Spis treści
- A1 Tuszyn - Piotrków Trybunalski Południe
- A1 Piotrków Trybunalski Południe - Kamieńsk
- A1 Kamieńsk - Radomsko
- A1 Radomsko - granica województw łódzkiego i śląskiego
O ambitnym planie oddania do użytku jeszcze w 2020 roku jednej jezdni A1 poinformowała w poniedziałek (28 września) Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
- Chcemy, aby do końca tego roku kierowcy mogli skorzystać już z pierwszej nowej jezdni. Na zasadach tymczasowej organizacji ruchu wykorzystamy trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny i udostępnimy kierowcom po dwa pasy ruchu w obu kierunkach - informuje w komunikacie łódzki oddział GDDKiA.
Dyrekcja dodała przy tym, że na wszystkich, czterech budowanych odcinkach A1 w Łódzkiem prace idą zgodnie z planem. A jak wygląda zaawansowanie prac na poszczególnych odcinkach? Oto raport z poszczególnych części budowanej A1.
A1 Tuszyn - Piotrków Trybunalski Południe
Na tym odcinku liczącym blisko 16 kilometrów, już na ponad 11 kilometrach kierowcy korzystają z nowej, betonowej jezdni. Aktualnie trwają prace rozbiórkowe starej jezdni, budowane są przepusty i ekrany dźwiękochłonne. Bardzo duży postęp prac można odnotować w przypadku obiektów inżynierskich.
- Większość z nich gotowa jest w ok. 80 proc. Na przełomie roku gotowy będzie wiadukt łącznicy (kierunek Warszawa - Katowice) na węźle Piotrków Trybunalski Zachód. Pozwoli to na zlikwidowanie jednopoziomowego skrzyżowania, które jest obecnie „wąskim gardłem”, mocno spowalnia ruch i powoduje powstawanie zatorów – informuje GDDKiA
CZYTAJ: STARANOWAŁ luksusowym PORSCHE płot. Niezła demolka! Teraz szuka go policja [WIDEO]
A1 Piotrków Trybunalski Południe - Kamieńsk
To najdłuższy z budowanych odcinków. Liczy sobie 25 kilometrów i prace są tu najmniej zaawansowane, ponieważ umowa na jego realizację podpisana była najpóźniej. Mimo to udaje się utrzymać bardzo dobre tempo robót. Na obecną chwilę należy przyjąć, że wykonano już ok. 25 proc. wszystkich prac.
- Trwają intensywne roboty związane z przygotowaniem podbudowy betonowej jezdni wschodniej. W najbliższym czasie ma ruszyć układanie betonowej nawierzchni, co oznaczałoby znaczne przyśpieszenie prac w stosunku do harmonogramu. Bardzo sprawnie przebiegają także prace związane z budową obiektów mostowych. Można ocenić, że w ich przypadku średnie zaawansowanie wynosi ok. 60 proc – raportuje GDDKiA.
A1 Kamieńsk - Radomsko
Na tym odcinku, podobnie, jak w przypadku odcinka „A” i „D”, kierowcy także mogą już korzystać z pierwszego fragmentu betonowej jezdni. Fragment ten liczy ok. 3 kilometrów, jednak do końca listopada całym odcinkiem (o długości 16,7 km) będzie można przejechać już po nowej jezdni. Wtedy też ruszą prace rozbiórkowe starej, zachodniej jezdni. Epidemia koronawirusa nie przeszkodziła w skutecznej realizacji harmonogramu i prace osiągnęły półmetek.
- Aktualnie trwają roboty wykończeniowe na jezdni wschodniej, budowane są ekrany i zbiorniki retencyjne. Trwają też intensywne prace na trzech MOP-ach, jakie będą na tym odcinku. W tym przypadku zaawansowanie prac waha się od 20 do 70 proc. - wyjaśniaja pracownicy łódzkiej Dyrekcji.
A1 Radomsko - granica województw łódzkiego i śląskiego
To pierwszy z łódzkich odcinków budowanej autostrady A1, gdzie kierowcy pojechali betonową jezdnią. Przekazany fragment trasy liczy zaledwie 4,8 km, ale zważywszy, że długość całego odcinka ma 7 km, to stanowi on znaczną jego część. Prace przebiegają tu w dobrym tempie.
- Na obecną chwilę ich zaawansowanie przekroczyło 60 proc. Aktualnie montowane są ekrany, trwa budowa zbiorników retencyjnych i ruszyły prace rozbiórkowe na jezdni zachodniej. Na tym krótkim odcinku powstają trzy duże (górne) przejścia dla zwierząt. Zaawansowanie prac wynosi tu od 65 do 95 proc. Na ukończeniu jest także most na Warcie na jezdni wschodniej. Montowane są tam bariery, elementy odwodnienia, a wkrótce ruszą tam prace związane z układaniem nawierzchni, co oznacza, że w ciągu miesiąca most powinien zostać oddany do użytkowania - wyjaśnia inwestor.
Po wybudowaniu wszystkich jej odcinków A1 będzie miała 564 km długości i połączy porty Trójmiasta z granicą Polski i Republiki Czeskiej w Gorzyczkach. Autostrada A1 jest częścią VI paneuropejskiego korytarza transportowego oraz międzynarodowej trasy E75. Pokrywa się także z historycznym przebiegiem szlaku bursztynowego.