Samochody Volvo od zawsze miały być bezpieczne i wygodne. To się nie zmieniło. Cały czas takie są, a flagowa limuzyna od tego producenta daje podróżującym nie tylko spokój, ale też satysfakcję z jazdy. Tutaj po prostu się wsiada i przemierza kilometry nie przejmując się dosłownie niczym. Jest to niezwykłe zjawisko, gdy wchodzi się do obszernej kabiny, zanurza w wygodnym fotelu i włącza ulubioną muzykę. Dosłownie nic więcej do szczęścia nie potrzeba.
Hybrydowe szaleństwo
W obecnych czasach, kiedy na topie są auta elektryczne oraz hybrydowe, również Volvo rozszerza w tym kierunku swoje portfolio. Mowa tutaj o miękkich hybrydach – Mild Hybrid – które zostały wykorzystane, jak na razie w odmianach silników wysokoprężnych D4 AWD oraz D5 AWD. Co więcej, w tym przypadku dochodzi do zmiany nazewnictwa, gdyż te wersje mają w oznaczeniu literę „B” od zwrotu „Brake Recovery”. Wprowadzone zmiany już objęły modele XC90 i XC60.
Przeczytaj: Hybryda nie musi być nudna! To auto łączy ekologię ze świetnymi osiągami. Volvo V60 T8 Twin Engine AWD AT8
O ile w Volvo litera „B” w nazwie jest nowością, tak oznaczenie „T8” już nie. Dotyczy najmocniejszego wariantu hybrydy typu plug-in, jaki może pracować m.in. we flagowym Volvo S90. Układ napędowy w S90 składa się z dwóch silników i w ostatnim czasie został nieco zmodernizowany. Pierwszą jednostką jest 2-litrowa benzyna z turbodoładowaniem (T6) i z kompresorem, generująca 303 KM. Drugim elementem układu jest silnik elektryczny generujący 87 dodatkowych koni mechanicznych. Łącznie zestaw ten wytwarza bagatela 390 KM i 640 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Wcześniej ten zestaw generował ponad 400 KM. Jednak ta różnica podczas jazdy nie jest wyczuwalna.
Benzynowe T8 na krótkich dystansach potrafi być oszczędnym układem. Średnie katalogowe zużycia paliwa (WLTP) wynosi 1,9–2,3 l/100 km i jest możliwe do osiągnięcia, ale tylko przy naładowanej baterii (silnik elektryczny wspiera pracę motoru spalinowego). Tryb w pełni elektryczny pozwala na przejechanie około 35 km, a maksymalnie przy wielkim wysiłku uda się dociągnąć do 40 km. Co więcej na elektrycznym trybie można się maksymalnie rozpędzić do 125 km/h. Nie są to złe parametry, ale tak naprawdę w porównaniu do konkurencji Volvo zostało w tyle. Większość dostępnych obecnie na rynku aut typu plug-in przejeżdża około 50 km. Niedawno zaprezentowane BMW X5 w odmianie hybrydowej może pokonać nawet 70 km na samym prądzie. To pokazuje, jak w tym zakresie jest rozwinięta konkurencja.
Test porównawczy: Które kombi jest bardziej premium? Volvo V60 czy Peugeot 508 SW?
Wprowadzone modernizacje spowodowały optymalizację zużycia paliwa. Przy rozładowanym akumulatorze stanowiącym istotny element hybrydowego układu, Volvo S90 potrzebuje średnio około 10–11 l paliwa na przejechanie 100 km w mieście. Przy okazji testu sprawdziliśmy także, jak limuzyna radzi sobie w trasie. Przy optymalnej jeździe autostradowej udało się osiągnąć wynik wynoszący 8,5 l/100 km, a nawet poniżej 6 l/100 km na trasach podmiejskich. Warto też zaznaczyć, że jazda Volvo w trybie „B” – rekuperacji energii – jest podobna do sposobu jazdy Toyotą Prius. Zawsze zachowana jest minimalna ilość prądu. Dzięki temu w wielu sytuacjach auto rusza jedynie przy wykorzystaniu silnika elektrycznego oraz podczas dohamowywania benzynowa jednostka jest wyłączana.
Przyjemność z jazdy
W Volvo S90 T8 AWD nie do końca chodzi o osiągi. W tym przypadku liczy się komfort, a tego jest w tym samochodzie pod dostatkiem. Dzięki zastosowaniu pneumatycznego zawieszenia – Four-C, jazda w trasie jest samą przyjemnością. Co więcej w tym przypadku nie spotkamy się z charakterystycznym dla tego typu zawieszeń efektem bujania. S90 zachowuje swoją stabilność i jest niewzruszone niezależnie od prędkości jazdy.
Zobacz też: Volvo S60 T8 Polestar Engineered debiutuje w Polsce! To sportowa hybryda - CENA, GALERIA
Nie wolno się jednak dać zwieźć. Volvo S90 mimo dwóch silników i mocy w granicach 400-koni mechanicznych nie jest samochodem sportowym. Jest to auto dla osób ceniących sobie wygodę i świadomość, że w razie potrzeby pod pedałem przyspieszania drzemie moc, która sprawi, że dość ciężkie nadwozie (2079 kg – masa własna według producenta) niczym rakieta wystrzeli do przodu. W końcu ten zestaw oferuje przyspieszenie do 100 km/h w zaledwie 5,3 sekundy (przy naładowanej batareii), a prędkość maksymalna to 250 km/h.
