Program Kolejowy CPK - co to za inwestycja?
Centralny Port Komunikacyjny to największa inwestycja w historii Polski. Program Kolejowy CPK zakłada powstanie łącznie 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. "szprych", prowadzących z różnych regionów Polski do stolicy i Centralnego Portu Komunikacyjnego. To w sumie 30 zadań inwestycyjnych i 1789 km nowych linii kolejowych, których inwestorem jest Centralny Port Komunikacyjny.
Prace przygotowawcze już trwają, albo rozpoczną się jeszcze w tym roku. Dotyczą one pięciu linii kolejowych o łącznej długości 563 km:
- Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław– Wałbrzych – granica (Polska/Czechy)
- Ostrołęka – Łomża
- Trawniki – Krasnystaw – Zamość
- Łętownia – Rzeszów
- Chybie – Jastrzębie Zdrój – Godów – granica (Polska/Czechy)
Najbardziej widowiskowa część inwestycji, czyli prace budowlane, powinny rozpocząć już za trzy lata. Planowane wtedy prace obejmą m.in. roboty ziemne, roboty budowlane (w zakresie wybranych branż), prace nad usuwaniem kolizji z infrastrukturą podziemną i przygotowywanie terenu do robót zasadniczych.
Wszystkie inwestycje kolejowe związane z Centralnym Portem Komunikacyjnym mają być gotowe do końca 2034 roku.
- Epidemia COVID-19 nie ma wpływu na takie inwestycje jak CPK, które powinny nadal trwać, a my musimy je realizować - tłumaczy prezydent RP Andrzej Duda. - CPK to prawie 1800 km nowych linii kolejowych i ponad 400 km nowych dróg. Dzięki CPK Polska stanie się miejscem do tworzenia biznesu. Takie inwestycje jak CPK są kołem napędowym gospodarki i nie raz wyprowadzały świat z kryzysów. Szacujemy, że realizacja CPK stworzy łącznie 150 tys. miejsc pracy. CPK to wielka szansa dla Polski - dodaje.
Zobacz na poniższej mapie, jak zmieni się polska kolej w ramach CPK:
Centralny Port Komunikacyjny. Udogodnienia dla podróżujących z Łódzkiego
W tej chwili rozpoczynają się przygotowania do realizacji nowej linii kolejowej dużych prędkości, która ma połączyć: Warszawę– CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław.
Planowana linia kolejowa nr 85 będzie stanowić fragment „szprychy” nr 9 łączącej Warszawę i CPK z Łódzkiem, Dolnym Śląskiem, Opolszczyzną, Wielkopolską i Lubuskiem. W 2027 roku z Łodzi do Warszawy dojedziemy w 45 min., a z Sieradza w 1 godz. 15 min. Warto podkreślić, że dzięki modernizacji istniejących linii kolejowych skróci się również czas przejazdu z Piotrkowa Trybunalskiego do Warszawy – tę trasę pociąg pokona w 1 godz. 25 min.
Łącznie w województwie łódzkim w ramach programu kolejowego CPK powstanie 219 km nowych linii kolejowych, a kolejnych 305 km zostanie zmodernizowanych.
- Wielkie programy inwestycyjne tworzą dziesiątki tysięcy miejsc pracy w momencie realizacji, a kilkakrotnie więcej już po ich uruchomieniu. Stany Zjednoczone, Chiny i Komisja Europejska przedstawiają właśnie swoje wielkie programy inwestycyjne, których celem jest pobudzenie gospodarki - powiedział premier Mateusz Morawiecki. - CPK to wielka szansa dla polskiego lotnictwa i kolei, ale też dla każdego Polaka. CPK wraz z kolejowymi szprychami to szansa na przyciągnięcie inwestycji krajowych i zagranicznych - podkreślił szef rządu.
