Toyota RAV4 to jeden z pierwszych reprezentantów klasy pseudo terenówek, który już na samym początku swojego istnienia mocno przypadł do gustu kierowcom na całym świecie. Auto z każdą kolejną generacją rośnie, staje się coraz bardziej bezpieczne oraz ekologiczne. W czwartej odsłonie pojawiła się po raz pierwszy w historii RAV4 odmiana z hybrydowym układem napędowym (kompleksowo przetestowaliśmy to auto - SPRAWDŹ). W najnowszej piątej generacji nie znajdziemy już pod maską diesla, za to hybryda ewoluowała i w zależności od rodzaju napędu kół, generuje różną moc.
Serce, z którego Toyota jest dumna, to 4-cylindrowy, benzynowy silnik 2.5 Dynamic Force z bezpośrednim wtryskiem, pracujący w cyklu Atkinsona (więcej na ten temat tutaj - KLIKNIJ). Półelektryczny układ hybrydowy ma moc 218 KM dla wersji z przednim napędem oraz 222 KM z napędem AWD-i. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje nowemu RAV4 z elektrycznym systemem AWD-i 8,1 s, a odmianie z napędem na przód 8,4 s. Hybryda jest łączona z bezstopniową automatyczną skrzynią CVT, która nie hałasuje aż tak, jak to było w poprzedniczce. Jak na drodze spisuje się najnowsza odsłona japońskiej hybrydy w wersji z napędem na cztery koła?
Inteligentny napęd
Hybrydy w motoryzacji niesłusznie kojarzone są z powolnymi środkami transportu, nadającymi się głównie do oszczędnej miejskiej jazdy. Rzeczywistość przedstawia się zupełnie inaczej, bo w wielu przypadkach tego typu auta potrafią zapewniać nie tylko ponadprzeciętne osiągi, ale też sprawdzić się w trasie (pojechaliśmy hybrydą nad Adriatyk - ZOBACZ) i pochwalić się dobrymi właściwościami jezdnymi. Za przykład można wziąć właśnie Toyotę RAV4 Hybrid AWD-i.
Porównaliśmy: Tak zmieniła się Toyota RAV4 Hybrid. Piąta generacja SUV-a to rewolucyjna ewolucja - TEST, OPINIA
Jak radzi sobie nowa RAV4 Hybrid AWD-i? Napęd został zmodyfikowany w porównaniu z modelem poprzedniej generacji. Zamontowany przy tylnej osi elektryczny silnik-generator, współpracujący z układem hybrydowym jest skuteczniejszy. Moment obrotowy może być przekazywany na tył nawet w 80-procentach, a rozłożeniem mocy inteligentnie steruje elektronika. Funkcja automatycznego dostosowania ustawień do warunków drogowych gwarantuje przyczepność na różnego rodzaju podłożu. Polega to na dostosowaniu pracy wspomagania kierownicy, sterowania hamulcami i przepustnicą, dobraniem przełożeń i rozdziale momentu obrotowego do wybranego przez kierowcę trybu jazdy: Normal, Eco lub Sport.
Elektryczny układ napędu na cztery koła jest cichy podczas szybkiej jazdy. Gdy warunki tego nie wymagają, napędzana jest tylko przednia oś, co wpływa na niższe zużycie paliwa. Gdy potrzebna jest przyczepność podczas gwałtownego dodania gazu, do pracy natychmiast zaprzęgnięty zostaje tył. Co ważne, RAV4 Hybrid zyskała mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu – Trail Mode. Zapewnia on najlepszą możliwą przyczepność i kontrolę nad autem w warunkach jazdy po nieutwardzonej nawierzchni. Pozbawione przyczepności koło zostaje zablokowane, a moment obrotowy – zamiast do niego – trafi do koła mającego dobry kontakt z podłożem. A co najlepsze, wszystko to odbywa się automatycznie.
Komfortowa jazda
RAV4 zbudowana na platformie TNGA jest komfortowym, przewidywalnie prowadzącym się SUV-em. Maksymalne obniżenie środka ciężkości uzyskano dzięki zmniejszeniu wagi wielu elementów i możliwie jak najniższemu zamontowaniu podzespołów – od silnika po fotele w kabinie. Nieprzesadzona masa własna wersji AWD-i wynosi minimum 1645 kg, a nadwozie jest aż o 57 procent sztywniejsze względem poprzedniczki. Stabilność na zakrętach i łatwość manewrowania są za kierownicą bardzo odczuwalne.
Testowaliśmy też: Ten sedan jest lepszy, niż myślisz: Toyota Camry 2.5 Hybrid Dynamic Force 218 KM e-CVT Executive
Bezstopniowa automatyczna skrzynia biegów e-CVT raczej przejawia niechęć do dynamicznej jazdy, przez co nie odnajduje się perfekcyjnie w różnych warunkach drogowych. Sposób nabierania prędkości jest po prostu płynny i odbywa się przy akompaniamencie charakterystycznego, jednostajnego dźwięku. Nie jest to jednak natarczywy hałas, ponieważ poprawiono m.in. wygłuszenie auta, a e-CVT nie jest już tradycyjną przekładnią planetarną, jak to było w wypartej już z rynku czwartej generacji. No i na szczęście lewarek automatycznej skrzyni już nie wygląda tak koszmarnie, jak dźwignia zainstalowana w poprzedniku.
Niskie spalanie
Bez względu na podłoże pod kołami, RAV4 chwilowo może poruszać się na samym silniku elektrycznym. Energia jest magazynowana w akumulatorach poprzez proces rekuperacji. Baterie na szczęście nie zaburzają przestrzeni bagażowej, która ma płaską podłogę i do linii rolety pomieści 580 litrów ładunku. Nowością są lżejsze i mniejsze baterie niklowo-wodorkowe i sterownik PCU. Średnie zużycie paliwa? Toyota mówi o poziomie 4,5-4,6 l/100 km. Ja podczas rekreacyjnej jazdy testowej odbytej po drogach różnej jakości oraz kategorii, na dystansie 250 kilometrów, osiągnąłem na koniec średni wynik 4,9 l/100 km.
Polecamy test: Toyota Corolla Hatchback 2.0 Hybrid 180 KM e-CVT
Podczas jazdy czuć, że motor elektryczny wchodzi do gry nie tylko wtedy, gdy auto niespiesznie się toczy, ale też kiedy potrzeba wykorzystania mocy jest największa. Włączenie sportowego trybu jazdy (bo taki jest dostępny) nie tylko zmienia kolor podświetlenia ekranu komputera na czerwony, ale ma faktycznie realny wpływ na dynamikę poprzez podbicie momentu obrotowego przy niższych prędkościach.
Napęd AWD-i ma sens
Dodatkowy silnik elektryczny napędzający tylne koła ma sens. Toyota RAV4 2.5 Hybrid Dynamic Force 222 KM AWD-i e-CVT nie jest ani powolna, ani nie ma problemu ze zjechaniem z asfaltu. Tym autem da się bez niespodzianek jeździć po niestabilnym podłożu, a to oznacza raczej bezstresowy wypad gdzieś na zieloną trawkę. To stuprocentowy SUV legitymujący się dobrymi własnościami jezdnymi i przede wszystkim bardzo niskim zużyciem paliwa, jak na tego typu auto. W całym tym pozytywnym obrazie haczykiem niestety jest cena. Na RAV4 Hybrid z napędem AWD-i trzeba przeznaczyć minimum 144 900 zł. Pełna specyfikacja wyposażenia poszczególnych wersji z cenami znajduje się w dołączonym poniżej pliku PDF.
Toyota RAV4 - pełny cennik i wyposażenie PDF
Jesteśmy na facebooku, polub nasz profil
Toyota RAV4 2.5 AWD-i e-CVT - dane techniczne
SILNIK | R4 16V benzyna + silnik elektryczny |
Pojemność | 2487 cm3 |
Moc maksymalna | 131 kW/ 176 KM przy 5700 obr./min + silnik elektryczny 80 kW / 120 KM Łączna moc 163 kW /222 KM |
Maks moment obrotowy | 221 Nm przy 3600-5200 obr./min. |
Prędkość maksymalna | 180 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 8,1 s |
Skrzynia biegów | automatyczna e-CVT |
Napęd | na cztery koła |
Emisja spalin | 102 g/km |
Zbiornik paliwa | 60 l |
Katalogowe średnie zużycie paliwa | 4,5 l - 4,6 l |
Długość | 4600 mm |
Szerokość | 1855 mm |
Wysokość | 1685 mm |
Rozstaw osi | 2690 mm |
Masa własna | 1700 kg |
Pojemność bagażnika siedzenia złożone - rozłożone |
580-1690 l |
Hamulce przód/ tył | tarczowe wentylowane/ tarczowe |
Zawieszenie przód | kolumny McPhersona |
Zawieszenie tył | wielowahaczowe |
Opony przód i tył (w modelu testowym) |
225/55 R18 |