Volkswagen Golf 7 2.0 TDI DSG - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie

2013-02-12 2:30

Testowany Golf z osadzonym pod maską mocnym silnikiem wysokoprężnym, sunął po drogach z przyjemną lekkością, nie pozwalając kierowcy zapomnieć, że ma do czynienia z charakterystycznym volkswagenowskim dieslem. Jednostka 2.0 TDI spięta z automatyczną skrzynią DSG, to wysoka elastyczność i rewelacyjna dynamika. Duży moment obrotowy w połączeniu ze stajnią 150 turbodoładowanych koni świetnie napędza auto, co przekłada się na przyjemność czerpaną z podróży i swobodę jazdy nawet z kompletem pasażerów. DRUGI ODCINEK dziennika VW Golfa 7 został poświęcony testom układu napędowego oraz spalaniu. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się: układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

VW Golf 7 - SILNIKI

W gamie silników Golfa siódmej generacji znalazły się wyłącznie turbodoładowane jednostki napędowe. Pod maską można znaleźć jeden z siedmiu rzędowych motorów, z których 4 to benzynowe TSI, a 2 stanowią wysokoprężne TDI. Motory choć wydają się być przejęte z poprzednika, to tak naprawę są unowocześnionymi konstrukcjami. W pogoni za ekologią, każdy z nich jest seryjnie wyposażony w system Start-Stop, pozwalający na redukcję zużycia paliwa nawet o cztery procent, a także w tryb rekuperacji (zmiana energii kinetycznej powstałej w wyniku hamowania w elektryczną). Połączenie wszystkich rozwiązań pozwoliło zmniejszyć emisję CO2 o 23 procent.

Silniki benzynowe są wyłącznie motorami TSI z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem (czterocylindrowe, cztery zawory na cylinder). Najsłabsza odmiana 1.2 generuje 85 KM i 160 Nm, a kolejny wariant 1.2 dostarcza już 105 KM i 175 Nm. Kolejnym silnikiem jest motor 1.4 o mocy 122 KM i 200 Nm, a jego bardziej zaawansowana odmiana wytwarzająca 140 KM i 250 Nm posiada funkcję ACT, oznaczającą aktywne odłączanie cylindrów. ACT przy niskich i średnich obciążeniach odłącza dwa środkowe cylindry, co obniża spalanie w znormalizowanym cyklu europejskim o 0,4 l/100 km. Funkcja ta jest aktywna w zakresie prędkości obrotowych między 1400 a 4000 obr./min, a także przy momentach obrotowych poniżej 85 Nm. Silniki wysokoprężne to czterocylindrowe jednostki TDI z czterema zaworami na cylinder i bezpośrednim wtryskiem paliwa typu Common-Rail. Podstawowy model o pojemności 1.6 generuje moc 105 KM i 250 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Większy pojemnościowo silnik 2.0 TDI wytwarza moc 150 KM i 320 Nm, i jest tymczasowo najmocniejszym agregatem w gamie.

>>> Volkswagen Golf 7 2.0 TDI DSG - TEST - Dziennik Dzień 1: Stylistyka i wymiary <<<

Podobnie jak w "szóstce" nowy Golf 7 dostał 5-oraz 6-biegowe skrzynie manualne (w zależności od wersji silnikowej), z wskaźnikiem podpowiedzi wyboru najbardziej optymalnego biegu. Automatycznym wariantem jest przekładnia dwusprzęgłowa DSG, występująca w wersji 6-biegowej z jednostkami TDI, lub w 7-biegowej w połączeniu z motorami TSI. Takie zestawy posiadają w sobie funkcję Tiptronic - co oznacza łopatki umiejscowione przy kierownicy do obsługi manualnej. Automat DSG to jednak bardzo kosztowny dodatek, bo trzeba przygotować na niego prawie 8 tys. zł.

