Skoda Superb z tradycyjnym nadwoziem limuzyny najczęściej wozi polityków i urzędników. To reprezentacyjne auto jest bardzo obszerne w kabinie, a przy tym nie krzyczy z daleka ostentacyjnym wyglądem, dlatego chętnie występuje w zamówieniach publicznych. To z tego powodu przykładowo od lat Superbem jest wożony prezes partii PiS - Jarosław Kaczyński, a zmieniają się tylko generacje tego modelu.
Zobacz: Skoda Superb z 1948 roku dostała drugie życie
Wersja kombi to natomiast idealny samochód rodzinny w oczach tradycjonalistów. Pokaźny rozstaw osi oraz długość nadwozia, które od zawsze są cechami rozpoznawalnymi Superba, przekładają się na ogromną przestrzeń bagażową. Aktualna trzecia generacja eleganckiego kombi zmieści za kanapą aż 660 litrów ładunku, a po złożeniu oparć przestrzeń przewozowa rośnie do 1950 l. A co z odmianą poniesionego kombi o nieco przełajowym charakterze? Takiego w trzeciej generacji do tej pory nie było, a jedyne, co dealer Skody mógł zrobić podczas zamówienia składanego przez klienta, to zaproponować pakiet na bezdroża oznaczający zawieszenie podwyższone o 15 mm.
Czas na Scouta
Marka Skoda dynamicznie ewoluuje, a najnowszy Superb jest tego najlepszym przykładem. Zmodernizowana wersja topowego modelu to kolejny pokaz zmian, jakie auta Skody przechodzą zarówno w obszarze designu, jak i zastosowanych technologii poprawiających komfort i bezpieczeństwo podczas jazdy. O szczegółach poprawek napisaliśmy tutaj - KLIKNIJ i SPRAWDŹ.
Przeczytaj też: Uczeń przerósł mistrza? Skoda Karoq Scout 1.5 TSI 150 KM 4x4 DSG7 – TEST, OPINIA
Lifting Superba przyniósł niespodziankę pod postacią zupełnie nowej odmiany. Czesi na wzór Volkswagena Passata Alltrack, stworzyli pełnoprawną wersją uterenowioną o nazwie Scout. Pojazd to bardziej bojowa odmiana, która legitymuje się osłonami na nadwoziu, wyższym o 15 mm prześwitem względem tradycyjnego kombi oraz dwoma najmocniejszymi silnikami. Tym samym Superb dołączył do rodziny modeli Scout, zawierającej już Octavię, Karoqa i Kodiaqa. Pakiet na bezdroża do tradycyjnych Superbów wciąż występuje, ale teraz liczy on podwyższenie o 10 mm.
Odważnie przed siebie
Inaczej wykończone zderzaki, na nadkola i progi trafiły nakładki, a koła dostały specjalny wzór seryjnych 18-calowych felg. To wszystko w celu przygotowania Scouta do poruszania się podłożu różnej jakości. Kontrastowe czarne osłony mają na celu chronić lakier przed kontaktem z kamieniami w czasie jazdy po szutrach. Podobnie jest z osłonami newralgicznych miejsc podwozia, które może być narażone na uszkodzenia. Superb Scout choć potrafi więcej od zwykłego Superba Combi, to wciąż nie jest SUV-em mogącym sobie pozwolić na zuchwałą jazdę po wertepach. Jeśli sposób przemieszczania się po duktach będzie rozważny, to upłynie w komforcie i bez szkód.
Porównaliśmy: Skoda Superb wczoraj i dziś. Tak się zmieniła
Jazda Superbem "na każdą drogę" jest przewidywalnie satysfakcjonująca. Na asfalcie auto wcale nie jest łajbą na kołach, jak może się to wydawać po samym wyglądzie. Sposób zestrojenia zawieszenia dobrze trzyma w ryzach Scouta. Odpowiednia sztywność pilnuje nadwozia nawet na szybszych zakrętach, a automatyczna skrzynia - jak na DSG przystało - posłusznie, bez większych zawahań zmienia kolejne biegi.
Seryjny napęd na cztery koła dodatkowo pomaga kierowcy na łukach, skutecznie ograniczając podsterowność i pozwalając osiągnąć wyższą prędkość przy przemierzaniu zakrętu. Na niestabilnej nawierzchni pomoże specjalny tryb Offroad systemu wyboru trybów dynamiki jazdy, dostosowujący charakter auta do określonych warunków drogowych. Offroad nie tylko odpowiednio rozłoży moment obrotowy na koła, ale i uaktywni asystenta zjazdu.
Tylko mocne silniki
Wielofunkcyjna odmiana Superba oferowana jest jedynie z mocniejszymi jednostkami napędowymi. Po stronie silnika benzynowego stoi 2.0 TSI o mocy 272 KM i 350 Nm z 7-biegowym DSG i 4x4. Odmiana wysokoprężna to 2.0 TDI 190 KM i 400 Nm łączona również z DSG i 4x4. Diesel jest wyposażony w katalizator SCR z wtryskiem AdBlue. Silniki wykorzystują filtr cząstek stałych i spełniają normę emisji spalin Euro 6d-TEMP.
Najmocniejsza Skoda: Superb Sportline 2.0 TSI 280 KM 4x4 DSG
W testowanym egzemplarzu do napędu użyto wysokoprężnego silnika 2.0 TDI. Jest to dobrze znany motor Grupy Volkswagena, który został dostosowany do obowiązujących norm. Moc trafia na koła poprzez system Haldex piątej generacji za pośrednictwem dwusprzęgłowego automatu. Osiągi są więcej, niż zadowalające, bo auto do "setki" rozpędza się w 8,1 sekundy, osiągając prędkość maksymalną 223 km/h. Dziwić może trochę czas reakcji na wduszenie pedału gazu. Reakcja nawet w trybie Sport następuje po chwili, a wina stoi po stronie nowego oprogramowania. Scout nie stwarza nawet minimalnych pozorów szybkiego auta, jakim może być w rzeczywistości. Ten model ma nawet procedurę startu Launch Control! W wersji z silnikiem benzynowym czas 0-100 km/h wynosi 5,5 s.
Pozytywnie wypada zużycie paliwa. Średnie zapotrzebowanie na olej napędowy, jakie pokazał komputer pokładowy podczas pierwszych zagranicznych testów, wynosiło 5,9 l/100 km. Superb Scout zdecydowanie więc sprawdzi się w roli pożeracza kilometrów. Nie bez znaczenia jest również duży moment obrotowy (400 Nm) pozwalający bez problemu wyprzedzić nawet z wyższego biegu. Tu niema obawy, że nie zdąży się zakończyć manewru. Wpływa to nie tylko na pozytywne wrażenia z jazdy, ale przede wszystkim na poczucie bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów.
Technologiczne nowości
A skoro o bezpieczeństwie mowa, jednym z najbardziej innowacyjnych rozwiązań technologicznych w odświeżonym Suberbie są reflektory Full LED Matrix (standard wersji Scout), które po raz pierwszy zostały zastosowane w seryjnym aucie czeskiego producenta. System wykorzystuje kamerę w przedniej szybie do wykrywania zbliżających się pojazdów, osób i obiektów odbijających światło i automatycznie wyłącza poszczególne jego wiązki. Dzięki temu zapobiega oślepianiu innych użytkowników drogi bez konieczności wyłączania świateł drogowych, zwiększając tym samym bezpieczeństwo i komfort jazdy. System Full LED Matrix oferuje dodatkowo funkcję Coming Home / Leaving Home, która automatycznie włącza i wyłącza segmenty reflektorów oraz świateł tylnych podczas wsiadania i wysiadania z samochodu.
Polecamy: Skoda Karoq 1.5 TSI 150 KM DSG7: dopracowany następca Yeti
Oprócz reflektorów Full LED Matrix, po raz pierwszy w seryjnym modelu Skody zastosowano aktywny tempomat Adaptive Cruise Control najnowszej generacji, z wyprzedzeniem wykrywający ograniczenia prędkości oraz zakręty na drogach i dostosowujący do nich prędkość auta. Nowością jest także asystent awaryjnego zatrzymania Emergency Assist, który w nagłych sytuacjach kieruje samochód na pobocze i zatrzymuje go.
System Lane Assist pomaga utrzymać auto w obszarze odpowiedniego pasa ruchu, udoskonalony Side Assist monitoruje martwe pole o zasięgu do 70 m, a Front Assist utrzymujący bezpieczną odległość od pojazdu jadącego z przodu, zapewnia dodatkowe wsparcie dla kierowcy, odciążając go podczas jazdy w dalekich trasach.
Drobne korekty
Spore rozmiary sprawiają, że w przedziale pasażerskim jest mnóstwo miejsca i pod tym względem Superb potrafi zawstydzić o wiele droższe auta wyższych segmentów, a nawet duże limuzyny klasy premium. Wersja Scout na tle pozostałych wersji Superba po liftingu, dostała kilka indywidualnych elementów. Wnętrze wita pasażerów specjalnymi dekoracyjnymi paskami z efektem drewna. Tu i ówdzie pojawiają się logotypy Scout, a przednie fotele z ogrzewaniem w standardzie mają specjalny krój. Dotykowy wyświetlacz centralny jest wyposażony w logo powitalne odtwarzane na ekranie podczas wchodzenia do samochodu.
Pisaliśmy: Skoda Superb po liftingu - pełny polski CENNIK
Klapa tylna skrywająca 660 litrów w kufrze Scouta jest sterowana elektrycznie, a opcjonalnie można ją również wyposażyć w otwieranie za pomocą wirtualnego pedału, wymachując stopą pod tylnym zderzakiem. Kierowcy mający zamiar holować przyczepę, znajdą pod zderzakiem wysuwany hak. Parasolka ukryta w drzwiach, skrobaczka pod klapką wlewu paliwa i inne sprytne rozwiązania Skody cały czas w tym modelu są obecne.
