Volkswagen Tiguan - WSTĘP
Volkswagen Tiguan zadebiutował w 2007 roku na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie. Od początku stylistyką nawiązywał do większego modelu Touareg. Kompaktowy SUV może pochwalić się dobrymi właściwościami układu jezdnego i napędu.
W nowym odświeżonym Tiguanie na nowo zaprojektowany został design przedniej części nadwozia. Z przodu samochodu uwagę zwraca chłodnica, która została ozdobiona przez dwie chromowane listwy oraz nowe lampy wyposażone w diody typu LED, do jazdy w dzień. Tiguan może być zamawiany w wersji przeznaczonej do poruszania się po utwardzonych drogach lub w wersji specjalnie dostosowanej do jazdy po bezdrożach. Obie te wersje modelu różnią się przednią częścią nadwozia: Onroad – kąt natarcia 18 stopni, Offroad – kąt natarcia 28 stopni.
Trzy z siedmiu oferowanych w Europie silników, wszystkie czterocylindrowe z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem, które są nowością w ofercie VW. Cztery mocne silniki benzynowe TSI o pojemności od 1.4 do 2.0 l., rozwijają moc między 122 KM a 210 KM. Spektrum mocy silników wysokoprężnych TDI sięga od 110 KM do 170 KM. Jako opcja dostępna jest 7-biegowa automatyczna przekładnia dwusprzęgłowa DSG.
Samochód może pochwalić się gabarytami rzędu 4,40 metra długości, 1,81 metra szerokości oraz 1,68 metra wysokość. Konkurentami na rynku crossoverów, są dla VW Tiguana m.in.: Skoda Yeti, Ford Kuga czy Audi Q3.
>>> Nowy Volkswagen Tiguan 2012 r. – cena od 89,9 tys. zł
Starsze modele:
>>> Volkswagen Tiguan 2011 r. – cena od 91,2 tys. zł
Volkswagen Tiguan - OPINIE UŻYTKOWNIKÓW
Na portalu autocentrum.pl znaleźliśmy różne opinie o samochodzie Volkswagen Tiguan:
> R1: Ceny są zaskakująco umiarkowane jak na Volkswagena, poza tym jak na model będący od 2007 roku najczęściej kupowanym małym SUVem w europie. Moim faworytem jest wersja 2,0 TFSI 180 KM za 108 tys zł (bezkonkurencyjna)
> adi: Jedn z najlepszych ostatnio samochodów co potwierdzają wyniki awaryjności i sprzedaży, wygląd zmieniony a najbardziej ciekawa to chyba wersja Track & Style która łączy komfort z samochodem nadającym się na jazdę po bezdrożach
> gabriel solis: ale on brzydki
> Yaa: Mój brat kupił Tiguana 2,0 TDI w grudniu 2010 i po odliczeniu VAT auto w wersji Trendline kosztowało go ... 85 tys zł Pokażcie mi drugie tak fajne auto za takie pieniądze?
> Maciek: To najczęściej kupowany mały SUV w europie więc nie dziwota że nie zmienili go na całkiem nowy model. Dopasowanie wyglądu do starszego brata Touarega uważam za sensowny zabieg, auto wygląda teraz bardziej poważnie i dojrzale. Ogółem nadal to fajna propozycja za sensowne pieniądze
Volkswagen Tiguan - film z CRASH TESTu Euro NCAP
Volkswagen Tiguan - OPINIE DZIENNIKARZY
Tygodnik Auto Świat (Auto Świat nr 51/52 grudzień 2011 r.) uważa, że Volkswagen Tiguan jest "Zbyt elegancki na błoto":
Michał Krasnodębski / Auto Swiat: Rzut oka na przód odmłodzonego Tiguana wystarczy, by natychmiast zauważyć przemianę: reflektory mają ciemne wnętrze, z którego wyłaniają się jedynie źródła światła. Grill między lampami i w dolnej części zderzaka też jest czarny, a jego kształt podkreśla jedynie cienka chromowana listwa, którą znajdziemy również na obramowaniu bocznych drzwi. Z tyłu natomiast Tiguan przypomina zmniejszonego Touarega.
Prowadzenie tego modelu to rozkosz dla tych, którzy nie lubią narzekać, za to potrafią cieszyć się z tego, co działa tak, jak powinno. Tak jak np. napęd Tiguana. Wbrew temu, z czym zwykle kojarzą się kompaktowe SUV-y, pod maską nie pracuje diesel, lecz dwulitrowy, turbodoładowany silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Ma 180 KM, ale po pierwszym dodaniu gazu wcale nie wydaje się mocniejszy od 140-konnego diesla. Wystarczy jednak nauczyć się korzystania z dobrodziejstw napędu benzynowego – czyli cichej, równomiernej pracy również na wysokich obrotach – by auto pokazało, na co je stać. Dynamika jest znakomita, a reakcja na dodanie gazu – błyskawiczna jak na silnik turbo.
Ktoś zapyta: no tak, ale jak kontrolować obroty silnika i moment zmiany biegu, skoro mamy do czynienia z "automatem"? Przełożenia możemy zmieniać również ręcznie, jednak będzie to potrzebne dopiero podczas dynamicznej i niezbyt płynnej jazdy, bo są to jedyne okoliczności, w których skrzynia DSG potrafi nieco się "pogubić". Podczas normalnego prowadzenia auta wystarczy nauczyć się, jak komputer zawiadujący skrzynią reaguje na wciśnięcie gazu, aby sterować momentem zmiany biegu.
Dla tych, którzy dotąd nie zetknęli się z nowoczesnymi „automatami”, mamy podpowiedź: ważne jest nie tylko położenie pedału gazu, ale przede wszystkim szybkość, z jaką się go wciska. Jeżeli zrobi się to gwałtownie, to już wciśnięcie pedału do połowy może spowodować natychmiastową redukcję biegu i wprowadzenie silnika na wysokie obroty. Gdy tak się stanie, to nawet jeśli kierowca nie ma zamiaru dalej przyspieszać, komputer wymusi kontynuowanie jazdy na niskim biegu – dopóki elektronika nie dojdzie do wniosku, że kierujący Tiguanem już się uspokoił i można włączyć wyższe przełożenie. Dlatego też, by płynnie prowadzić tandem silnika TSI i skrzyni DSG, warto unikać gwałtownych ruchów pedału gazu.
Marcin Sobolewski / Moto.pl: Niemcy starali się zadbać o przytulny wystrój kabiny. Mamy tu grafitowe wstawki w kokpicie, a także sowity kawał tkaniny i miłe w dotyku uchwyty na każdym z boczków drzwi. Niestety, zachodząca wysoko na deskę rozdzielczą twarda skorupa plastiku odstraszy wszystkich miłośników miękkich tworzyw. Na dodatek łatwo ją porysować, tak samo jak pokrywę kolumny kierownicy. Pod tym względem Tiguanowi bliżej do siostrzanej Yeti niż do nieskazitelnie wykończonego Q5.
Jakieś irytujące drobiazgi? Po pierwsze, podczas gdy za regulację pochylenia oparcia fotela kierowcy odpowiada klasyczne pokrętło, siedzenie pasażera wyposażono w mniej praktyczną wajchę. Po drugie, guzik startera trzeba trzymać aż do momentu uruchomienia silnika. W wielu autach konkurencji wystarczy go wcisnąć, a elektryka robi resztę. Po trzecie, wentylator pracuje zbyt głośno już na trzecim biegu. Warto za to pochwalić funkcję Auto Hold. W wersji z DSG jazda w korku nie wymaga trzymania nogi na hamulcu; po zahamowaniu auto stoi aż do momentu muśnięcia pedału gazu.
