Ci, którzy interesują się rajdami samochodowymi w ich najbardziej profesjonalnej odsłonie, doskonale wiedzą, o co chodzi. Citroenem C4 WRC jeździ aktualnie rajdowy mistrz świata, Sebastien Loeb. Francuz ma na swoim koncie już pięć mistrzowskich tytułów. Zdobył je rok po roku. Trzy razy triumfował na citroenie xsara WRC, a w ostatnich dwóch latach na następcy tego modelu, czyli właśnie na C4. W tym sezonie wiele wskazuje, że Loeb i jego "czwórka" mogą być znowu najlepsi, chociaż obecnie stracili pozycję lidera wśród kierowców.
Powiedzmy jednak szczerze, że to, co jeździ po rajdowych trasach, sporo odbiega od swojego cywilnego pierwowzoru. Zwłaszcza w specyfikacji WRC, której bazą ma być auto produkowane seryjnie, ale można w nim dokonać znaczących przeróbek, m.in. w zawieszeniu, układzie napędowym i hamulcowym. Dzięki nim citroen C4 WRC ma silnik o mocy 315 KM, napęd na cztery koła, trzytarczowe sprzęgło z włókien węglowych, trzy mechanizmy różnicowe (mechaniczne na przedniej i tylnej osi, środkowy - sterowany), półautomatyczną, sekwencyjną skrzynię biegów o sześciu przełożeniach. W zależności od wersji nawierzchniowej zaciski hamulcowe mogą mieć po cztery tłoczki (w normalnym aucie wystarczy jeden lub dwa) lub cztery przy każdym kole z tyłu i sześć z przodu.
Niemniej jednak rajdowa "czwórka" wygląda podobnie jak zwykły kompaktowy citroen, którego wizerunek na rynku w blasku takiej sławy też jaśnieje. Tytuły sportowe to ważna rzecz, ale auto przeznaczone dla zwykłego zjadacza chleba musi mieć jeszcze inne zalety. Doskonale wiedzą o tym nasi Czytelnicy, którym wystarczyły zwykłe drogi, aby poddać ocenie citroena C4 w dość mocnej wysokoprężnej wersji i z całkiem niezłym wyposażeniem.
Zasługuje na wiele pochwał
Arkadiusz Szulc, 29 lat, z Legionowa, przedsiębiorca, jeździ nissanem note
Auto ma ładny opływowy kształt. Podobało mi się rozmieszczenie czujników odległości z przodu przy lampie halogenu. Są przez to prawie niewidoczne, a jednocześnie bardzo dobrze spełniają swoją rolę. Auto można też pochwalić za wyjątkowo dynamiczny silnik. Na plus zasługuje wykończenie wnętrza, zwłaszcza miejsc pokrytych wykładziną materiałową. Nie razi brak analogowych wskaźników, a nawet jest to pozytywny element wnętrza. Niestety największym minusem jest zbyt wysoka cena.
Plusy
- wykonanie kierownicy z centralnym nieruchomym środkiem
- ciekawe umieszczenie przednich czujników odległości
- ładny wygląd zewnętrzny
Minusy
- zbyt twarde zawieszenie jak na nasze drogi
- za wysoka cena tej wersji
- nie za dużo miejsca dla pasażerów z tyłu
OCENA:
Wygląd: 5 pkt.
W kabinie: 5 pkt.
Za kierownicą: 5 pkt.
Silnik: 5 pkt.
Zawieszenie: 3 pkt.
Za te pieniądze: 3 pkt.
Od razu robi dobre wrażenie
Stanisław Jasiński, 53 lata, ze Stoczka Łuk., przedsiębiorca, jeździ volvo S40
"Czwórka" wywarła na mnie ogólnie dobre wrażenie. Podczas jazdy po złych drogach w samochodzie nic nie trzeszczy, nie stuka. Za kierownicą od razu czułem się pewnie. Nieruchomy środek kierownicy nie zrobił na mnie wrażenia i nie przeszkadzał mi podczas jazdy. Komfort trochę zakłóca, zwłaszcza przy rozpędzaniu, zbyt głośny silnik. Co do wskaźników i ich rozmieszczenia, to jednak wolę tradycyjne rozwiązania, aczkolwiek nie można powiedzieć o nich, że są wadą tego samochodu.
Plusy
- ładna deska rozdzielcza z miękką wykładziną
- dobre prowadzenie samochodu
Minusy
- głośna praca jednostki napędowej (w pewnych sytuacjach)
- za wysoka cena testowanej wersji
OCENA:
Wygląd: 5 pkt.
W kabinie: 5 pkt.
Za kierownicą: 5 pkt.
Silnik: 4 pkt.
Zawieszenie: 4 pkt.
Za te pieniądze: 3 pkt.
Czwórki znaki szczególne
Francuskie auta, a zwłaszcza citroeny, od dawna znane są z niekonwencjonalnych rozwiązań. W C4 przekonamy się o tym zaraz po zajęciu miejsca za kierownicą, której centralna część pozostaje zawsze nieruchoma.
Na pokładzie królują ciekłokrystaliczne wyświetlacze. Główny, na którym odczytujemy m.in. to, jak szybko jedziemy, został teraz wzbogacony o kołowy diagram prędkości obrotowej silnika.
Citroen C4 1,6 HDI 110 KM SX Pack
Dane techniczne
pojemność silnika (ccm): 1560
moc maks. (KM/obr.): 110/4000
moment obr. (Nm/obr.): 240/1750
przyspieszenie 0-100 km/h (s): 11,2
prędkość maks. (km/h): 192
Wymiary:
rozstaw osi (mm): 2608
długość (mm): 4275
szerokość (mm): 1773
wysokość (mm): 1458
pojemność bagażnika (l): 320/1025
Zużycie paliwa (l):
miejskie: 6,1
pozamiejskie: 4,0
średnie: 4,8
Masy:
masa własna (kg): 1270
dopuszczalna masa całk. (kg): 1800
pojemność zbiornika paliwa (l): 60
Wyposażenie
6 pod. pow., ABS, BAS, EBD, alarm, alufelgi, bluetooth, centr. zam., czujniki park. przód/tył, el. lusterka, el. szyby, klimatyzacja, komputer, radio z CD/MP3, tempomat
Silniki
1,4/90 KM, 1,6/122 KM, 1,6THP/152 KM, 1,6HDI/92 KM, 1,6HDI/110 KM, 2,0HDI/138 KM
Ceny w złotych
wersji najtańszej (1,4/90 KM): 58 800
wersji podstawowej: 79 100
wersji testowanej: 84 350
Konkurencja nie śpi
Zobacz inne auta tego segmentu
ford focus 1,6 TDCi
Pojemność/moc: 1560 ccm/109 KM
Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,9 s
Prędkość maksymalna: 188 km/h
Cena: 68 650 zł
hyundai I30 1,6 CRDi
Pojemność/moc: 1582 ccm/115 KM
Przyspieszenie 0-100 km/h: 11,5 s
Prędkość maksymalna: 188 km/h
Cena: 63 700 zł
renault megane 1,5 dCi
Pojemność/moc: 1461 ccm/105 KM
Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,9 s
Prędkość maksymalna: 190 km/h
Cena: 70 200 zł