Elektryfikacja idzie pełną parą. Wraz z nią - nowe wersje modeli, które już znamy. Oprócz w pełni elektrycznych samochodów, do oferty Peugeota dołączą hybrydowe 508 i 3008. W obu autach mówimy o hybrydzie plug-in, a więc takiej, którą możemy (i powinniśmy) ładować z gniazdka i przez większość czasu w mieście poruszać się wyłącznie na prądzie. Zastosowanie takiego rodzaju napędu ma owocować nie tylko niższym zużyciem paliwa, ale i lepszymi osiągami i wrażeniami z jazdy. A jak jest w praktyce?
Sprawdź także: To teraz najmocniejszy Opel. Jest SUV-em i zawstydza nawet Insignię GSi! Opel Grandland X Hybrid4 - TEST
508 czyli 225 KM i napęd na przód
Peugeot 508 w 225-konnej wersji jest już dostępny na rynku, ale w wersji wyłącznie benzynowej. Hybryda, którą testowałem również ma taką samą moc systemową, choć pod maską znajdziemy 180-konny silnik o pojemności 1.6. Łączna moc układu jest generowana przy wsparciu 110-konnej jednostki elektrycznej. Sam elektryczny motor zapewnia zupełnie rozsądną dynamikę. W trybie elektrycznym możemy jechać maksymalnie 135 km/h.
Zdaniem producenta, hybryda plug-in to najlepszy wybór do auta tej klasy, bo oferuje wystarczającą wszechstronność do poruszania się na dystansach miejskich i pozamiejskich. Jeśli chcemy korzystać z pełni jej możliwości, wymaga codziennego ładowania, bo zasięg "na prądzie" wynosi kilkadziesiąt kilometrów. Według danych technicznych i normy WLTP jest to 59 km. W pełni naładowany 508 pokazywał, że do przejechania na baterii mamy 33 km. W praktyce, przy oszczędnym stylu jazdy ten wynik można byłoby nieco podnieść. Mi baterii wystarczyło na 30 dynamicznie pokonanych kilometrów po górskich drogach, miejscami ze wsparciem silnika spalinowego. Zużycie paliwa nie wyniosło więc 0,0, choć skończyło się na niewielkich 5 l/100 km.
Zobacz TEST: Peugeot 508 GT 1.6 Turbo 225 KM EAT8: Francja elegancja
Dynamika bez zarzutu, ale...
7,9 sekundy do setki w sedanie i 8 sekund w kombi. Te wartości dziś nie szokują, ale są w zupełności wystarczające w aucie tej klasy. Dynamice hybrydy nie można zarzucić wiele, ale zastrzeżenia można mieć co do płynności jazdy.
Hybrydowy układ w 508 nie pracuje tak harmonijnie jak powinien. Nie lubi, gdy kierowca depcze gaz, potrzebuje chwili namysłu, automatyczna skrzynia biegów, specjalnie dostosowana do współpracy z hybrydą nieco zawodzi mało płynną pracą. Gdy jedziemy bardzo spokojnie, raczej nie dostrzeżemy tych wad. Wystarczy jednak odrobina ikry lub konieczność wykonania szybkiego manewru, by poznać 508 Hybrid od nieco mniej ciekawej strony. Szkoda, bo natychmiastowość reakcji na gaz i płynna praca powinna wyróżniać hybrydy na tle spalinowych odpowiedników. Tu, niezależnie od wybranego trybu jazdy, jest jeszcze pole do poprawy. Oczywiście najlepiej jeździ się w trybie w pełni elektrycznym - wtedy płynności i natychmiastowości reakcji nie brakuje.
Niski środek ciężkości to więcej frajdy w zakrętach
Choć 508 w hybrydowej odmianie jest nieco cięższe od wyłącznie spalinowej wersji, dodatkowe kilogramy wcale nie przeszkadzają podczas dynamicznej jazdy. Wręcz przeciwnie - auto z lekkością pokonuje nawet ciasne serpentyny.
"Zwykły" 508 jeździ bardzo przyjemnie, a jego hybrydowa odmiana w tym aspekcie nie zawodzi. Nawroty i 90-stopniowe zakręty pokonuje z lekkością kompaktowego auta i bardzo długo pozostaje neutralne. W podbramkowych sytuacjach możemy spodziewać się podsterowności, jednak by doświadczyć jej na suchym, ciepłym asfalcie, musimy naprawdę przesadzić z prędkością w zakręcie. Mała kierownica i dobrze trzymające fotele uzupełniają doskonałe wrażenia z jazdy, a gdy zechcemy jechać spokojnie, komfort jazdy powinien zadowolić większość kierowców.
Zobacz: Czy nowy Peugeot 508 może być nazywany produktem klasy premium? Sprawdziliśmy to
Warto podkreślić, że układ hybrydowy nie pogorszył praktyczności 508 i 508 SW. Zarówno liftback jak i kombi mają taką samą pojemność bagażnika niezależnie od rodzaju napędu. Ta zaleta jest zresztą wspólna dla całej zelektryfikowanej gamy Peugeota. Nie inaczej jest w 3008 Hybrid4.