Piekielnie szybka przekładnia DSG o 6 przełożeniach to zresztą kolejna mocna strona Tiguana. Sprzężona ze 180-konnym, turbodoładowanym silnikiem, zmienia biegi bez chwili wytchnienia, chociaż zwolennicy tradycyjnych automatów z konwerterem będą musieli przywyknąć do "twardego" sposobu załączania napędu. Przyjemnie zerkać na ochoczo skaczącą po tarczy obrotomierza czerwoną wskazówkę. Ci bardziej oszczędni nie powinni jednak zbyt często zapędzać jej na drugą połowę skali. 2-litrowy silnik lubi wypić, gdy wykorzystuje się jego potencjał. Przy spokojnej jeździe ze zbiornika ubywa około 8 l/100 km w trasie i 13 l/100 km w mieście, ale w korkach i na autostradzie apetyt szybko rośnie do 15-16 l/100 km. Opór powietrza oraz blisko 1,6 tony masy własnej robią swoje. Znacznie lepiej pasuje tu 170-konna jednostka 2.0 TDI (dla długodystansowców) lub słabsza 1.4 TSI o mocy 160 koni (przy przebiegach do 30 tys. kilometrów rocznie). Ta druga nie cieszy się jednak dobrą opinią użytkowników, skarżących się na usterki układu rozrządu i tłoków.
Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4MOTION 180 KM – DANE TECHNICZNE
Volkswagen Tiguan (2012) | DANE TECHNICZNE |
NADWOZIE | |
Rodzaj | SUV, kompakt |
Długość / szerokość / wysokość (metry) | 4,433 /1,809 /1,703 |
Rozstaw osi (metry) | 2,604 |
Masa własna (tony) | 1,648 |
Pojemność bagażnika (litry) | 470 |
Pojemność zbiornika paliwa (litry) | 64 |
SILNIK | |
Paliwo | benzyna |
Liczba cylindrów | 4 (rzędowo) |
Moc (KM) | 180 (4500 obr./min) |
Moment obrotowy (Nm) | 280 (1700 obr./min) |
OSIĄGI | |
Szybkość maksymalna (km/h) | 202 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 7,9 |
ZUŻYCIE PALIWA (dane producenta) | |
Cykl miejski (litry/100 km) | 11,8 |
Cykl pozamiejski (litry/100 km) | 6,7 |
Cykl mieszany (litry/100 km) | 8,6 |
CENA | |
styczeń 2012 | 123 390 |
DODATKI | |
Światła ksenonowe (zł) | 4 300 |
Nawigacja/ekran dotykowy (zł) | 6 620 |
System parkowania Park Assist (zł) |
1 820 |
Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4MOTION 180 KM - SPALANIE
Według danych producenta, Volkswagen Tiguan z silnikiem benzynowym 2.0 TSI 4MOTION o mocy 180 KM, spala: 8,6 litra/100 km w cyklu mieszanym. Na trasie Tiguan zadowala się 6,7 litrami/100km a w cyklu miejskim spala 11,8 litra/100km.
Volkswagen Tiguan (2012) – CENA
W polskich salonach najtańszy Volkswagen Tiguan w podstawowej wersji wyposażenia Trend&Fun, z silnikiem benzynowym 1.4 TSI o mocy 122 KM, kosztuje od 89 990 zł. Dla porównania, Tiguan 2.0 TSI o 210 KM w najdroższej wersji ze skrzynią DSG, to wydatek 129 190 zł. Najtańszy Tiguan z wysokoprężnym motorem 2.0 TDI 110 KM kosztuje 95 990 zł, a dla porównania wersja Sport & Style 2.0 TDI 140 KM - cena 119 390 zł. Opisywana i testowana wersja benzynowa 2.0 TSI 4MOTION Sport & Style z 7-stopniową skrzynią biegów DSG, to koszt 122 700 zł.
Używany Volkswagen Tiguan - CENA za Otomoto.pl i moto.gratka.pl: