Młode małżeństwo, małe dziecko, dwie walizki, wózek i trochę drobniejszych rzeczy przydatnych podczas podróży ze szkrabem. Postanowiliśmy sprawdzić, jak na rodzinne potrzeby zareaguje Toyota RAV4 Hybrid i wysłaliśmy ją na rodzinnie wakacje w kierunku polskiego wybrzeża.
Zacznijmy więc od kluczowego tylnego fragmentu pojazdu. Zanim wyruszymy nad upragnione bałtyckie plaże niestety musimy się spakować. Podobno istnieje na świecie zasada, że niezależnie od tego jak duży jest nasz samochód i jego bagażnik, to i tak okaże się za mały na potrzebę wakacyjnego wyjazdu z dzieckiem, kiedy w praktyce trzeba zabrać... wszystko. Jak wypada tutaj hybrydowa Toyota RAV4? W naszym przypadku do bagażnika o pojemności 501 litrów udało się zapakować złożony wózek Baby Design Dotty (wersja ze spacerówką), dwie duże walizki, zapasy spożywcze oraz dwie torby z IKEA po brzegi wypełnione mniej lub bardziej niezbędnymi gadżetami.
Choć na temat zmieszczenia tego wszystkiego do kufra hybrydy trwały burzliwe dyskusje i doszło do zakładów, co ostatecznie zostawi się w domu, a co pojedzie w trasę, to bagażnik RAV–ki okazał się zaskakująco pojemny i zmieścił wszystko. Nawet dało się założyć elastyczną roletę, która co prawda była widocznie "wybulona" na środku, ale bezpiecznie przykryła ładunek. Japońscy konstruktorzy sprytnie ukryli baterie układu hybrydowego pod podłogą, a to wpłynęło na brak strat cennej przestrzeni. Niewielki próg za tylną kanapą w bagażniku zupełnie nie przeszkadza w pakowaniu.
Warto tutaj pochwalić też inżynierów Toyoty za zastosowanie w nowej RAV-ce elektrycznej pokrywy bagażnika. Dzięki temu właściciel ma ułatwiony dostęp do kufra w momencie zajętych rąk (niosąc bagaże i trzymając jednocześnie kluczyk w ręku, da się zdalnie aktywować otwarcie klapy). Poza tym nawet drobniejsi członkowie rodziny z łatwością poradzą sobie z otwarciem klapy, naciskając guziczek przy klamce.
Bagaże spakowane pora wsiadać. Szeroko otwierane drzwi SUV-a można uznać za kolejny punkt rodzinności. Pozwalają nie tylko wygodnie wsiąść do auta, ale przede wszystkim dzięki powstającym dużym otworom łatwo zainstalować na wysoko odsadzonych od podłogi siedzeniach, foteliki z najmłodszymi członkami rodziny. System isofix to już teraz standard, dlatego nikogo nie zdziwi, że postawiona wyżej nad ziemią hybrydowa Toyota również takie mocowania posiada. Podobnie jest w przypadku systemu blokowania zamków drzwi, które rodzicom siedzącym z przodu dają pewność, że nic złego dzieciom się nie stanie.
Regulowany kąt tylnej kanapy i przestronne wnętrze powodują, że niezależnie czy siedzimy z przodu, czy z tyłu, podróż odbywa się w komfortowych warunkach. Szkoda tylko, że Toyota nie montuje w drugim rzędzie okiennych roletek chroniących przed słońcem, przez co na wyjeździe z maluchem trzeba ratować się własnymi akcesoriami tego typu. Podróżni na dłuższym dystansie docenią dużą ilość miejsca na nogi w drugim przedziale i płaską podłogę.
Spora ilość schowków to dodatkowy atut. Szczególnie rodzice, których dzieci mają cały zestaw gadżetów niezbędnych im w podroży skorzystają z kieszeni za fotelami, uchwytów na buteleczki i otworów na większe i drobniejsze przedmioty. Plusy i minusy dotyczą skórzanej tapicerki. W nasłonecznionym miejscu takie pokrycie siedzeń potrafi się nieprzyjemnie nagrzać. Za to przy dziecku skóra okazuje się być rewelacją pod względem utrzymania tapicerki w czystości.
Przesiadając się do dużej RAV-ki z typowego hatchbacka segmentu B, można mieć wrażenie prowadzenia kolosa na kołach. Hybrydowa Toyota waży ponad 1,7 tony i jest samochodem, który u wielu kierowców wzbudza respekt na drodze. Mało kto spodziewa się, że ten niepozorny SUV może mieć blisko 200 koni mechanicznych mocy pod maską i przyspieszać lepiej niż jedno auto wyższej klasy.