SUV szybszy od 308 GTI
Peugeot 3008 Hybrid4 jest szybszy od jedynego hot-hatcha w gamie. 308 GTI osiąga setkę w 6 sekund, hybrydowa odmiana 3008 potrzebuje na to 5,9 sekundy. Oczywiście te auta nie są porównywalne w większości aspektów, ale osiągi zelektryfikowanego C-SUV-a są imponujące.
Porównaliśmy: Skoda Octavia RS Challenge kontra Peugeot 308 GTi. Te hot-hatche wkrótce znikną z rynku
Aż 3 silniki pracują na taki wynik. Spalinowy ma moc 200 KM, a oprócz niego są jeszcze 2 elektryczne, o mocy 110 KM każdy. Ten, który odwala większość roboty, znajduje się na tylnej osi i, co ciekawe, podczas spokojnej jazdy to właśnie na tylną oś jest napędzany 3008 Hybrid4. Dobra wiadomość jest taka, że w topowej na obecną chwilę hybrydzie, działanie układu jest znacznie lepsze niż w 225-konnym wariancie Peugeota 508.
Po części jest to zasługa większej mocy. Mając do dyspozycji 300 KM nie będziemy tak często korzystać z pełnego potencjału auta. Po drugie, poza dość powolnym startem z miejsca, mocna hybryda po prostu zapewnia lepszą płynność jazdy niż słabsza odmiana z napędem na przednią oś. Właśnie - napęd na obie osie to ważna cecha 3008, która czyni to auto jeszcze lepszym.
Trakcja w każdych warunkach
Napęd na 4 koła jest tu rozwiązany za pomocą silnika elektrycznego na tylnej osi. Nie ma centralnego dyferencjału, sprzęgła wielopłytkowego ani wału napędowego. Rozwiązanie potencjalnie niezniszczalne sprawdza się bardzo przyzwoicie, bo elektryczny motor ma wystarczającą moc, by faktycznie napędzić tył wtedy, gdy zajdzie potrzeba. Ponadto jego działanie ma być niezależne od poziomu naładowania baterii, a wszystko dzięki rezerwom, które układ hybrydowy pozostawia specjalnie na potrzeby zasilania tylnej osi.
Pozostałe zalety hybrydowego 3008 pokrywają się z większym modelem. Auto chętnie jeździ po krętych drogach, oferuje przyzwoity komfort oraz wyciszenie. 3008 to znana od paru lat konstrukcja, a odmiana Hybrid4 nie stanowi tu żadnej rewolucji. Jest za to bez wątpienia odmianą topową i tak szybką, jak nigdy dotąd.
Hybrydy mają sens
Elektryfikacja może się podobać. Fakt, wynika ona z obowiązujących przepisów, ale jeśli ma wyglądać tak jak w 300-konnym Peugeocie 3008 Hybrid4 to mi takie rozwiązanie całkowicie nie przeszkadza. A w mniejszych samochodach? Klasę miejskich aut i małych crossoverów w marce Peugeot zdominują wkrótce pełne elektryki: e-208 i e-2008.
Dane techniczne
Peugeot 508 Hybrid | Peugeot 3008 Hybrid4 | |
---|---|---|
SILNIK | R4 16V + elektryczny | R4 16V + elektryczny |
Paliwo | benzyna | benzyna |
Pojemność | 1598 cm3 | 1598 cm3 |
Pojemność akumulatorów | 11,6 kWh | 13,2 kWh |
Moc maksymalna | 180 KM przy 5000 obr./min. +silnik elektryczny 110 KM Moc systemowa 225 KM |
147 kW/ 200 KM przy 6000 obr./min. + silnik elektryczny przód 110 KM + silnik elektryczny tył 81,2 kW /110 KM Moc systemowa 300 KM |
Maks mom. obrotowy | 191 Nm przy 4400-5200 obr./min. 190 Nm silnik elektryczny |
300 Nm przy 3000 obr./min. + silnik elektryczny przód 320 Nm + silnik elektryczny tył 166 Nm Moc systemowa 520 Nm |
Prędkość maksymalna | 240 km/h 135 km/h |
235 km/h 135 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 7,9 s | 5,9 s |
Skrzynia biegów | automatyczna, 8-stopniowa | automatyczna, 8-stopniowa |
Napęd | na przednie koła (FWD) | na cztery koła (AWD) |
Zbiornik paliwa | 42 l | 42 l |
Katalogowe zużycie paliwa (miasto / trasa / średnie) |
1,3-1,5 l | 1,3-1,4 l |
poziom emisji CO2 | 28-34 g/km | 29-32 g/km |
Długość | 4750 mm | 4447 mm |
Szerokość | 1859 mm | 1841 mm |
Wysokość | 1403 mm | 1624 mm |
Rozstaw osi | 2793 mm | 2675 mm |
Masa własna | 1864 kg | 1853 kg |
Pojemność bagażnika | 487 l | 395 l |
Hamulce przód/ tył | tarczowe wentylowane/ tarczowe |
tarczowe wentylowane/ tarczowe |
Zawieszenie przód | kolumny McPhersona | kolumny McPhersona |
Zawieszenie tył | wielowahaczowe | wielowahaczowe |
Opony przód i tył (w testowym modelu) |
235/40 R19 | 205/50 R19 |
Zobacz też GALERIE Peugeota 208 i Peugeota 2008