Mercedesa-Benz Klasy A Limuzyna z pakietem AMG Line. Już front tego auta zapowiada mocne wrażenia. Wyraziste wloty powietrza i "groźne spojrzenie" próbują budzić respekt na drodze. Felgi AMG i tylny zderzak z imitowanymi końcówkami wydechu zdają się tylko potwierdzać przypuszczenia, że ta Klasa A w wersji sedan będzie siała spustoszenie na drodze. Nikt dookoła nie wiedziałby jednak, że to tylko pozory, gdyby nie emblemat „A 180 d" na tylnej klapie. 116-konny diesel w takim aucie to, paradoksalnie, punkt programu równie mocny co niespodziewany.
Sprawdź także: To najbardziej pożądany Mercedes w Polsce. Mercedes-Benz GLC 200 4MATIC - TEST, OPINIA, KONKURENCJA
Co ciekawe, ten wysokoprężny motor ma pojemność 1.5-litra i jeśli już sama pojemność kojarzy Wam się z francuskim 1.5 dCi, to macie rację. Dieslowskie serce Klasy A jest jednostką wywodzącą się z Francji, a na potrzeby zastosowania w niemieckim aucie, oznaczoną kodem OM 608.
Francuski silnik
Wbrew obawom, silnik okazuje się napędzać kompaktowych rozmiarów sedana całkiem sprawnie. Nie uświadczymy tu potężnych przeciążeń i gubienia trakcji na trzecim biegu. Jest za to płynność jazdy, wystarczająca elastyczność i całkiem porządna praca dwusprzęgłowego automatu. Harmoniczna praca układu napędowego uprzyjemnia jazdę i pozwala cieszyć się spalaniem tak niskim, że możemy poczuć się jak mistrzowie eco-drivingu.
Sprawdź: Czy takie auto jest nam jeszcze potrzebne? Mercedes-Benz Klasy B 200d 8G-DCT – OPINIA, WIDEO
Nie trzeba być jednak królem eko-rajdów, by osiągnąć wynik zużycia paliwa z trójką z przodu. Tak, Mercedes pozwala zejść poniżej 4 l/100 km. Ekonomiczny silnik to w dużej mierze zasługa francuskich inżynierów, ale to Niemcy dołożyli do niego tak dobrą przekładnię i zastosowali go w aucie o aerodynamice kropli wody. Współczynnik Cx wynosi rekordowe 0,22!
W mieście możemy się przepisowo toczyć i nie zużywać przy tym więcej niż 5 litrów oleju napędowego na setkę. To wariant, który uwzględnia gęsty ruch, stanie na światłach i częste ruszanie. Na autostradzie spalanie rośnie równie wolno co hałas - dalsze wycieczki Klasą A Limuzyna zdradzają, że jest to całkiem wszechstronny wóz. Dobrze wyciszony, komfortowy i stabilny nawet wtedy, gdy 116-konny diesel wyrzuca z siebie siódme poty.
Komfortowy, jak na Mercedesa przystało?
Jeśli mowa o komforcie, to trzeba przyznać, że zawieszenie jest nastawione właśnie na komfortową jazdę. Poddaje się na zapadniętych studzienkach czy większych wybojach, a sprawy nie ułatwiają duże felgi, takie jak w testowanym egzemplarzu. Poza tym komfort jest przyzwoity i priorytetowy w stosunku do zachowania się auta na zakrętach. Choć dzięki pakietowi AMG Line sportowych akcentów nie brakuje tak w środku, jak i na zewnątrz, prowadzenie nie zachwyca, gdy porównamy je np. do CLA z opcjonalnym zawieszeniem sportowym.
Zobacz: Mercedes G500 4Matic 9G-Tronic: patrzcie i zazdrośćcie
Układ kierowniczy jest zestrojony w sposób typowy dla nowych Mercedesów. Dla mnie jest to wada, bo w prowadzenie nie trzeba wkładać ani trochę siły. Miałem wrażenie, że połączenie kierownicy z kołami jest wiotkie i nie budzi zaufania, tak jak w konkurencyjnych autach tej klasy. Mercedes Klasy A jest na szczęście zwrotny i wykorzystuje niewielkie wymiary, by chętnie skręcać w ciasne, miejskie uliczki.
Bez ciasnoty
Stylistyka sedana sprawia, że widoczność jest przeciętna, choć i tak lepsza niż w bliźniaczym CLA. Czarna podsufitka również sprawia, że przestrzeni w środku wydaje się być mniej. W rzeczywistości jest całkiem nieźle. Miejsca na tylnej kanapie jest niewiele mniej co w Klasie C sprzed dwóch generacji, a przestrzeń nad głową jest akceptowalna, jak na auto tych rozmiarów. Pasażer z przodu ma do dyspozycji dużo przestrzeni i nie powinien narzekać na wygodne, opcjonalne fotele sportowe z regulowaną długością siedziska.
Bagażnik ma 420 litrów pojemności i raczej wystarczy na kilkudniowe wypady za miasto. W porównaniu do CLA bagażnik jest o 40 l mniejszy. Wynika to z faktu, że tył sedana jest krótszy niż w 4-drzwiowym coupe. Dla odmiany, otwór załadunkowy w limuzynie jest nieznacznie większy niż w CLA.
Dobrze znany kokpit
Na pokładzie Klasy A znajdziemy wnętrze przeniesione 1:1 z wersji hatchback. Kokpit jest wykończony materiałami wysokiej jakości, ale krytyka należy się co najwyżej za zastosowanie plastiku typu piano black, chętnie zbierającego kurz i odciski palców. Liczba opcji w konfiguratorze jest ogromna, a o miły nastrój w Klasie A możemy zadbać personalizacją wyborów kolorów podświetlenia ambientowego.
Testowaliśmy: Czas płynie, a Gelenda się nie zmienia. Mercedes-Benz Klasy G 350d 4MATIC to auto pełne sprzeczności
Wzorem innych nowych Mercedesów, w kokpicie znalazł się system multimedialny MBUX z zaawansowanymi zdolnościami do rozpoznawania mowy. Wieloma funkcjami, takimi jak szyberdach, klimatyzacja, radio czy nawigacja możemy sterować głosowo. Wszystko to mieliśmy już okazję przetestować przy okazji wizyty w redakcji Mercedesa CLA (TEST TUTAJ). Zobaczcie na załączonym wideo, w jaki sposób steruje się tym system.
WIDEO - tak działa system MBUX
Bezpieczeństwo uber alles
Niemiecki sedan jest zaskakująco przyjemnym autem w trasie, a w budowaniu tego wrażenia pomagają również systemy bezpieczeństwa. Znajdziemy tu znane z większych modeli systemy PRE SAFE, Active Lane Keeping Assist, Active Brake Assist, Active Emergency Stop Assist. Ich działanie sprowadza się, krótko mówiąc, do częściowej automatyzacji jazdy.
Mercedes Klasy A Limuzyna potrafi m.in. monitorować uwagę kierowcy i zasugerować przerwę i napina pasy bezpieczeństwa, gdy podejrzewa, że nie do końca panujemy nad pojazdem i straciliśmy koncentrację w podbramkowej sytuacji na drodze.
Piątka z minusem
Są takie aspekty, w których Mercedes nie spełnia do końca oczekiwań. Oprócz wspomnianego wyżej prowadzenia i zachowania układu kierowniczego, trzeba wspomnieć o standardowym nagłośnieniu, które gra po prostu mizernie. Za dopłatą możemy mieć system audio Burmester, który też jest daleki od ideału, ale nie przynosi wstydu, w przeciwieństwie do słabych seryjnych głośników.
Przeczytaj także: Zna się na żartach i porozmawia o uczuciach. Dla kogo jest Mercedes-Benz CLA Coupe 220 4MATIC? WIDEO, TEST
Mimo niewielkiej mocy zestawu audio, boczki drzwi potrafią wydać z siebie nieprzyjemne dźwięki, trzeszcząc podczas głośniejszego słuchania muzyki. Czasem zaskrzypią również na większych nierównościach.
Cena i podsumowanie
Testowany, 116-konny biały Mercedes nie jest bazową odmianą. Co ciekawe, „niżej” od niego znajdują się jeszcze dwie odmiany w cenniku. 95-konna Klasa A 160 d i benzynowa A 180 ze 136-konną jednostką o pojemności 1.3 litra, również znaną z nowych modeli Renault. Testowane A 180 d startuje według cennika od kwoty 120 300 zł i dotyczy to bardzo ubogo wyglądającego sedana z manualną skrzynią biegów, postawionego na 16-calowych felgach. Jeśli chcemy doposażyć auto do poziomu testowanego egzemplarza, musimy liczyć się z większymi wydatkami.
Przede wszystkim, częściowo skórzana tapicerka jest częścią pakietu AMG. To 18 tys. złotych więcej. Automatyczna, 7-stopniowa skrzynia biegów wymaga kolejnych 9000 złotych. 10,25-calowy ekran nawigacji i większe cyfrowe zegary to 3190 zł, ale nie możemy wybrać ich jako pojedynczej opcji. Są one zintegrowane z niektórymi systemami bezpieczeństwa, więc znacznie przekraczamy już barierę 150 tys. złotych. To sporo, jak na niewielkiego sedana ze 116-konną jednostką napędową.
Musimy jednak pamiętać, że Mercedes-Benz jest marką klasy premium. Ponadto, Klasa A Limuzyna nie ma za wielu konkurentów. W segmencie ostało się wiekowe już Audi A3 Limousine, które dostępne jest już tylko z benzynowymi jednostkami. BMW wprowadziło niedawno serię 2 Gran Coupe, ale jest to raczej konkurent dla CLA. Wygląda na to, że właśnie teraz jest moment, by coś ugrać w tym specyficznym segmencie. W ekonomicznej odmianie A 180 d zdecydowanie wzbudza sympatię i delikatnie obchodzi się z kieszenią właściciela podczas jazdy. Oczywiście już po tym, jak przełkniemy jego cenę zakupu.
Mercedes-Benz A 180 d Limuzyna - dane techniczne
SILNIK | R4 16V |
Paliwo | Benzyna |
Pojemność | 1461 cm3 |
Moc maksymalna | 116 KM przy 4000 obr./min. |
Maks mom. obrotowy | 260 Nm przy 1750 obr./min. |
Prędkość maksymalna | 202 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 10,5 s |
Skrzynia biegów | 7G-DCT automatyczna dwusprzęgłowa |
Napęd | przedni |
Zbiornik paliwa | 43 l |
Katalogowe średnie zużycie paliwa | 5,1-4,2 l |
poziom emisji CO2 | 136-116 g/km |
Długość | 4549 mm |
Szerokość | 1796 mm |
Wysokość | 1446 mm |
Rozstaw osi | 2729 mm |
Masa własna | 1455 kg |
Ładowność | 585 kg |
Pojemność bagażnika | 420 l |
Hamulce przód/ tył | tarczowe wentylowane/ tarczowe |
Zawieszenie przód | kolumny McPhersona |
Zawieszenie tył | belka skrętna |
Opony przód i tył (w testowym modelu) |
225/45 R18 |