Włodarze koncernu spod znaku niebieskiego owalu specjalnie nie spieszyli się z decyzją o wprowadzeniu na europejski rynek konkurenta w segmencie MPV, czyli wielozadaniowych pojazdów określanych mianem minivanów. Wreszcie klamka zapadła i w 2003 roku pojawił się ford focus C-Max. Auto powstało na płycie podłogowej focusa drugiej generacji. Konstruktorzy zadbali, żeby nowy pojazd nie stracił głównych walorów bazowego modelu, w tym tak często podkreślanych w wielu testach bardzo dobrych własności jezdnych. Kilkuletni okres bytności na rynku potwierdził też jego wysoką niezawodność.
C-Max z założenia jest autem pięcioosobowym, chociaż niektórzy z konkurentów potrafią przewieźć o dwóch pasażerów więcej. Ciekawym rozwiązaniem jest tylna kanapa składająca się z trzech oddzielnych foteli. Jeśli z tyłu mają usiąść tylko dwie osoby, to środkowy fotel można złożyć, a zewnętrzne przesunąć po skosie i w ten sposób wygospodarować dużo więcej miejsca na nogi. W historii motoryzacji C-Max, bo od pewnego czasu występuje już jako osobny model, zapisze się co najmniej dwoma faktami. Jest pierwszym autem, które podczas testów zderzeniowych przeprowadzanych przez niezależną organizację Euro NCAP otrzymało cztery gwiazdki za ochronę przewożonych w nim dzieci. C-MAX jako pierwszy samochód otrzymał też specjalny certyfikat niemieckiego Stowarzyszenia Nadzoru Technicznego (TUV) w uznaniu starań zmierzających do stworzenia środowiska minimalizującego ryzyko wywołania reakcji alergicznych wewnątrz pojazdu.
Na redakcyjny test trafiła wersja C-Maxa z najwyższej półki wyposażona w najmocniejszy z dostępnych w tym modelu silników wysokoprężnych i z automatyczną skrzynią biegów. Sama lista wyposażenia standardowego liczyła ponad dwadzieścia pozycji, a do tego było jeszcze kilka dodatkowych rzeczy. Nasi Czytelnicy sprawdzili co "maks" potrafi na drodze i na ile jest komfortowy i rodzinny, jak przystało na ten rodzaj pojazdu.
Sportowiec na życzenie
Zbigniew Brewko, 52 lata, z Warszawy, instruktor nauki jazdy, jeździ mercedesem B
Jadąc fordem C-Max czułem się bezpiecznie. Fotele są wygodne, ale przy takiej cenie według mnie powinny być podgrzewane. Automatyczna skrzynia pracuje cicho, a tryb sekwencyjny pozwala na sportową jazdę. 17-calowe aluminiowe felgi sprawiają, że auto wygląda o klasę wyżej. Za te pieniądze jednak jeździłbym już mercedesem klasy B w porównywalnej opcji.
PLUSY:
Ekonomiczny silnik
Pomysłowa konfiguracja siedzeń
Dobra widoczność w zew-nętrznych lusterkach
Gniazdo zasilające na 230 V
MINUSY:
Brak dachowych relingów
Wysokie osoby na tylnym siedzeniu nie będą się czuć zbyt komfortowo
Jak na taki rodzaj auta, to zbyt mało schowków w kabinie
OCENA:
Wygląd: 5 pkt
W kabinie: 4 pkt
Za kierownicą: 4 pkt
Silnik: 5 pkt
Zawieszenie: 5 pkt
Za te pieniĄdze: 3 pkt
Sekwencyjnie dynamiczny
Karol Skrzeczyński, 31 lat, z Warszawy, pracownik techniczny, jeździ oplem astra II
Nie będę ukrywał, że samochód wywarł na mnie bardzo pozytywne wrażenie podczas jazdy, zwłaszcza po przestawieniu skrzyni na sekwencyjną w trybie automatycznym. Auto wykazuje się wtedy dużą dynamiką, podobną do mojego stylu jazdy i to mi bardzo odpowiadało. Z powodu ceny jednak bym go nie kupił, bo za tak stosunkowo duże pieniądze oczekiwałbym czegoś więcej.