Luksusowe wnętrze
Jak przystało na markę premium wykończenie wnętrza jest dosłownie uszyte na miarę. Użyte materiały są bardzo dobrej jakości, a samo wykonanie nie budzi zastrzeżeń. Co więcej w odmianie Inscription jest nawet kryształowy drążek zmiany biegów, który idealnie podkreśla wysublimowane wnętrze.
Przeczytaj także: To najbardziej sportowe Volvo? Nowe Volvo S60 T5 R-Design - TEST, OPINIA
Ukoronowaniem tego jakże luksusowego wnętrza są skórzane siedzenia z funkcją grzania, chłodzenia i masażu (również zewnętrzne siedzenia tylne są ogrzewane) oraz audio Bowers & Wilkins. Możemy z pełną odpowiedzialnością stwierdzić, że jest to najlepsze nagłośnienie na rynku w klasie. Miód na uszy dla koneserów.
Pozostając jeszcze na chwilę przy wnętrzu należy podkreślić, że w S90 miejsca jest wystarczająco, aby w pełnym komforcie podróżowały cztery dorosłe osoby. Poza tym na kanapie nie zabrakło przydatnego podwyższenia dla starszych dzieci oraz opcjonalnych rolet na szybach bocznych. Poza tym jest też 500 litrów objętości bagażnika, co oznacza, że zapakujemy do kufra wszystko co potrzeba.
Misja bezpieczeństwo
Volvo to synonim bezpieczeństwa. Marka rozwiązaniami wprowadzanymi do swoich aut skutecznie przyczynia się do ratowania życia. Volvo zapowiedziało, że od 2020 roku nie będzie ofiar śmiertelnych z udziałem nowych aut Volvo. To bardzo ambitny cel, i jeżeli ma się komuś udać, to właśnie tej szwedzkiej firmie. Arsenał systemów poprawiających ochronę zdrowia i życia podróżujących jest obecny we flagowej limuzynie. W końcu to właśnie ta
Nie przegap: Sala koncertowa na kołach. Audio Bowers & Wilkins to must-have w Volvo
Jak przystało na flagową limuzynę marki Volvo, w tej wersji auta jest dosłownie wszystko - od radaru z przodu, przez monitoring martwej strefy, po alarm o nadjeżdżających pojazdach przy manewrze cofania. Wszystko po to, aby w tym pojeździe czuć się naprawdę bezpiecznie.
Cena i podsumowanie
Nie ma co ukrywać, topowa odmiana flagowej limuzyny marki premium nie może być tania. Cennik Volvo S90 T8 otwiera wersja Momentum Pro kwotą 327 300 zł. Kolejną pozycją wyposażenia jest Inscription rozpoczynająca się od 350 650 zł. Jeżeli natomiast ktoś woli nieco bardziej usportowione rysy, może zdecydować się na R-Design. W tym przypadku ceną początkową jest 346 150 zł. Do tego trzeba jeszcze doliczyć oczywiście dodatkowe wyposażenie, tak więc bez większych problemów można wywindować cenę do ponad 400 tys. zł.
Volvo S90 w hybrydowej odmianie jest dobrym, wygodnym i szybkim samochodem. Szkoda tylko, że zbiornik paliwa nie jest duży, a w trybie elektrycznym nie można przejechać większej liczby kilometrów. Gdyby tak było, można by uznać Volvo S90 T8 za auto kompletne. Volvo od lat bezkompromisowo promuje bezpieczeństwo i wygodę, a S90 jest tego najlepszym przykładem. Sprawdza się w trasie i jest przyjazne w mieście, gdzie stojąc w korku możemy rozkoszować się dźwiękami wydobywającymi z rewelacyjnego systemu audio, zapominając o jakichkolwiek problemach. Takie właśnie jest Volvo. Stworzone po to, aby otaczać troską i opieką, nie będąc przy tym nachalne.
Volvo S90 T8 AWD - dane techniczne
SILNIK | R4 16V + silnik elektryczny |
Paliwo | benzyna + energia elektryczna |
Pojemność | 1969 cm3 |
Moc maksymalna | 223 kW / 303 KM + 65 kW / 87 KM silnik elektryczny moc systemowa 390 KM |
Maks mom. obrotowy | 400 Nm przy 2200–4800 obr/min + 240 Nm silnik elektryczny moc systemowa 640 Nm |
Prędkość maksymalna | 250 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 5,3 s |
Skrzynia biegów | automatyczna/ 8 biegów |
Napęd | AWD (na cztery koła) |
Zbiornik paliwa | 60 l |
Katalogowe zużycie paliwa | średnie WLTP: 1,9–2,3 l/100 km |
poziom emisji CO2 | 50–60 g/km |
Długość | 4963 mm |
Szerokość | 1879 mm |
Wysokość | 1443 mm |
Rozstaw osi | 2941 mm |
Masa własna | 2079 kg |
Masa maksymalna dopuszczalna | 2590 kg |
Pojemność bagażnika | 500 l |
Hamulce przód/ tył | tarczowe wentylowane/warczowe wentylowane |
Zawieszenie przód | pneumatyczne |
Zawieszenie tył | pneumatyczne |
Opony przód i tył (w testowym modelu) |
255/35 R20 |