Volvo V90, na którym bazuje najnowsze szwedzkie dziecko zadebiutowało w 2016 roku. Samochód z marszu wzbudził olbrzymi podziw swoją nietuzinkową prezencją oraz przytulnym i znanym już z S90 oraz XC90 wnętrzem. Kilka miesięcy po premierze modelu V90, Volvo zaprezentowało lekko uterenowioną odmianę swojego majestatycznego kombi. V90 Cross Country zastępuje wysłużone XC70 i dołącza do swoich mniejszych braci kryjących się pod postacią V40 Cross Country, S60 Cross Country oraz V60 Cross Country.
Bojowy
Uterenowiona odmiana topowego skandynawskiego Volvo już na pierwszy rzut oka prezentuje się bardziej bojowo od swojej tradycyjnej wersji. Samochód został podniesiony legitymując się prześwitem równym 210 mm. Dodatkowo na nadkolach, listwach bocznych oraz na zderzakach pojawiły się ochronne plastikowe nakładki, które mogą być polakierowane na kolor czarny lub kolor tożsamy z barwą lakieru nadwozia. Uwagę zwracają także charakterystyczne dla najnowszych szwedzkich aut przednie światła w motywem młota Thora oraz seksownie narysowane pionowe światła tylne.
Przeczytaj: TEST Volvo V90 D5 AWD Polestar: cierpliwość popłaca
Volvo V90 Cross Country dostało seryjnie inny wzór felg od swojego mniej uterenowionego brata oraz opony o większym profilu. Wszystkie te zabiegi powstały z myślą o jeździe poza asfaltowymi drogami.
Bez zmian
O ile nadwozie nowego modelu Volvo zyskało modne terenowe dodatki, o tyle we wnętrzu nie odnajdziemy ani jednego szczegółu świadczącego o nieco bardziej wyprawowym charakterze auta. Rysunek deski rozdzielczej oraz absolutnie wszystkie elementy są tożsame ze standardową wersją V90. Rzecz jasna nie zmieniła się również ilość wolnej przestrzeni w kabinie (zarówno z przodu jak i z tyłu jest jej pod dostatkiem) oraz wynosząca 560 litrów pojemność bagażnika.
Sprawdź: TEST Volvo S90 D4 Inscription: północna wizja luksusu
Uterenowione szwedzkie kombi zachwyca jakością zastosowanych materiałów oraz połączeniem chłodnego skandynawskiego minimalistycznego designu z nowoczesnością. Głową systemu multimedialnego jest duży pionowy ekran dotykowy (obsługa wymaga chwili przyzwyczajenia), a przyjemna skóra, drewno oraz aluminium skutecznie podkreślają atmosferę luksusu. Volvo zadbało także o detale i mocno indywidualne smaczki stylistyczne. Na przednim fotelu znajdziemy metkę w barwach szwedzkiej flagi, a na klamrach pasów bezpieczeństwa wygrawerowano datę pierwszego ich użycia w samochodzie osobowym.
Układ napędowy
Drobne zmiany zastosowano w układzie napędowym. Do oferowanych już w zwykłym V90 trybów Dynamic, Eco, Comfort oraz Indyvidual dołączył tryb Off Road. Po jego aktywacji ESP oraz przeniesienie napędu działają w taki sposób, aby mniej przyczepny i mniej stabilny teren nie okazał się nieprzejezdną pułapką. Z terenowych udogodnień V90 CrossCountry posiada także asystenta zjazdu ze wzniesienia.
Klasa kompaktowa: TEST Volvo V40 T4 vs. Audi A3 Sportback 1.4 TFSI
W ofercie dostępne są cztery silniki – dwa diesla oraz dwie jednostki benzynowe. Wszystkie mają dwa litry pojemności oraz są wspomagane turbosprężarką lub turbosprężarką współpracującą z kompresorem. Gamę otwiera jednostka D4 o mocy 190 KM, która jako jedyna może posiadać manualną skrzynię biegów (automat w opcji). Wszystkie pozostałe silniki (D5 225 KM, T5 254 KM oraz T6 320 KM) 8-biegowe automatyczne skrzynie biegów posiadają w standardzie. Warto zwrócić uwagę, że w każdej wersji w standardzie oferowany jest napęd AWD oraz samopoziomujące pneumatyczne zawieszenie tylnej osi.
