebny dodatkek.
Dyskusyjną opcją jest system multimedialny Toyota Touch 2 with Go (czyli z nawigacją). Każda hybrydowa RAV4 ma siedmiocalowy ekran systemu rozrywki, który choć może jest nieco toporny, okazuje się łatwy w obsłudze i całkiem logiczny. Pozostaje jednak kwestia "with Go" - nawigacji. O ile nie myli się ona w ogólnym naprowadzaniu na celi i szybko oblicza nowe trasy w wypadku pomyłki kierowcy, zdarza się jej dawać niejasne komunikaty na wielopasmowych odcinkach. Dodatkowo ma w teorii informować nas o korkach, lecz w tym wypadku informacje zdają się być mocno nieaktualne. Zdarzyło się też, że nawigacja prowadziła nas na stację pod zupełnie innym szyldem niż pierwotnie wskazywała, po czym okazało się, że docelowy punkt znajdował się po drugiej stronie... autostrady. Za 3200 złotych lepiej kupić wysokiej klasy smartfona z nawigacją.
Jeśli zmierzasz kupić RAV4 w wersji hybrydowej, informujemy, że bazowe wyposażenie będzie całkowicie wystarczające. Auto jest już na starcie przez importera "ubrane" w atrakcyjne pakiety dodatków. Kierowcy z grubszymi portfelami odnajdą właściwe wszystko w odmianie Prestige. Przedstawiony model to interesująca propozycja nie tylko ze względu na wyposażenie, ale też z uwagi na napęd. Oszczędność jazdy jak na tak dużego SUV-a zdumiewa, a wygoda jazdy na co dzień – gdy bezszelestnie mijamy innych kierowców – potrafi uzależniać. Poza tym dzięki hybrydzie można spodziewać się ulg w centrach niektórych polskich miast.
Toyota RAV4 Hybrid - dane techniczne
SILNIK | R4 16V |
Paliwo | benzyna |
Pojemność | 2494 cm3 |
Moc maksymalna silnika spalinowego/ silnika elektrycznego (przód i tył)/ moc systemowa |
155 KM przy 5700 obr./min. 143 KM i 68 KM 197 KM |
Maks mom. obrotowy spalinowego/ silnika elektrycznego (przód i tył) |
210 Nm przy 4200 obr./min. 270 Nm i 270 Nm |
Prędkość maksymalna | 185 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 8,3 s |
Skrzynia biegów | E-CVT |
Napęd | 4x4 |
Zbiornik paliwa | 56 l |
Katalogowe zużycie paliwa (miasto/ trasa/ średnie) |
5,4 l/ 5,1 l/ 5,2 l |
poziom emisji CO2 | 122 g/km |
Długość | 4605 mm |
Szerokość | 1845 mm |
Wysokość | 1675 mm |
Rozstaw osi | 2660 mm |
Masa własna | 1690 kg |
Masa maksymalna dopuszczalna | 2270 kg |
Pojemność bagażnika siedzebia rozłożone/ złożone |
501 l/ 1633 l |
Hamulce przód/ tył | tarczowe wentylowane/ tarczowe |
Zawieszenie przód | kolumny McPhersona |
Zawieszenie tył | wielowahaczowe |
Opony przód i tył (w testowym modelu) |
235/55 R18 |
Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku