Toyota Yaris Hybrid - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce hybrydy

2012-08-15 2:59

Układ jezdny trzeciej generacji Yarisa, to znana z poprzednika sprawdzona i prosta konstrukcja, budząca zaufanie u kierowcy. Hybrydowa wersja tak samo jak "zwykły" Yaris, dobrze się prowadzi i dość komfortowo pokonuje dziurawe drogi. TRZECI ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena układu jezdnego pierwszego w historii Yarisa HSD. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Toyota Yaris Hybrid - UKŁAD JEZDNY

Konstrukcja zawieszenia wszystkich Yarisów trzeciej generacji jest taka sama, bez względu na zastosowaną jednostkę napędową. W hybrydzie mamy więc z przodu wykorzystany układ kolumn McPhersona z dolnymi wahaczami poprzecznymi i stabilizatorem. Oś tylna to natomiast tradycyjna belka skrętna ze sprężynami śrubowymi i amortyzatorami. Układ kierowniczy wspomagany elektrycznie działa niezwykle lekko. Auto bardzo przyjemnie się prowadzi i zadowala reagowaniem na ruchy kierownicą. Bardzo zadowala kąt pochylania kolumny kierowniczej, którą można ustawić sobie dwustopniowo.

>>> Toyota Yaris Hybrid - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<

Niewielkie wymiarowo auto zostało nastawione raczej na wygodę. Zawieszenie neutralnie zestrojono (nie jest ani zbyt miękko, ani za twardo), dzięki czemu komfort podróżowania jest wysoki. Układ resorujący w codziennych warunkach dobrze wybiera nierówności i nie wydaje podczas jazdy niepokojących dźwięków. Wnętrze przyjemnie wytłumiono. Nawet krótkie nierówności drogi, których małe pojazdy szczególnie nie lubią, są dość gładko pokonywane. Nasz testowy model, posiadający największe dostępne koła, których rozmiar wynosił 195/50 R16, przyzwoicie tłumił nierówności, ale na większych wybojach zdarzały mu się podbicia.

>>> Toyota Yaris Hybrid - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Hybryda w stosunku to pozostałych Yarisów ma nieco poprawiony rozkład masy, dzięki dociążeniu tylnej osi bateriami, umieszczonymi pod kanapą. Wozik trzyma się drogi i nie traci przyczepności na ostrych łukach. Panowanie nad hatchbackiem w zakrętach jest proste i przyjemne. W momencie szarżowania, czy gwałtownych zmian kierunku jazdy, kontrolę przejmuje czujny układ stabilizacji.

Toyota Yaris Hybrid - HAMULCE

Układ hamulcowy małej hybrydy to ciekawe technologiczne połączenie. Hamowanie jest wspomagane przez napęd auta, odzyskujący energię z hamowania w celu ładowania baterii. Z przodu montowane są wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 258 mm, a tylna oś posiada zwykłe tarcze hamulcowe z zaciskami. Zestaw ten działa jak żyletka i co ważne jest niezwykle żywotny. Producent wymianę tarcz i klocków sugeruje dopiero po przejechaniu około 100 tys. km, co w przypadku "zwykłych aut" jest nie do pomyślenia.

>>> Toyota Yaris Hybrid - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze i bagażnik <<<

Kierowcy już na wyposażeniu podstawowym Toyoty ma w asyście pełny pakiet zaawansowanych systemów bezpieczeństwa. Na pokładzie znajdują się: ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), EBD (system rozdziału siły hamowania kół skracający drogę hamowania) i BA (system automatycznie wspomagający hamowanie awaryjne). Jest też VSC (system stabilizacji pojazdu), TRC (system kontroli trakcji) i
HAC (system wspomagający pokonywanie podjazdu).

WIDEO - zobacz z bliska hybrydową Toyotę Yaris:

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4

W czwartym odcinku znajdzie się opis wnętrza Yarisa Hybrid, w wersji wyposażenia DYNAMIC. Jak prezentuje się deska rozdzielcza? Co zmieniło się w stosunku do "zwykłego" modelu Yarisa? Jakie przyrządy znalazły się w panelu środkowym? Co oferuje klientowi ekologiczne auto w podstawowej wersji oraz jakie dodatki przewiduje? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik? O tym w 4. odcinku dziennika testu Toyoty Yaris Hybrid na SuperAuto24.pl.