PLUSY:
Rozwiązanie z przemieszczaniem skrajnych tylnych foteli sprawia, że z tyłu dwie osoby mogą naprawdę wygodnie podróżować
Skrzynia biegów z jednej strony daje możliwość "grzecznej jazdy" albo dynamicznej w trybie sekwencyjnym
MINUSY:
Zbyt wysoka cena takiej wersji
Po zmianie tylnej kanapy na dwa fotele mamy dużo miejsca na nogi, ale tracimy je nad głową
Schowki pod nogami pasażerów - nie do użycia w czasie jazdy
OCENA:
Wygląd: 4 pkt
W kabinie: 5 pkt
Za kierownicą: 5 pkt
Silnik: 4 pkt
Zawieszenie: 4 pkt
Za te pieniĄdze: 3 pkt
Z wysokiego c
Zalety typowej automatycznej skrzyni biegów najlepiej docenia się podczas jazdy na zakorkowanych ulicach. Power Shift, w którego wyposażony jest C-Max, daje możliwość przestawienia w tryb sekwencyjny i zmianę przełożeń po swojemu, a nie jak dyktuje komputer.
Dodatkowe wyposażenie ma spełniać różne funkcje. We współczesnych autach coraz częściej pojawiają się takie urządzenia, z których można było wcześniej korzystać jedynie w mieszkaniu lub biurze. Jednym z takich jest na pokładzie C-Maxa gniazdo 230 V.
Im większa powierzchnia przeszklenia to nie tylko lepsza widoczność, co czyni jazdę bardziej bezpieczną. To tak-że element podnoszący komfort podróżowania.
Jeśli z tyłu podróżują tylko dwie dorosłe osoby, to dla komfortu środkowy fotel można złożyć, a oba skraje przesunąć po skosie do tyłu. Zmniejsza się jednak bagażnik.
Ford C-Max 2,0 TDCi
Dane techniczne
pojemność silnika (ccm): 1997
moc maks. (KM/obr.): 136/4000
moment obr. (Nm/obr.): 320-340/2000
przyspieszenie 0-100 km/h (s): 9,6
prędkość maks. (km/h): 200
Wymiary:
rozstaw osi (mm): 2640
długość (mm): 4372
szerokość (mm): 1825
wysokość (mm): 1588
pojemność bagażnika (l): 460/1620
Zużycie paliwa (l):
miejskie: 7,8
pozamiejskie: 4,7
średnie: 5,8
Masy:
masa własna (kg): 1523
dopuszczalna masa całk. (kg): 2025
pojemność zbiornika paliwa (l): 55
Wyposażenie
6 pod. pow; ABS, ESP, EBD, EBA, EHPAS; alarm; alufelgi; centr. zam.; el. lusterka i el. szyby; czujniki parkowania; klimatyzacja dwustrefowa; komputer; ksenony; nawigacja; radio z CD
Silniki
1,6/100 KM; 1,8/125 KM; 2,0/145 KM; 1,6TDCi/90 KM; 1,8TDCi/115 KM; 2,0TDCi/136 KM
Ceny w zł
wersji najtańszej (1,6 100 KM): 63 190
wersji podstawowej: 99 200
wersji testowanej: 115 900
Konkurencja nie śpi
Zobacz inne auta tego segmentu
Citroen C4 picasso
Pojemność/moc: 1997 ccm/138 KM
Przyspieszenie 0-100 km/h: 12,5 s
Prędkość maksymalna: 198 km/h
Cena: 99 300 zł
Renault scenic
Pojemność/moc: 1870 ccm/130KM
Przyspieszenie 0-100km/h: 11,3 s
Prędkość maksymalna: 190 km/h
Cena: 94 500 zł
Volkswagen touran
Pojemność/moc: 1968 ccm/140 KM
Przyspieszenie 0-100km/h: 9,3 s
Prędkość maksymalna: 198 km/h
Cena: 100 440 zł