Volkswagen Transporter Furgon L2 2.0 TDI 150 KM 6MT: dostawczak jeżdżący jak osobówka - TEST, OPINIA

2020-06-16 7:27

Volkswagen Transporter to jedno z najpopularniejszych aut użytkowych na naszym globie. Samochód, który przez 70 lat wyrobił sobie świetną opinię. Transporter w klasie vanów jest niczym Golf królujący w segmencie kompaktów. Użytkowy Volkswagen jest naśladowany, chwalony i doceniany przez wielu użytkowników. Co takiego ma w sobie szóste już wcielenie popularnego dostawczaka poddane niedawnemu liftingowi?

Volkswagen Transporter jest swoistym fenomenem. To chyba jedyne auto stricte użytkowe, które zostało otoczone kultem. Oczywiście mam na myśli starsze egzemplarze, których debiut datowany jest na początek lat 50-tych ubiegłego stulecia. Aktualnie Volkswagen T1 jest samochodem kolekcjonerskim i bardzo mocno poszukiwanym. W latach swojej świetności był typowym autem użytkowym. Podobny los spotkał generacje T2, T3, T4 oraz T5, które są bardzo częstym widokiem na naszych drogach. Jeżdżą nimi budowlańcy, lokalni sprzedawcy warzyw oraz całe zastępy mniejszych lub większych przedsiębiorców. VW Transporter na stałe wbił się w motoryzacyjny krajobraz, a każda kolejna generacja tylko umacniała rynkową pozycję modelu.

Volkswagen Transporter Furgon L2 2.0 TDI 150 KM 6MT FWD

i

Autor: Paweł Kaczor Volkswagen Transporter Furgon T6.1 2.0 TDI 150 KM M6 - rozstaw osi 3400 mm Link: Zobacz więcej w GALERII

Długi czy krótki?

Na początek wspomnę, że prezentowany egzemplarz jest dość nietypowym autem jakie trafiło w moje ręce. I nie mam tu na myśli jego typowo użytkowego charakteru, a wyposażenie. Samochody testowe przeważnie są wyposażone po dach. Takie działania importerów mają na celu nie tylko pokazanie swojego produktu z jak najlepszej strony, ale także zademonstrowanie działania wielu opcjonalnych elementów wyposażenia. Prezentowany Transporter to wersja, którą najczęściej wybierają klienci. Nie ma aluminiowych, dużych felg oraz wyposażenia, które robi wrażenie w folderach reklamowych, ale w praktyce i tak niewiele osób się na nie decyduje. Dodam, że najdroższą opcją dodatkową testowanego egzemplarza był... lakier wymagający dopłaty 3100 zł netto.

Polecamy: Dobra wiadomość! Volkswagen T-Roc R jest bardziej samochodem niż pralką - TEST, OPINIA, WIDEO

Najnowszy Transporter podobnie z resztą jak wielu jego poprzedników występuje w dwóch wersjach długości nadwozia. Odmiana standardowa ma 4904 mm długości oraz rozstaw osi równy 3000 mm. Odmian długa, czyli taka jak na zdjęciach, mierzy 5304 mm długości, a jej rozstaw osi wynosi imponujące 3400 mm. Całość stoi na standardowych 16-calowych stalowych felgach, a jedynym designerskim smaczkiem jest napis Transporter znajdujący się w okolicach przednich lamp. Światła? Seryjnie oparte na tradycyjnych żarówkach. Przedni zderzak? Matowo czarny, odróżniający się od reszty polakierowanego nadwozia. Przed wjazdem do każdego parkingu podziemnego warto także pamiętać, że samochód mierzy 1990 mm wysokości.

Z rozwiązań praktycznych dostępne są dwa rodzaje tylnych drzwi. Standardowa, otwierana do góry klapa lub drzwi podwójne otwierane na boki. Dodatkowo można zdecydować czy w drzwiach lub klapie ma znajdować się szyba poprawiająca widoczność.

Volkswagen Transporter Furgon L2 2.0 TDI 150 KM 6MT FWD

i

Autor: Paweł Kaczor Volkswagen Transporter Furgon T6.1 2.0 TDI 150 KM M6 - rozstaw osi 3400 mm Link: Zobacz więcej w GALERII

Pojemne pudełko

W przypadku wersji długiej użytkowa część nadwozia pomieści trzy pełnowymiarowe europalety. Dostęp do tej części możliwy jest przez wspomniane wyżej tylne drzwi lub przez przesuwne drzwi umiejscowione z prawej strony nadwozia. 

Maksymalna ładowność w zależności od wariantu może wynieść nawet 1,4 tony. Maksymalna masa przyczepy z hamulcem? Nawet 2,5 tony. Nie sposób także pominąć kilku uchwytów mocujących pozwalających na zabezpieczenie przewożonych towarów. 

Volkswagen Transporter Furgon L2 2.0 TDI 150 KM 6MT FWD

i

Autor: Paweł Kaczor Volkswagen Transporter Furgon T6.1 2.0 TDI 150 KM M6 - rozstaw osi 3400 mm Link: Zobacz więcej w GALERII

Wsiadamy za kółko

Miejsce pracy kierowcy jest równie przemyślane i zasługuje na podobne słowa pochwały, jak przestrzeń bagażowa. Do kabiny Transportera wsiada się z pomocą praktycznego schodka. W podstawowej wersji kierowca ma do dyspozycji... kierownicę, fotele, klimatyzację i podstawowy system audio bez wyświetlacza. Prezentowany egzemplarz posiadał bardziej rozbudowane radio (880 zł netto), które posiadało nie tylko wyświetlacz, ale obsługiwało także łączność Bluetooth.

Porównaliśmy: Kombi na dwa sposoby. Niby podobne, a jednak różne: VW Passat Variant i VW Passat Alltrack - TEST, OPINIA

Absolutnie w każdym calu i w każdym aspekcie widoczna jest dbałość o ergonomię. Wystarczy ustawić fotel, zapiąć pasy, wbić pierwszy bieg i ruszyć przed siebie. Nie bez znaczenia są także praktyczna półka na drobne przedmioty w okolicy drążka skrzyni biegów oraz opcjonalna przednia kanapa z miejscem dla dwóch pasażerów (1630 zł netto ekstra).

Volkswagen Transporter Furgon L2 2.0 TDI 150 KM 6MT FWD

i

Autor: Paweł Kaczor Volkswagen Transporter Furgon T6.1 2.0 TDI 150 KM M6 - rozstaw osi 3400 mm Link: Zobacz więcej w GALERII

Kurierem być

Przyznam szczerze, że jazda opisywanym samochodem budzi początkowy niepokój u osób, które wcześniej z tego typu autami nie miały do czynienia. Duże rozmiary zewnętrzne, ograniczona widoczność na boki oraz brak widoczności w tył skutecznie tłumią pewność siebie niedoświadczonego kierowcy. Jak się jednak okazuje, wszystkie początkowe obawy są bezpodstawne.

Kliknij: Volkswagen Golf 8 w trzech nowych smakach. Debiutują Golfy GTI, GTD i GTE - GALERIA

Dzięki wysoko umieszczonym fotelom widoczność z pozycji kierowcy przed siebie i na boki jest świetna. Siedzimy wyżej niż w typowym SUV-ie i spoglądamy na wszystkich trochę z góry. Niezbyt duże lusterka zewnętrzne dają dobry pogląd na to, co dzieje się po bokach auta. Jedynie widoczność po skosie w bok jest mocno ograniczona. 

Manewrowanie i cofanie? Samochód jest zwrotny i łatwy do wyczucia. Przy parkowaniu tyłem w sukurs przychodzą czujniki parkowania, które jednak nie są wyposażeniem standardowym i wymagają dopłaty 1300 zł netto. Warto także brać poprawkę na wynoszącą ponad 5 metrów długość auta, aby przy skrętach nie najeżdżać na krawężniki.

Volkswagen Transporter Furgon L2 2.0 TDI 150 KM 6MT FWD

i

Autor: Paweł Kaczor Volkswagen Transporter Furgon T6.1 2.0 TDI 150 KM M6 - rozstaw osi 3400 mm Link: Zobacz więcej w GALERII

Użytkowy czy osobowy?

Najnowsze wcielenie Transportera oferowane jest z silnikiem 2.0 TDI o mocy 110 lub 150 KM. Słabszy wariant standardowo łączony jest z 5-biegowym manualem. W przypadku wersji 150-konnej standardem jest 6-biegowa przekładnia mechaniczna. W obwodzie pozostaje skrzynia DSG oraz napęd 4Motion. Prezentowany egzemplarz miał 150 KM mocy, odpychał się od nawierzchni kołami przedniej osi oraz posiadał standardową skrzynię biegów. Taki zestaw okazuje się dość mocno... zaskakujący.

Przeczytaj także: Przekonałem się, jak bezpieczny jest nowy Volkswagen Passat. To musisz wiedzieć o systemach IQ.DRIVE - TEST

Po prezentowanym aucie nie czuć jego użytkowej natury. Z punku widzenia kierowcy samochód nie stwarza wrażenia mocno okrojonego i bezkompromisowego. Zawieszenie jest miękkie, układ kierowniczy mocno wspomagany, a jazda nie budzi irytacji. 

Volkswagen nie podaje czasu przyspieszenia od 0 do 100 km/h, ale bez ciężkiego ładunku na pace 150-konny Transporter jest bardzo żwawym autem. Pierwszy bieg jest bardzo krótki. Wyraźnie czuć, że silnik ożywia się w okolicach 2000 obr./min. i słabnie po przekroczeniu 3000 obr./min. Wyraźnie słychać także pracującą turbosprężarkę. Na pochwałę zasługuje stabilność, chociaż warto wziąć pod uwagę boczne podmuchy wiatru. Pudełkowata bryła nadwozia jest dość czuła na te zjawiska atmosferyczne.

Volkswagen Transporter Furgon L2 2.0 TDI 150 KM 6MT FWD

i

Autor: Paweł Kaczor Volkswagen Transporter Furgon T6.1 2.0 TDI 150 KM M6 - rozstaw osi 3400 mm Link: Zobacz więcej w GALERII

Cena i podsumowanie

Ceny bazowej wersji Transportera 6.1 rozpoczynają się od 100 390 zł netto za wersję, z krótkim rozstawem osi oraz 110-konnym silnikiem. Odmiana przedłużona wymaga dopłaty 3200 zł netto. Najwyżej w cenniku znajduje się 150-konna odmiana ze skrzynią DSG oraz napędem 4Motion, która w zależności od wyposażenia kosztuje od 131 590 zł netto do 151 540 zł netto. 

Sprawdziliśmy: Zachwyca przestrzenią, imponuje wyposażeniem. Volkswagen Multivan T6.1 Cruise 2.0 TDI DSG7 4MOTION - TEST, WIDEO

Konkurencja prezentowanego Transportera jest nad wyraz szeroka. Klienci szukający tego typu auta kuszeni się propozycjami Citroena (Jumpy), Fiata (Talento), Forda (Transit), Iveco (Daily), Mercedesa (Vito), Opla (Vivaro), Peugeota (Expert), Renault (Traffic) oraz Toyoty (Proace). W każdy z przypadków ceny są bardzo zbliżone do kwot jakie za swojego dostawczaka żąda Volkswagen.

VW Transporter 6.1 nie odkrywa Ameryki na nowo. Kontynuuje proste i praktyczne rozwiązania zapoczątkowane przez poprzedników. Przekonuje do siebie praktycznością, pojemnością oraz pakownością czyli cechami, które doceni każdy przedsiębiorca. Na dodatek, okazuje się bardzo przyjemnym i przyjaznym autem w prowadzeniu. Nie męczy kierowcy i nie ujawnia swojej stricte użytkowej natury. Wszystkie te cechy sprawiają, że najnowsze wcielenie dostawczego Volkswagena jest bardzo dopracowanym i przemyślanym autem, które świetnie sprawdza się w roli, do jakiej zostało stworzone. 

ZOBACZ WIDOK 360°

Volkswagen Transporter Furgon - dane techniczne

SILNIK R4, 16V
Paliwo olej napędowy
Pojemność 1968 cm3
Moc maksymalna 110 kW/ 150 KM
przy 3250-3750 obr./min.
Maks mom. obrotowy 340 Nm
przy 1500-3000 obr./min.
Prędkość maksymalna 182 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h b.d.
Skrzynia biegów mechaniczna, 6-biegowa
Napęd na przednią oś
Zbiornik paliwa 70 l
Katalogowe zużycie paliwa
(średnie WLTP)
7,6 l
poziom emisji CO2 199 g/km
Długość 5304 mm
Szerokość 1904 mm
Wysokość 1990 mm
Rozstaw osi 3400 mm
Masa własna 1965 kg
Masa maksymalna dopuszczalna 2800 kg
Długość przestrzeni bagażowej 2975 mm
Hamulce przód/ tył tarczowe wentylowane/tarczowe
Zawieszenie przód Kolumna typu MacPhersona
Zawieszenie tył wielowahaczowe
Opony przód i tył
(w testowym modelu)
205/65 R16

Nasi Partnerzy polecają