Wrażenia z jazdy oraz cena
Podczas pierwszych jazd odbywających się na drogach małopolski miałem okazję jeździć odmianami D5 oraz T6. Każda z nich serwuje wystarczający zapas mocy zarówno podczas jazdy miejskiej jak i na trasach szybkiego ruchu. Wysokoprężna odmiana potrzebuje 7,5 sekundy, aby przekroczyć prędkość trzycyfrową. Tą samą prędkość 320-konna wersja osiąga po 6,3 sekundy. Dodatkowo topowa jednostka benzynowa potrafi przy zmianie biegu na wyższy efektownie burknąć z wydechu.
Czy różnice w prowadzeniu V90 Cross Country względem standardowej odmiany V90 są wyczuwalne? Lekko uterenowiona wersja jest autem bardziej komfortowym, ale bez przesadnych predyspozycji do mocnych przechyłów bocznych. Nierówności są nieco lepiej filtrowane, na co jednak z pewnością mają wpływ opony o większym profilu jakie zamontowano w testowanym egzemplarzu. Samochód prowadzi się bardzo stabilnie, a nieco wyżej umieszczony środek ciężkości nie wpływa negatywnie na zachowanie auta w łuku.
Większy brat: TEST Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD Inscription
Ceny Volvo V90 Cross Country zaczynają się od 230 100 zł za wersję ze 190-konnym dieslem, manualną skrzynią biegów oraz standardem wyposażenia Cross Country tożsamym z wyposażeniem Mommentum standardowego V90. Drugim i zarazem ostatnim poziomem wyposażenia prezentowanego modelu jest standard Cross Country PRO, który odpowiada wersji Inscriprion. Porównując ceny V90 z cenami V90 Cross Country różnica wyniesie około 8000 zł. Biorąc pod uwagę łączną kwotę jaką trzeba wydać na auto (ponad 200 000 zł) dopłata wydaje się być niemalże okazją.
Najnowszy szwedzki produkt na swojej drodze do sukcesu z pewnością napotka dwóch rywali – Audi A6 allroad oraz zupełnie nowego Mercedesa klasy E All-Terrain. Pierwsze z tych aut wyceniono na 279 900 zł natomiast drugie na 251 100 zł.
O tym jak Volvo V90 Cross Country sprawuje się na co dzień oraz jak radzi sobie w nieco mniej sterylnym terenie przekonacie się już niedługo, w chwili, w której auto trafia w nasze ręce na dłużej.
.
Volvo V90 Cross Country - polski CENNIK
.
Silnik | Moc | Skrzynia biegów | Cross Country | Cross Country Pro |
D4 AWD 2.0 | 190 KM | manualna | 230 100 złotych | 248 600 złotych |
D4 AWD 2.0 | 190 KM | 8-biegowy automat | 239 700 złotych | 258 200 złotych |
D5 AWD 2.0 | 235 KM | 8-biegowy automat | 250 900 złotych | 269 400 złotych |
T5 AWD 2.0 | 254 KM | 8-biegowy automat | 248 800 złotych | 267 300 złotych |
T6 AWD 2.0 | 320 KM | 8-biegowy automat | 292 100 złotych | 310 600 złotych |
.
Volvo V90 Cross Country D5 AWD - dane techniczne
.
SILNIK | R4 V16 |
Paliwo | olej napedowy |
Pojemność | 1969 cm3 |
Moc maksymalna | 235 KM przy 4000 obr./min. |
Maks mom. obrotowy | 480 Nm przy 1500 obr./min. |
Prędkość maksymalna |
230 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 7,5 s |
Skrzynia biegów | automatyczna, 8 biegów |
Napęd | AWD |
Zbiornik paliwa | 60 l |
Katalogowe zużycie paliwa (miasto/ trasa/ średnie) |
6,1 l/ 4,9 l/ 5,3 l |
poziom emisji CO2 |
139 g/km |
Długość | 4939 mm |
Szerokość | 1879 mm |
Wysokość | 1543 mm |
Rozstaw osi |
2941 mm |
Masa własna |
1920 kg |
Maksymalna masa całkowita |
2477 kg |
Pojemność bagażnika/ po złożeniu siedzeń | 560 l/ 1508 l |
Hamulce przód/ tył | tarczowe wentylowane/ tarczowe wentylowane |
Zawieszenie przód |
kolumny McPhersona |
Zawieszenie tył |
pneumatyczne |
Opony przód i tył (w testowym modelu) |
235/55 R18 |