Spis treści
- USC - jakie zmiany w organizacji pracy wprowadzono?
- Czym jest akt stanu cywilnego?
- Opis akt stanu cywilnego – jak załatwić przez internet?
- Opis aktu stanu cywilnego – na jakich zasadach?
- Opis aktu stanu cywilnego – opłaty
USC - jakie zmiany w organizacji pracy wprowadzono?
Zmiany w organizacji pracy USC obowiązują od czwartku, 1 października. By umówić wizytę w celu załatwienia odpisu któregokolwiek aktu – małżeństwa, urodzenia czy zgonu – należy zadzwonić pod jeden z poniższych numerów:
- 44 733 52 93 , 44 733 52 94, 44 733 52 95.
- W przypadku pilnej konieczności pozyskania odpisów aktu stanu cywilnego, istnieje możliwość uzyskania tych dokumentów w gminach ościennych, a także we wszystkich placówkach USC na terenie kraju – informują miejscy urzędnicy.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Bełchatów. Koronawirus w Urzędzie Miasta! Jak zorganizowano pracę magistratu?
Czym jest akt stanu cywilnego?
Odpis aktu stanu cywilnego to dokument, który potwierdza zdarzenie zarejestrowane w urzędzie stanu cywilnego – narodziny dziecka, ślub, zgon. Oznacza to, że stan cywilny dowolnej osoby można stwierdzić tylko na podstawie takich aktów. Dokumenty wymagane są przy załatwianiu wielu życiowych spraw, np. przy planowaniu ślubu.
CZYTAJ TAKŻE: Bełchatów: Koronawirus w sanepidzie! Pracownicy w kwarantannie. Do pomocy ruszyły stacje z Łódzkiego!
Opis akt stanu cywilnego – jak załatwić przez internet?
Odpis aktu stanu cywilnego (urodzenia, małżeństwa, zgonu) można otrzymać teraz bez wychodzenia z domu. Potrzebny jest tylko dostęp do internetu oraz bezpłatny profil zaufany. Podobnie jest z odbiorem odpisu, dzięki nowej e-usłudze zostanie on przesłany w wersji elektronicznej.
Do tej pory przez internet możliwe było jedynie wnioskowanie o odpis aktu stanu cywilnego. Od teraz po jego odbiór nie trzeba już iść do urzędu, dzięki nowej e-usłudze możemy dokument pobrać w wersji elektronicznej. Dzięki wspomnianej e- usłudze odpis aktu stanu cywilnego można uzyskać od ręki w wersji elektronicznej. Dokument jest generowany bezpośrednio z Systemu Rejestrów Państwowych (SRP), a następnie automatycznie przesyłany na skrzynkę wnioskodawcy.
Opis aktu stanu cywilnego – na jakich zasadach?
Wydanie dokumentu przez automat będzie możliwe przy spełnieniu kilku warunków:
odpis aktu, o który wnioskujemy musi dotyczyć bezpośrednio nas, naszych dzieci, małżonka lub rodziców,system - w trakcie wypełniania wniosku - musi potwierdzić, że możliwe jest automatyczne wydanie odpisu. Chodzi o informację, czy akt jest zdigitalizowany, jawny i bez założonej blokady wydawania, płatności za odpis należy dokonać online.
"Od ręki" dostępne będą wszystkie te akty, które powstały od 2015 r. - od tej daty bowiem obowiązkowo rejestrowane są akty w Systemie Rejestrów Państwowych (SRP). >>> Złóż wniosek online
Składając wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego przez internet najpierw potwierdzamy naszą tożsamość, np. profilem zaufanym. W następnym kroku należy określić, o jaki rodzaj aktu wnioskujemy i kogo akt dotyczy. Należy też określić sposób odbioru: osobiście, pocztą lub na skrzynkę w serwisie ePUAP (dokument elektroniczny). W kolejnym kroku sprawdzamy poprawność naszych danych osobowych (w razie niezgodności należy najpierw zgłosić zmianę w danych osobowych). Następnie określamy cel wydania odpisu oraz sposób zapłaty (jeśli w danej sprawie wniosek nie jest zwolniony z opłaty skarbowej).
Po wypełnieniu, podpisaniu i wysłaniu wniosku otrzymamy urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP).
Polecany artykuł:
Opis aktu stanu cywilnego – opłaty
W sprawach, które wymagają uzyskanie odpisu aktu stanu cywilnego, nie trzeba wnosić żadnej opłaty. Bezpłatnie otrzymamy odpis np. w procedurze uzyskiwania dowodu osobistego lub paszportu, świadczenia socjalnego, w sprawach z zakresu pomocy społecznej, sprawach alimentacyjnych czy przyznania opieki, kurateli albo adopcji.
Jeśli w danej sprawie nie przysługuje zwolnienie z opłaty, wówczas trzeba zapłacić odpowiednio:
- 22 zł – za odpis skrócony aktu stanu cywilnego,
- 33 zł – za odpis zupełny aktu stanu cywilnego.