Volkswagen up! 1.0 MPI - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce

2012-07-11 3:00

Nowoczesny up! to nie tylko ładny wygląd, ale też bardzo przyjemne prowadzenie. Zawieszenie jest sprężyste i ciche, a układ kierowniczy precyzyjny. Autko komfortowo wybiera dziury i nie obawia się dalekich wojaży. Dopiero konfrontacja z poprzecznymi nierównościami drogi, zdradza, że mamy do czynienia z małym i krótkim pojazdem. TRZECI ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena całego układu jezdnego VW up!. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

VW up! - UKŁAD JEZDNY

Lekka konstrukcja nadwozia została zawieszona na podzespołach typowych dla małych autek miejskich. Z przodu pracują kolumny McPhersona z dolnymi wahaczami i stabilizatorem przechyłów. Tylne zawieszenie zbudowano na podstawie tradycyjnej belki skrętnej zapewniającej autu sztywność. Z tym elementem połączone są wahacze wleczone, amortyzatory i sprężyny śrubowe.

>>> Volkswagen up! 1.0 MPI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<

Precyzyjny układ kierowniczy zapewnia świetne prowadzenia najmniejszego Volkswagena. Wpływa na to m.in. stosowane we wszystkich wersjach wyposażeniowych, elektromechaniczne wspomaganie kierownicy, reagujące w odpowiednich momentach. Kierowcy łatwo wyczuć auto dzięki zmiennej i dobrze dobieranej sile. Pojazd to zwrotne pudełeczko, przystosowane do manewrów w wąskich uliczkach. W manewrowaniu pomaga mały promień zawracania między krawężnikami, wynoszący 9,8 metra i krótkie zwisy. W parkowaniu pomaga całkiem płaski tył, którego szyba jest w całości szklana i spore lusterka wsteczne.

Dobre tłumienie nierówności to m.in. zasługa rozstawionych przy samych krawędziach nadwozia kół - rozstaw osi, jak na segment A, jest bardzo duży - wynosi 2420 mm. Zawieszenie jest stosunkowo miękkie i na tyle sprężyste, że nawet gdy drogi są dziurawe, dyskomfort raczej nie jest odczuwany. Tłumienie wszelkiego rodzaju wybojów jest ciche, ale za to we znaki mogą się dawać nierówności poprzeczne. Przejazd przez łączenia dróg, czy "śpiących policjantów", owocuje podskakującym tyłem w wersjach z obniżonym zawieszeniem (model w teście SuperAuto24.pl posiadał niższe o 15 mm zawieszenie, wymagające dopłaty 750 zł). Testowana wcześniej przez redakcję Skoda Citigo, której zawieszenie niczym się nie różni od tego w modelach VW, lepiej zachowywała się na poprzecznych nierównościach. To było jednak zasługą braku sportowego zestawu obniżającego, które nieco obniża komfort.

>>> Volkswagen up! 1.0 MPI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Up! zadowala jazdą w zakrętach, przechyły na szybciej pokonywanych łukach są bardzo nieznaczne. Ułatwia to panowanie nad pojazdem i przewidywanie jego zachowań w ekstremalnych sytuacjach. Autko wyróżnia się świetną przyczepnością i za sprawą bogatej gamy elektronicznych układów wspomagających, ciężko go wyprowadzić z równowagi. Test z kombinacji właściwości jezdnych i komfortu mały "niemiec" zalicza na szóstkę.

VW up! - HAMULCE

Konstruktorzy zasłużyli na uznanie w temacie hamulców. Droga hamowania z prędkości 100km/h wynosi 37 metrów, co w tej klasie jest niezłym osiągnięciem. Układ został wyposażony w korektor siły hamowania. Przednie wentylowane tarcze hamulcowe są w rozmiarze 256 mm. Z tyłu postawiono na zaciski bębnowe o średnicy 200 mm. Dodatkowy asystent podjazdu ułatwia kierowcy ruszanie pod górkę.

Każda, nawet podstawowa wersja ma na wyposażeniu bardzo bogaty pakiet układów wspomagających jazdę i hamowanie. Jest ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy) z ASR (układ antypoślizgowy kół podczas przyspieszania), EBV (elektroniczny rozdzielacz siły hamowania na oś przednią i tylną), MSR (system przeciwdziałający poślizgowi kół napędowych w czasie hamowania silnikiem), EDS (elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego).

>>> Volkswagen up! 1.0 MPI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i dodatki <<<

Dopłatę w wysokości 850 zł stanowi dodatkowy, nowoczesny system awaryjnego hamowania. To technologiczne rozwiązanie ogranicza ryzyko wystąpienia stłuczki, przy niedużych prędkościach w ruchu miejskim. Układ automatycznie aktywuje się poniżej prędkości 30km/h i uruchamia zbliżeniowe czujniki laserowe, wykrywające niebezpieczeństwo wystąpienia kolizji. W razie potrzeby następuje automatycznie zwiększenie ciśnienia w układzie hamulcowym, a w nagłym wypadku zatrzymanie pojazdu.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4

W czwartym odcinku znajdzie się opis wnętrza najmniejszego Volkswagena. Jak prezentuje się deska rozdzielcza? Jakie przyrządy znalazły się w panelu środkowym? Co oferuje klientowi auto klasy A, w podstawowej wersji oraz jakie dodatki przewiduje? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik? O tym w 4. odcinku dziennika testu VW up!  na SuperAuto24.pl.

WIDEO z testu - zobacz z bliska Volkswagena up!: