Volkswagen Golf 7 2.0 TDI DSG - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce

2013-02-13 2:30

Nowy Golf 7 tradycyjnie dostarcza dużo radości z jazdy za sprawą dopracowanego podwozia. Auto komfortowo pochłania nierówności, pewnie zachowuje się na drodze, a w gładkim pokonywaniu ciasnych łuków pomaga mu zastosowana seryjnie po raz pierwszy szpera. Pewność prowadzenia hatchbacka podnosi progresywny układ kierowniczy o zmiennej charakterystyce dostosowującej się do prędkości i stojący na warcie czujny arsenał elektronicznych systemów wspomagających jazdę i hamowanie. TRZECI ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl to ocena elementów podwozia VW Golfa 7. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: wnętrze, bezpieczeństwo i ceny.

VW Golf 7 - UKŁAD JEZDNY

Budowa podwozia opiera się na nowoczesnej lekkiej platformie MQB (układ modułowy dla samochodów z przednim napędem i poprzecznym ustawieniem silnika). Sztywniejsze i lżejsze w stosunku do poprzednika nadwozie otrzymało z przodu tradycyjne kolumny McPhersona zamocowanymi do aluminiowej ramy pomocniczej, z trójkątnymi wahaczami poprzecznymi i zwrotnicami. W zawieszeniu tylnym wykorzystano oś modułową, co oznacza, że w tańszych wersjach Golfa znajdziemy belkę skrętną, a układ wielowahaczowy w mocniejszych, bogatszych odmianach. Właśnie taki układ "performance" z wyższej półki zagościł w testowanym przez SuperAuto24.pl egzemplarzu (zawieszenie czterodrążkowe z obu stron przymocowane do osi wzdłużnej, ze sprężynami i amortyzatorami zamocowanymi niezależnie).

>>> Volkswagen Golf 7 2.0 TDI DSG - TEST - Dziennik Dzień 1: Stylistyka i wymiary <<<

Golf po raz pierwszy jest dostępny z progresywnym układem kierowniczym o zmiennym przełożeniu, dostosowującym się samoczynnie do prędkości. "Siódemka" niby swobodnie się prowadzi, ale kiedy trzeba daje odczucie precyzyjności sterowania, bo reakcja w zależności od wykonywanego manewru samochodem, potrafi być bardzo bezpośrednia. Wyczuwalny opór steru szybko przypadnie do gustu osobom o sportowych zapędach. Nie jeździliśmy Golfem 6, więc nie będziemy porównywać z nim numeru 7 i szukać podobieństw lub różnic w zachowaniu na drodze. Wiemy za to co oferuje nowy Golf, a ten potrafi naprawdę sporo. Mimo przedniego napędu auto w zakrętach zachowuje się neutralnie dzięki wsparciu seryjnie montowanej szpery XDS (jeśli koło jednej z osi wpadnie w poślizg, spowoduje ona lekkie przyhamowanie, dzięki czemu pojazd łatwiej wejdzie w zakręt). Taka elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego występowała wcześniej w Golfie 6 GTI. O tendencji do nerwowych zachowań można więc zapomnieć, bo przechyłów nie odczujemy nawet w ciasnych łukach. Przy ewentualnych uślizgach któregoś z tylnych kół korektę naniesie czujna jak wartownik elektronika. Wynik średnicy zawracania między krawężnikami wynoszący 10,9 metra jest całkiem dobry.

>>> Volkswagen Golf 7 2.0 TDI DSG - TEST - Dziennik Dzień 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Zestrojenie zawieszenia optymalnie odczytuje to co dzieje się pod kołami. Wystarczająco sprężyste nastawy wybierają dziury bez przyprawiania kierowcy o mdłości, ale sporych ubytków drogi nie są już w stanie ukryć. Odczuwanie takich nierówności dróg jest wynikiem kompromisu dla pewnego prowadzenia wozu. Wygłuszenie wnętrza daje za to wrażenie podróżowania dopracowanym autem. Po raz pierwszy dla Golfa oferowana jest możliwość wyboru profilu jazdy, w jednym z czterech trybów programu: automatyczny (Automatic), sportowy (Dynamic), ekonomiczny (Efficiency) i indywidualny (Individual). System ten zmienia charakter auta poprzez: odpowiednie dopasowanie układu kierowniczego, reakcji silnika na wciśnięcie pedału gazu, czy wyboru przełożeń w skrzyni. W opcji można dokupić sobie jeszcze DDC, co oznacza sportową, adaptacyjną regulację charakterystyki zawieszenia wycenioną na 4 150 zł, dostępną tylko dla wersji HIGHLINE. Z tym zestawem pojawia się w komputerze jeszcze jedna funkcja (Comfort) pozwalająca na przestawienie adaptacji amortyzatorów.

VW Golf 7 - HAMULCE

Wszystkie Golfy posiadają hydrauliczny układ hamulcowy z tarczami wentylowanymi z przodu oraz tarczami z tyłu. Ich wielkość różni się w zależności od wersji silnikowej. Bazowa odmiana 1.2 TSI posiada z przodu tarcze o średnicy 280 mm, a z tyłu 253 mm. Pozostałe odmiany dysponują już zestawem 288 mm z przodu i 272 mm z tyłu. Takie zestawienie bardzo dobrze sprawuje się w praktyce. W aucie nawet w podstawowej odmianie można zapomnieć o tradycyjnej dźwigni hamulca ręcznego, bo konstruktorzy wykorzystali tak samo jak w Audi A3, postojowy hamulec elektromechaniczny. Droga hamowania ze 100 km/h do 0 wynosi 36,5 metra.

>>> Volkswagen Golf 7 2.0 TDI DSG - TEST - Dziennik Dzień 4: Wnętrze i bagażnik <<<

W "siódemce" już seryjnie zastosowano prawdziwą armię elektronicznych systemów wsparcia. Na wyposażeniu jest hamulec wielokolizyjny, który automatycznie przyhamowuje pojazd ulegający zderzeniu, zmniejszając występującą w wypadku energię kinetyczną i minimalizując ryzyko powtórnego uderzenia. Gwarancją bezpieczeństwa i komfortu jazdy są też: ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), EBV (elektroniczny rozdzielacz siły hamowania), ASR (kontrola trakcji zapobiegająca poślizgowi kół napędzanych), ESP (elektroniczny system stabilizacji toru jazdy), MSR (system przeciwdziałający blokowaniu kół napędowych podczas hamowania silnikiem), XDS (elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego), wskaźnik kontroli ciśnienia w oponach oraz asystent podjazdu i zjazdu z wniesienia.

>>> Volkswagen Golf 7 2.0 TDI DSG - TEST - Dziennik Dzień 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

Dodatkowo w ofercie opcji znaleźć możemy jeszcze tempomat utrzymujący odległość (seria w COMFORTLINE i HIGHLINE, lub dopłata 630 zł w bazowym TRENDLINE). Bardziej zaawansowany system ACC korzystający z radaru tempomatu, automatycznie reguluje odległość między pojazdami poruszającymi się jednym pasem ruchu i współpracuje z systemem Front Assist, który poinformuje kierowcę o niebezpiecznej odległości do pojazdu poprzedzającego i automatycznie zahamuje w razie zagrożenia. Częścią składową jest też nowa funkcja awaryjnego hamowania w mieście, inicjująca hamowanie poniżej prędkości 30 km/h (cena tego zestawu wynosi 1 970 zł). Jest jeszcze asystent toru jazdy Lane Assist wraz z Light Assist (ingerowanie w działanie układu kierowniczego, korygujące lekko tor jazdy w momencie zjechania z wyznaczonego pasa ruchu, bez sygnalizacji kierunkowskazem, wraz z czujnikiem automatycznej zmiany świateł mijania na rogowe (cena zestawu wyceniona na 2 100 zł).

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4

W czwartym odcinku znajdzie się test wnętrza Golfa 7 w najbogatszej wersji wyposażenia HIGHLINE. Co zmieniło się w stosunku do poprzedniej "szóstki"? Jak prezentuje się deska rozdzielcza? Jakie przyrządy znalazły się w panelu środkowym? Jakie zastosowano materiały wykończeniowe? Co oferuje klientowi hatchback w podstawowej wersji oraz jakie dodatki wyposażeniowe przewiduje? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik? O tym w 4. odcinku dziennika testu siódmej generacji Golfa SuperAuto24.pl.