Dowiedz się: Napęd 4x4 w Toyocie RAV4 Hybrid ma sens?
Napęd 4x4 dający kierującemu pewność jazdy, to niby nic szczególnego w SUV-ie, ale taki napęd w aucie hybrydowym to już równie spore zaskoczenie, jak wysoka moc silnika. Manewry wyprzedzania są wykonywane szybko i sprawnie, a przejazd ścieżką o niepewnym podłożu nie będzie stanowić problemu. Toyota RAV4 Hybrid zdecydowanie jest autem dynamicznym, a nawet można zaryzykować stwierdzenie, że pomimo sporych gabarytów ma nawet sportowe zacięcie. Przyspieszenie do "setki" trwające 8,3 sekundy sprawia, że jazda RAV4 może się podobać nie tylko kierowcom o spokojnym usposobieniu.
Dobrze wyciszone wnętrze, automatyczna skrzynia biegów, łatwy w użyciu tempomat i asystent informujący o zjeżdżaniu z pasa ruchu powodują, że przejechanie kilkuset kilometrów nie męczy. I wcale nie trzeba nawet jechać nad morze autostradą. Dobrze amortyzujące nierówności polskich dróg zawieszenie daje wysoki komfort podczas przemieszczania się z dzieckiem. Nie bez znaczenia dla wygody są też dobrze wyprofilowane przednie fotele, a w szczególności dostępny w opcji w pełni elektrycznie sterowany fotel kierowcy.
Czy szukając auta rodzinnego warto zainteresować się hybrydową Toyotą RAV4? Z pewnością nie zaszkodzi przyjrzeć się ofercie dotyczącej RAV4 z benzynowym silnikiem 2.0 litra o mocy 152 KM i napędem 4x4, której cena rozpoczyna się od 99 900 zł. Jeśli jednak chodzi o model RAV4 Hybrid z jednostką 2.5 litra połączoną z motorem elektrycznym, to już każdy rodzic sam musi odpowiedzieć sobie na to pytanie. Z punktu widzenia młodego małżeństwa, wybierającego się często w najróżniejsze trasy z małym dzieckiem, lepszym wyborem ze względu niższej raty kredytu na auto, będzie tradycyjna RAV-ka z "benzynówką", niż kosztująca minimum 139 900 zł hybryda (wersja Premium z napędem na przód). Natomiast z całą pewnością model RAV4 jest samochodem bardzo pakownym oraz komfortowym, a 4-osobowa rodzina bez oporów się tym modelem zachwyci. Podróżowanie nie męczy, szereg udogodnień odciąża kierowcę, a łatwość dostępu do umieszczonych w bagażniku rzeczy potrzebnych na wyjeździe z dzieckiem, z pewnością rozluźnia atmosferę i obniża sytuacje konfliktowe.
Toyota RAV4 Hybrid - dane techniczne
SILNIK | R4 16V |
Paliwo | benzyna |
Pojemność | 2494 cm3 |
Moc maksymalna silnika spalinowego/ silnika elektrycznego (przód i tył)/ moc systemowa |
155 KM przy 5700 obr./min. 143 KM i 68 KM 197 KM |
Maks mom. obrotowy spalinowego/ silnika elektrycznego (przód i tył) |
210 Nm przy 4200 obr./min. 270 Nm i 270 Nm |
Prędkość maksymalna | 185 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 8,3 s |
Skrzynia biegów | E-CVT |
Napęd | 4x4 |
Zbiornik paliwa | 56 l |
Katalogowe zużycie paliwa (miasto/ trasa/ średnie) |
5,4 l/ 5,1 l/ 5,2 l |
poziom emisji CO2 | 122 g/km |
Długość | 4605 mm |
Szerokość | 1845 mm |
Wysokość | 1675 mm |
Rozstaw osi | 2660 mm |
Masa własna | 1690 kg |
Masa maksymalna dopuszczalna | 2270 kg |
Pojemność bagażnika siedzebia rozłożone/ złożone |
501 l/ 1633 l |
Hamulce przód/ tył | tarczowe wentylowane/ tarczowe |
Zawieszenie przód | kolumny McPhersona |
Zawieszenie tył | wielowahaczowe |
Opony przód i tył (w testowym modelu) |
235/55 R18 |
Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku