Toyota Yaris hybrid - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie

2012-08-16 21:06

Wnętrze Toyoty Yaris Hybrid wbrew pozorom nie jest futurystyczne. Tak jak w podstawowym Yarisie cechuje się elegancją, a jedynymi wyróżnikami są subtelne detale. Cechy rozpoznawcze małej eko-Toyoty to: niebieskie akcenty, zmienione błękitne zegary i seryjna rama automatycznej przekładni. Przestrzeń pasażerska wystarczy do przemieszczania się nawet w piątkę, a litraż bagażnika mimo hybrydowej technologii pozostał nienaruszony. CZWARTY ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena funkcjonalności kokpitu, kufra oraz wyposażenia Yarisa HSD. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: bezpieczeństwo, ceny auta i podsumowanie.

Toyota Yaris Hybrid - WNĘTRZE

Mała hybrydowa Toyota dostępna jest w trzech wersjach wyposażenia - TERRA, SOL, i DYNAMIC. W ręce SuperAuto24.pl trafił najbogatszy model DYNAMIC. Odmiana hybrydowa ma kilka wyraźnych cech odróżniających eko-Yarisa od pozostałych modeli. Motywem przewodnim jest przede wszystkim niebieski kolor detali i podświetlenia, jednoznacznie kojarzący się z energią.

Umieszczone klasycznie za kierownicą zegary otoczone owalnym daszkiem, otrzymały niebieskie wskazówki oraz barwę światła w niebieskawym odcieniu. Kolor podświetlenia został tak dobrany, by nie męczyć oczu kierowcy. Czytelność wskaźników wspierana różnymi zielonymi kontrolkami i przełącznikami na desce jest rewelacyjna. Po środku znalazł się prędkościomierz i wyświetlacz seryjnie montowanego komputera pokładowego. Z lewej strony w miejscu tradycyjnego obrotomierza obsadzono zegar zużycia energii - posiada on trzy pola wskazań: ładowania (CHG), eko-jazdy (ECO) i maksymalnej mocy (PWR). Po przeciwnej stronie wkomponowano wskaźnik poziomu paliwa.

>>> Toyota Yaris Hybrid - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<

Wnętrze nowej Toyoty jest dużo mniej designerskie jak w poprzednich modelach, ale dzięki temu bardziej stonowane i eleganckie. Nie ma futurystycznego panela środkowego i fikuśnych boczków drzwiowych. Projekt deski rozdzielczej obejmuje rzucający się przede wszystkim w oczy szeroki pas, biegnący przez całą jej długość. Element ten jest wykonany z miękkiego i przyjemnego w dotyku materiału o porowatej strukturze. Pas zgrabnie łączy się z podobnymi wykończeniami, wkomponowanymi w boczki drzwiowe. Jego kolorystyka może być utrzymana w białej lub w szarej tonacji. Środkowe nawiewy powietrza to tradycyjna kratka, natomiast boczne dysze mają już okrągły kształt. plastiki konsoli i obić drzwi, są czarne i twarde, ale dobre jakościowo. Akcentami rozweselającymi szarość kokpitu (poza modelem TERRA), są niebieskie detale oraz srebrne zdobienia: kierownicy, otoczka radia, klamek drzwi, gałki zmiany biegów, czy ramki skrzyni.

Najważniejsze pokładowe instrumenty ulokowano według zasady ergonomii w standardowych miejscach. W panelu środkowym otrzymujemy wszystko to, co potrzebne. Nie jesteśmy przy tym atakowani dużą ilością przełączników. Przyciski i pokrętła są rozmieszczone intuicyjnie i przy tym starannie wkomponowane w konsolę. Dotykowy wyświetlacz występuje w wersjach SOL i DYNAMIC, a w najtańszym TERRA mamy fabryczne zabudowany radioodtwarzacz. Klimatyzację automatyczną dwustrefową otrzymujemy w standardzie.

>>> Toyota Yaris Hybrid - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Kierownica tylko w najtańszej TERRA jest wykonana z tworzywa. Skórzane obszycie wraz z niebieską nitką szwów, niebieską gałką zmiany biegów obłożoną skórą, i skórzaną dźwignią hamulca ręcznego, obejmuje pozostałe wersje. Kierownica wygląda rewelacyjnie, a przy tym bardzo przyjemnie leży w dłoni. Sterowanie radiem z koła steru jest seryjne, a dodatkowa manetka tempomatu i wkomponowane w ster sterowanie funkcjami Bluetooth, przychodzi w modelu SOL i DYNAMIC. Na wielką pochwałę zasługuje fakt, że fabrycznie dostajemy sporo elektryki. W każdej wersji jest otwierane szyb przednich i tylnych, regulacja lusterek bocznych, czy centralny zamek z pilotem. Podgrzewanie zewnętrznych lusterek dostajemy dopiero w SOL i DYNAMIC, a błękitne oświetlenie na nogi tylko w wersji DYNAMIC.

WIDEO - zobacz wnętrze Toyoty Yaris Hybrid:

KOMFORT i PRZESTRONNOŚĆ

Trzecia generacja Yarisa oferuje większą przestrzeń pasażerską, niż wcześniejsze modele. To dzięki zwiększeniu rozstawu osi o 50 mm i szerokości wnętrza o 30 mm. Podróżujący przede wszystkim na tylnych fotach, mają w stosunku do poprzednika bardziej komfortowe warunki. Miejsca na nogi i łokcie jest wystarczająco. Jedynie przestrzeń nad głowami w tylnym przedziale, będzie dokuczać osobom powyżej 180 cm wzrostu, bo zaczną dotykać podsufitki. Kanapa jak to zwykle bywa w autach segmentu B, mimo iż jest przewidziana dla trójki osób, duży komfort oferuje tylko dwójce dorosłych.

>>> Toyota Yaris Hybrid - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Dwustopniowa regulacja położenia kierownicy jest seryjna, co pozwala na znalezienie odpowiedniej pozycji "za kółkiem". Przednie fotele są wygodne z dobrym trzymaniem bocznym, a siedziska są długie i obszernie. Regulacja standardowo jest trzystopniowa, a jedyny brak jaki odnotowaliśmy, to brak możliwości poprawy odcinka lędźwiowego. Dłuższy odcinek do pokonania na drodze, nie będzie straszny kierowcy. Kapitański podłokietnik fotela kierowcy znajduje się tylko w wersji DYNAMIC. Umila on prowadzenie wozu, bo sięganie do lewarka biegów jest zbędne za sprawą automatu. Tkaniny materiału tapicerki wyglądają na trwałe. Materiał połączony z ekologiczną skórą, przeszywaną niebieską nicią, jest standardem w wersji DYNAMIC.

Umileniem podróży może być szklany dach panoramiczny. Zamiast standardowej podsufitki, można go mieć razem z przyciemnianymi szybami za dopłatą 2 400 zł (Pakiet VIP&Vision). Okno dachowe świetnie doświetla wnętrze i optycznie je powiększa. Dzielona podwójna roleta pozwala zasłonić go w przedniej lub tylnej części siedzącej.

Kolorystyczne wersje tapicerki:

Toyota Yaris Hybrid - MULTIMEDIA

Mała hybryda Toyoty ma podstawowo bogaty systemem audio. Dostajemy zabudowany w konsoli fabryczny zestaw z radioodtwarzaczem CD/MP3+WMA i 6 głośnikami. Są też gniazda USB i Aux-In (znajdujące się w schowku bocznym), a to rzadko się zdarza w autach klasy B. Opcjonalne 8 głośników (pakiet VIP&Sound) kosztuje 1 500 zł.

Wersje SOL i DYNAMIC mogą się za to pochwalić centralne umieszczonym, 6.1-calowym ekranem dotykowym i multimedialnym systemem Toyota Touch, który ma wbudowany Bluetooth, czy kamerę cofania. Wyświetlacz obsługuje większość funkcji samochodu. Dzięki temu zestawowi można się w ekspresowym tempie połączyć z telefonem komórkowym, prowadzić rozmowy z zestawu głośnomówiącego, podłączyć iPoda i słuchać ulubionej track-listy. Ekran systemu służy również do wyświetlania informacji dotyczących aktualnego stanu baterii auta, zużycia paliwa, zasięgu prowadzonego auta, liczy też czas podróży.

Za dopłatą 2100 zł, zestaw Toyota Touch można wzbogacić o nawigację Touch&Go i sporo gadżeciarskich motywów. Wówczas dostajemy prawdziwy multimedialny kombajn. Poza nawigacją, jest możliwość pisania i odczytywania sms-ów, czy wyświetlania zdjęć z pamięci USB. Dotykowa obsługa systemu jest niezwykle prosta.

Toyota Yaris Hybrid - SCHOWKI

Nowy Yaris HSD nie różni się skrytkami od "zwykłego" Yarisa. Przydatnych miejsc na różności nie brakuje. W desce rozdzielczej po stronie pasażera mieści się tradycyjny schowek z drzwiczkami, który jest dodatkowo chłodzony w wersji DYNAMIC. Po lewej stronie deski, obok zegarów jest wgłębienie na drobiazgi, a w niszy pod kierownicą otwarta półeczka.

W konsoli środkowej pod panelem sterowania wentylacją, uplasowano spore wyżłobienie. Obszerna półka posiada wyjmowaną wkładkę, która stanowi uchwyty na butelki czy kubki. W tunelu środkowym obok dźwigni hamulca ręcznego, wkomponowana przydatne przegródki. Na końcu tunelu wychodzącego na przedział pasażerski, znalazł się duży otwór na butelkę i głęboka półka.

Tapicerki drzwi przednich posiadają kieszenie z dodatkowymi wyżłobieniami na butelki. Oparcia foteli dostały przydatne kieszenie na gazety. Daszki przeciwsłoneczne posiadają funkcjonalne lusterka, a w konsoli centralnej uplasowano seryjne gniazdo 12V.

Toyota Yaris Hybrid - BAGAŻNIK

Pojemność bagażnika w obecnym trzecim Yarisie wynosi 288 litrów. Wersja hybrydowa co ciekawe posiada identyczny rozmiar kufra. Auto zostało tak zaprojektowane, by w wersji ekologicznej nie zabierało przestrzeni bagażowej. Kufer można więc zagospodarować w dowolny sposób, a pod podłoga zmieścić koło dojazdowe (podstawowa wersja SOL posiada zestaw naprawczy zamiast koła).

Duży otwór, regularne wymiary, płaska podłoga i niski próg ułatwiają zapakowanie cięższych przedmiotów do Yarisa Hybrid. W momencie, gdy zajdzie potrzeba przewiezienia większych rzeczy, bagażnik można ekspresowo powiększyć. Oparcia siedzeń dzielą się asymetrycznie 60/40. W efekcie po złożeniu całości nie otrzymujemy jednak równej powierzchni, bo oparcia tworzą próg dzielący. Lampka oświetlająca kufer jest standardem.

Wynik 288 litrów w bagażniku jest typowy dla aut segmentu B. Dla przykładu: Kia Rio oferuje 288 l, Peugeot 208 - 285 l, Suzuki Swift - 211 l, Fiat Punto - 275 l, Volkswagen Polo - 280 l, Opel Corsa 285 l. Najwięcej ma Skoda Fabia II - 300 l i Citroen C3 - 300 l.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 5

W piątym odcinku skupimy się na bezpieczeństwie nowego Yarisa oraz cenach auta. Ile kosztuje najtańszy model wersji hybrydowej w salonie? Jakie zastosowano w aucie rozwiązania dbające o bezpieczeństwo podróżujących? O tym w 5. odcinku dziennika testu Toyoty Yaris Hybrid na SuperAuto24.pl.