We wtorek i środę (9-10 czerwca) odbyła się pierwsza runda rozmów w ramach dialogu konkurencyjnego z portami lotniczymi: Incheon w Seulu i Narita w Tokio. Doradca strategiczny ma zapewnić CPK dodatkową wiedzę operacyjną i komercyjną z zakresu efektywnego zarządzania dużymi lotniskami przesiadkowymi, która jest niezbędna na etapie opracowywania master planu i projektowania.
- Ponieważ Polska nie realizowała dotychczas inwestycji o tej skali, spółka CPK postanowiła skorzystać z doświadczeń międzynarodowych, angażując do projektu kompetencje i zasoby zarządców najlepiej zorganizowanych lotnisk świata - mówi Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Porty lotnicze Incheon i Narita mają bogate doświadczenie w działalności doradczej w różnych częściach świata. Spółka zarządzając portem w Seulu współuczestniczyła w realizacji inwestycji lotniskowych w ponad 20 miejscach świata, m.in. w Turcji, Indonezji i Kuwejcie. Przedstawiciele lotniska w Tokio brali udział w projektach tego typu m.in. w Tajlandii, Wietnamie i na Filipinach.
Celem spółki CPK na najbliższe miesiące będzie przedstawienie dla wybranych linii rozwiązań technicznych, np. przeprowadzenia nowych linii kolejowych przez wytypowane obszary na estakadach lub w tunelach. W tym roku mają rozpocząć się pierwsze inwentaryzacje przyrodnicze, które będą stanowiły podstawę do wdrożenia procedury oceny oddziaływania inwestycji na środowisko.
- Niektóre duże miasta, takie jak Jastrzębie-Zdrój i Łomża są dziś pozbawione połączeń kolejowych. Inwestycje kolejowe CPK, który zakładają walkę z wykluczeniem transportowym, są niepowtarzalną szansą na to, żeby przywrócić wreszcie kolej do wielu regionów w Polsce - mówi Piotr Malepszak, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.
Budowa i eksploatacja CPK będzie oznaczać potężny impuls dla gospodarki, rynku pracy i wzrostu gospodarczego. Z projektem CPK wiąże się stabilny harmonogram planowania, projektowania i budowy rozsianych po całej Polsce inwestycji infrastrukturalnych, które będą napędem dla setek firm i branż, dając dziesiątki tysięcy miejsc pracy.
Koncepcja przygotowania i budowy Portu Lotniczego Solidarność przewiduje, że dzięki CPK powstanie łącznie prawie 150 tys. miejsc pracy, w tym ok. 40 tys. związanych bezpośrednio z funkcjonowaniem węzła przesiadkowego a kolejne 110 tys. w ramach sektorów gospodarki powiązanych z portem, np. w branży logistycznej, turystycznej, hotelowej, deweloperskiej, handlu i usługach.
Branża lotniskowa jest dużym bodźcem dla rynku pracy w wielu miejscach świata. Według szacunków inwestora, podczas budowy nowego terminalu na lotnisku Changi w Singapurze w szczytowym momencie zatrudnionych będzie ok. 20 tys. osób. Wraz z uruchomieniem lotniska Barajas w Madrycie przybyło aż 300 tys. miejsc pracy (bezpośrednio i w branżach powiązanych), a Port Lotniczy de Gaulle’a w Paryżu na tej samej zasadzie przyczynił się do utworzenia prawie 200 tys. miejsc pracy.
CPK będzie portem lotniczym w Europie spełniającym najwyższe standardy sanitarno-epidemiologiczne. Wprowadzając najnowsze dostępne rozwiązania - już na etapie planowania - Polska ma szansę na stworzenie portu lotniczego, któremu pasażerowie będą ufać. Tzw. inwestycja greenfield, czyli planowana od podstaw, ma gigantyczną przewagę nad lotniskami, które powstawały dekady temu, kiedy nie myślano jeszcze dużo o zagrożeniach epidemiologicznych.
CENTRALNY PORT KOMUNIKACYJNY
SOLIDARITY TRANSPORT HUB POLAND
www.cpk.pl