Standard wyposażenia zawiera m.in.: podgrzewaną kierownicę, pakiet nastrojowego oświetlenia wnętrza LED, dwustrefową klimatyzację, czujniki parkowania tył i przód, bezkluczykowy dostęp do samochodu czy tylne światła LED z dynamicznymi kierunkowskazami. W wyposażeniu opcjonalnym znajduje się m.in. Vritual Cockpit – cyfrowy zestaw wskaźników oraz trzy systemy multimedialne do wyboru: radio Bolero i system nawigacji Amundsen z 8-calowym wyświetlaczem oraz system nawigacji Columbus z 9,2-calowym wyświetlaczem. W pojeździe dodatkowo można liczyć na najnowsze systemy z obszaru Connectivity zwiększające komfort użytkowania.
Cena i podsumowanie
Czasy się zmieniają, a wraz z nimi Skoda Superb. Pojazd jest systematycznie unowocześniany i wyposażany w nowinki technologiczne, co w konsekwencji wpływa też na cenę. Ile kosztuje Superb Scout? Choć ceny samochodów czeskiego producenta zwykle są znacznie atrakcyjniejsze po zestawieniu ich z konkurencją, to w przypadku modelu Superb Scout nie do końca tak jest. Ze względu na bogate wyposażenie podstawowe to auto do tanich nie należy. Bez uwzględniania ceny promocyjnej, Scout cenowo pozycjonuje się bardzo blisko Volkswagena Passata Alltrack po zmianach.
272-konna benzyna z 4x4 kosztuje od 172 400 zł. Za diesla 190 KM z 4x4 trzeba zapłacić minimum 167 550 zł. Dla porównania Passat Alltrack ze 190-konnym dieslem i napędem 4x4 to wydatek od 174 790 zł. Odmianę z benzynowym 272-konnym silnikiem wyceniono od 185 290 zł. Konkurent spoza rodzinnego podwórka to Opel Insignia Country Tourer. Diesel 2.0 170 KM 4x4 M6 to minimum 167 750 zł, a za porównywalną wersję 2.0 Diesel BiTurbo 210 KM AT8 4x4 trzeba zapłacić co najmniej 182 950 zł. Szczegółowe cenniki Skody, Volkswagena i Opla dodane poniżej:
POBIERZ - cennik i wyposażenie Skoda Superb / PDF
POBIERZ - cennik i wyposażenie VW Variant Alltrack / PDF
POBIERZ - cennik i wyposażenie Opel Insignia Country Tourer / PDF
Jeśli uterenowiony wariant auta typu kombi jest dla kogoś niezbędny, a duży wydatek nie stanowi problemu, to Skoda Superb Scout z pewnością stanowi ciekawą propozycję. Jest przestronna wewnątrz, pełna znanych i lubianych praktycznych rozwiązań oraz ma przepastny bagażnik, co czyni z niej samochód rodzinny. Zapewnia komfortowe warunki podróżowania niezależnie od nawierzchni znajdującej się pod kołami i legitymuje się dobrymi osiągami. Podwyższone kombi są na tyle rzadkim widokiem na naszych jezdniach, że właściciel nowości, jaką jest Superb Scout, będzie dumnie wyróżniał się tym nieszablonowym pojazdem na ulicach. To auto dla tych, którzy lubią klasyczne nadwozia i gardzą SUV-ami, ale potrzebują napęd na cztery koła i wyższy prześwit do przemykania po gruntowych ścieżkach. Swoją drogą ów prześwit mógłby liczyć trochę więcej, niż tylko 15 dodatkowych milimetrów...
Bądź na bieżąco, obserwuj nasz profil na facebooku
Skoda Superb Scout 2.0 TDI - dane techniczne
Paliwo | olej napędowy |
Pojemność | 1968 cm3 |
Moc maksymalna | 190 KM przy 3500-4000 obr./min. |
Maks mom. obrotowy | 400 Nm przy 1900-3300 obr./min. |
Prędkość maksymalna | 223 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 8,1 s |
Skrzynia biegów | automatyczna 7 biegowa (DSG7) |
Napęd | na cztery koła |
Zbiornik paliwa | 66 l |
Katalogowe średnie zużycie paliwa (WLTP) |
5,6-7,1 l |
Poziom średniej emisji CO2 (WLTP) | 146-187 g/km |
Długość | 4862 mm |
Szerokość (z lusterkami) | 1864 mm |
Wysokość | 1492 mm |
Rozstaw osi | 2841 mm |
Masa własna | 1687 kg |
Dopuszczalna masa całkowita | 2327 kg |
Pojemność bagażnika | 660 l/ 1950 l |
Hamulce przód/ tył | tarczowe wentylowane |
Zawieszenie przód | kolumny McPhersona |
Zawieszenie tył | wielowahaczowe |
Opony przód i tył (w testowym modelu) | 235/45 R18 |