VW Golf 7 2.0 TDI 150 KM - TEST

W teście SuperAuto24.pl mieliśmy przyjemność zasiąść za sterem Golfa kryjącego pod maską najmocniejszą jednostkę dostępną obecnie w ofercie. Silnik w przeciwieństwie do tego znanego z poprzednika, otrzymał moc zwiększoną o całe 10 KM - niby nie wiele, ale okrągła liczba 150 wierzchowców zawsze lepiej wygląda w katalogu, a dumni właściciele nowych Golfów z większą przyjemnością będą ją wymawiać. Żeby wsiąść do wozu nie trzeba było nawet wyciągać kluczyka z kieszeni, bo egzemplarz testowy posiadał nowatorski system inteligentnego kluczyka (Keyless Access wyceniony na 1 580 zł). Przy każdym podejściu do wozu pilot zostawał automatycznie wykrywany przez obwód, dzięki czemu najpierw zwalniał się zamek drzwi kierowcy lub bagażnika. Aby pobudzić silnik do życia wystarczało natomiast tylko umieszczenie stopy na hamulcu i naciśnięcie niewielkiego guzika startera w tunelu środkowym.

>>> Volkswagen Golf 7 2.0 TDI DSG - TEST - Dziennik Dzień 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Jednostka po odpaleniu ani na chwilę nie zamierzała kryć swojego wysokoprężnego rodowodu. Praca na biegu jałowym to typowe odgłosy dla motorów z rodziny TDI. Dieslowanie jest szczególnie wyraźnie na zimnym silniku, ale po rozgrzaniu dźwięk ten nieco łagodnieje. Przy statecznej jeździe na wolnych obrotach, w kokpicie jednak prawie w ogóle nie słychać silnika, a o jakichkolwiek wibracjach możemy zapomnieć. Po wciśnięciu pedału gazu "do dechy" szybko jednak przypomnimy sobie o posiadaniu Diesla, przez jego charakterystyczny dźwięk. Skoro już jesteśmy przy tym punkcie opisu, nie powstydzimy przyznać się, że Golf 7 ze zgranym duetem 150 koni mechanicznych i skrzyni DSG, to maszynka o rewelacyjnych właściwościach. Dynamika 2-litrowego agregatu "ciągnącego od samego dołu" jest bardzo dobra. Dwusprzęgłowe DSG radzi sonie niebywale precyzyjnie i pozwala na gładkie rozwijanie prędkości. Zmiana przełożeń jest naprawdę szybka i sprawna - nie ważne, czy pozwalamy skrzyni na samodzielną pracę, czy korzystamy z łopatek dających namiastkę siedzenia za sterem sportowego wozu.

>>> Volkswagen Golf 7 2.0 TDI DSG - TEST - Dziennik Dzień 4: Wnętrze i bagażnik <<<

Kompaktowy Volkswagen rozwija wyższą prędkość z wielką ochotą. Jak to bywa w przypadku jednostek wysokoprężnych z turbosprężarką, do dyspozycji jest wysoki moment obrotowym wynoszący 320 Nm, dostarczany w zakresie 1750-3000 obr./min. 150 KM generowanych w przedziale 3500-4000 obr./min rwie do przodu, a czerwona wskazówka wędrująca po cyferblacie pierwszą setkę osiąga w już w 8,6 sekundy. Prędkość maksymalna to natomiast 212 km/h. Jak łatwo się domyślić, w parze z tymi osiągami idzie świetna elastyczność. Te wszystkie wyniki przekładają się na przyjemność czerpaną z podróży i swobodę jazdy nawet z kompletem pasażerów. Większość z tych napisanych słów może wydawać się przesadnym pianiem z zachwytu, ale Golf w połączeniu motorem 2.0 TDI w pełni zasługuje na taką opinię. Inżynierowie poważnie przyłożyli się do swojej roboty, dzięki czemu ze spokojem możemy pisać takie właśnie słowa, a nie usilnie doszukiwać się wad, których po prostu nie widać. Subiektywnym odczuciem jest nieco zbyt inwazyjnie działający układ Start/Stop montowany seryjnie, odpowiedzialny za wyłączanie motoru na krótkich postojach. System wprawdzie podczas testu nie sprawił ani jednej niespodzianki, ale wymaga przyzwyczajenia. Na szczęście kierowca dysponuje magicznym wyłącznikiem tego ustrojstwa.

VW Golf 7 2.0 TDI 150 KM - SPALANIE

Zbiornik na paliwo w hatchbacku posiada pojemność 50 litrów. Wlew w odmianach zasilanych olejem napędowym dostał zabezpieczenie chroniące przed zatankowaniem benzyny. Według danych producenta testowany silnik wysokoprężny 2.0 TDI o mocy 150 KM, w połączeniu z automatyczną skrzynią DSG ma spalać: 5,2 litra/100km w cyklu miejskim, na trasie auto zadowolić się ma dawką 4 litrów/100km, a w cyklu mieszanym spalać 4,4 litra na setkę.

Dane z papieru dotyczące zużycia, nie przedstawiają się tak optymistycznie w rzeczywistości. Testy SuperAuto24.pl wykazały, że zapotrzebowanie 2-litrowego silnika na olej napędowy jest wyższe. Przy spokojnym traktowaniu auta na automatycznych nastawach DSG, utrzymując w trasie prędkość podróżną w granicach 90-110 km/h, z umiarkowaną ilością wyprzedzeń, udało się osiągnąć wynik 4,2 l/100km. Dynamiczniejsza jazda drogą szybkiego ruchu owocowała spalaniem wyższym o około 2 litry, a wliczając jeszcze sportową zabawę z wykorzystaniem łopatek pod kierownicą, musimy się przygotować na kolejne 2 litry apetytu na ON. Poruszanie się wyłącznie po mieście także odbiega wynikiem od tego prezentowanego w katalogu, bo według wskazań komputera pokładowego zapotrzebowanie w warszawskich realiach wynosiło około 7 litrów ropy na setkę. W cyklu mieszanym dawka oscylowała w trakcie testu w granicach 6,2 l/100km.

>>> Volkswagen Golf 7 2.0 TDI DSG - TEST - Dziennik Dzień 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

Golf 7 to pierwszy kompakt z seryjnie montowanym ekranem dotykowym w konsoli centralnej! Komputer pokładowy także wchodzi w listę wyposażenia podstawowego, i to właśnie na 5-calowym ekranie w panelu można śledzić informacje na temat spalania. Kolejne dwie wyższe odmiany COMFORTLINE i HIGHLINE dysponują dodatkowym monochromatycznym wyświetlaczem TFT wpasowanym między zegary (w bazowym TRENDLINE dopłata 180 zł), pokazującym dane o podróży i zużyciu paliwa (lepszy kolorowy wyświetlacz TFT wymaga dopłaty 540 zł niezależnie od wersji). Informacje na temat spalania zdobywa się podstawowo na wspomnianym ekranie dotykowym, a w wersjach z TFT używa się klawiszy wpasowanych w koło kierownicy.

VW Golf 7 2.0 TDI - DANE TECHNICZNE

SILNIK R4 Turbo
Paliwo Diesel
Pojemność 1968 cm3
Moc maksymalna 110 kW/150 KM przy 3500-4000 obr./min
Maks mom. obrotowy 320 Nm przy 1750-3000 obr./min
Prędkość maksymalna
212 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 8,6 s
Skrzynia biegów DSG automatyczna/6
Napęd przedni   
Zbiornik paliwa 50 l
Masa własna/ ładowność 1375/1880 kg
Opony 225/45 R17
Emisja CO2 117 g/km
Bagażnik/ po rozłożeniu
380 l/ 1270 l

.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3

W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego siódmej generacji Golfa. Jak skomponowano zawieszenie auta? Co myślimy o układzie jezdnym, zwrotności oraz prowadzeniu kompaktowej nowości z Wolfsburga? Jakie zastosowano hamulce i systemy wpływające na poprawę jazdy? O tym już w 3. odcinku dziennika testu Golfa 7 na SuperAuto24.pl.