Toyota Yaris III - SILNIK
Pod maską Yarisa numer 3, może zagościć jeden z trzech silników. Dwa z nich to nowoczesne benzynowce, napędzane łańcuchami rozrządu, oznaczone symbolem VVT-i. Pierwszy jest trzycylindrowy, 12-zaworowy z elektronicznym wtryskiem paliwa, w układzie rozrządu DOHC. Jego pojemność wynosi 1.0 litra, a generowana moc to 69 KM i 93 Nm. Warto zaznaczyć, że tę jednostkę już trzykrotnie nagradzano tytułem "Engine of The Year". Drugi silnik benzynowy to już 4 cylindry i 16 zaworów ze zmiennymi fazami rozrządu w układzie DOHC, również z elektronicznym wtryskiem paliwa. Pojemność motoru to 1.33 litra, generowana moc wynosi 99 koni mechanicznych i 125 Nm.
>>> Toyota Yaris 1.33 VVT-i - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka <<<
Gamę jednostek zamyka motor przeznaczony dla fanów diesli. To 4-rzędowy, 8-zaworowy silnik D-4D z wtryskiem bezpośrednim common rail, o pojemności 1.4 litra, z filtrem cząstek stałych DPF. Jego moc to 90 koni mechanicznych i 205 Nm momentu obrotowego.
Słabszy benzyniak współpracuje z 5-biegową manualną skrzynią biegów. Mocniejszy 1.33 i diesel 1.4 zostały połączone z 6-stopniowym "manualem". Opcjonalnie najmocniejsza jednostka 1.33 litra, wyłącznie w wersji 5-drzwiowej, dostępna jest z nową, 7-stopniową przekładnią automatyczną Multidrive S, która posiada dodatkowe manetki w kole kierownicy. Dopłata do tej skrzyni wynosi 5 000 zł.
Toyota Yaris 1.33 VVT-i 99 KM - TEST
Podczas testu SuperAuto24.pl mieliśmy przyjemność poruszać się Yarisem skrywającym pod maską 4-cylindrową jednostkę 1.33 VVT-i. Silnik ten dobrze znamy z poprzedniej generacji samochodu. W nowym Yarisie uległ jedynie drobnym modyfikacjom, które miały na celu obniżenie emisji spalin. Na biegu jałowym agregat pracuje równiutko i cicho. Podczas jazdy akustyka również utrzymuje się na niskim poziomie. Dopiero w trakcie przyspieszeń i podciągania w wyższy zakres obrotów, odgłosy zaczynają się miarowo zwiększać.
Na pochwałę zasługuje bez dwóch zdań manualna, 6-biegowa skrzynia. W tej klasie małych aut miejskich to rzadkość. Szósty bieg w trasie pozwala jechać autem oszczędnej przy wyższej prędkości. Lewarkiem operuje się przyjemnie i precyzyjnie - nowoczesny mechanizm zapewnia nieduże ruchy dźwignią. Elastyczność także jest zadowalająca, podobnie jak właściwości trakcyjne.
>>> Toyota Yaris 1.33 VVT-i - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny <<<
Trzeci Yaris w niespełna 100-konnej odmianie benzynowej, z powodzeniem wystarcza do zwinnego poruszania się po mieście. Ten samochód został stworzony z myślą o osobach mieszkając w metropoliach, lubiących zapuszczać się od czasu do czasu, gdzieś za miasto. Pojazd wprawdzie z założenia ma być oszczędny i nie skomponowano do bicia rekordów przyspieszeń, ale wynik na poziomie 11,7 sekund do 100km/h, nie czyni go zawalidrogą. Silnik szybko reaguje na nacisk pedału gazu. Moc maksymalną uzyskujemy jednak dopiero przy wykorzystaniu górnego zakresu prędkości obrotowych - 99 koni mechanicznych dostajemy przy 6000 obr./min, a najwyższy moment obrotowy wynoszący 125 Nm, przy 4000 obr./min. Auto nie jest ciężkie, stąd przyzwoite osiągi. Najnowszy Yaris waży mniej niż poprzednik, dlatego może dać więcej frajdy z prowadzenia. Prędkość maksymalna to według tabeli katalogowej 175 km/h.
WIDEO z testu - zobacz z bliska trzecią generację Toyoty Yaris:
Toyota Yaris 1.33 VVT-i 99 KM - SPALANIE
Zbiornik paliwa małego hatchbacka posiada pojemność 42 litrów. Według danych producenta testowany benzynowiec 1.33 VVT-i o mocy 99 KM, w połączeniu z manualną skrzynią biegów, oraz z oponami w rozmiarze 195/50 R16 spala: 6,8 litra/100km w cyklu miejskim. Na trasie auto zadowolić się ma dawką 4,5 litra/100km, a w cyklu mieszanym spalać 5,4 litra/100km.
Testy SuperAuto24.pl wykazały, że zapotrzebowanie silnika na benzynę jest nieco większe. Mimo wszystko jednak musimy stwierdzić, że jednostka 1.33 cechuje się umiarkowanym zapotrzebowaniem na paliwo. Utrzymując ekonomiczny styl jazdy w cyklu pozamiejskim, który wymaga od kierowcy cierpliwości, z ograniczoną ilością wyprzedzeń, silnik palił w granicach 4,8 litra. Przemieszczając się po mieście i pokonując korki, Yaris średnio potrzebował około 8 litrów/100km. W cyklu mieszanym japończyk zadowalał się dawką 6,6 litra/100km.
>>> Toyota Yaris 1.33 VVT-i - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze i bagażnik <<<
Informacje na temat zapotrzebowania na paliwo są pokazywane na prostym wyświetlaczu komputera pokładowego, wkomponowanego w zegary. Zestaw wskaźników wreszcie ma tradycyjny wygląd, i powędrował w klasyczne miejsce za koło kierownicy. Komputer pokładowy jest montowany seryjnie, w każdej wersji. Jego obsługa nie jest jednak najporęczniejsza. Funkcjami operujemy typowo po japońsku - za pomocą przycisku, który został umiejscowiony obok wyświetlacza. Sięganie do tego guzika jest niewygodne, i trzeba przywyknąć do tej czynności.
To jednak nie wszystko. Rozbudowany System Toyota Touch&Go, który gościł na pokładzie testowego modelu Yarisa, posiadał rozbudowane statystyki podróży. System sprzężony z komputerem pokładowym, po wybraniu odpowiedniej opcji, pokazywał na 6,1-calowym wyświetlaczu, informacje o przebytej trasie i statystyki spalania. Na oszczędność paliwa ma pozytywnie wpływać kontrolka optymalnego przełożenia skrzyni. Została umiejscowiona na blacie obrotomierza, i w dyskretny sposób wskazuje najwłaściwszy moment zmiany biegów, by zminimalizować zużycie benzyny.
Toyota Yaris 1.33 VVT-i - DANE TECHNICZNE
SILNIK | R4 |
Paliwo | Benzyna |
Pojemność | 1329 cm3 |
Moc maksymalna | 73 kW/99 KM/6000 obr./min |
Maks mom. obrotowy | 125 Nm/4000 obr./min |
Prędkość maksymalna |
175 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 11,7 s |
Skrzynia biegów | ręczna/6 |
Napęd | przedni |
Zbiornik paliwa | 42 l |
Masa własna/ładowność | 1065/1480 kg |
Opony | 195/50 R16 |
Emisja CO2 | 123 g/km |
Bagażnik | 286 l |
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3
W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego trzeciej generacji Yarisa. Jak skomponowano zawieszenie auta? Co myślimy o układzie jezdnym, zwrotności oraz prowadzeniu japońskiego wozu klasy B? Jakie zastosowano hamulce? O tym już w 3. odcinku dziennika testu Toyoty Yaris na SuperAuto24.pl.