Spis treści
- Egzamin ósmoklasisty 2021. Język angielski
- Egzamin ósmoklasisty 2021. Język angielski. Wszystko, co najważniejsze
- Egzamin ósmoklasisty 2021. Język angielski. Co trzeba umieć, żeby zdać. Publikujemy szczegółowe wymagania
Egzamin ósmoklasisty 2021. Język angielski
Egzamin ósmoklasisty 2021 z języka angielskiego. Egzamin ósmoklasisty jest egzaminem obowiązkowym. To znaczy, że musi do niego przystąpić każdy uczeń, w przeciwnym razie, nie ukończy szkoły. Jest też dobra wiadomość! Nie da się go nie zdać. Nie ma żadnego progu minimalnego. Zalecany spokój i skupienie! Według harmonogramu CKE, egzamin trwa trzy dni:
- od poniedziałku 25 maja (wtedy ósmoklasiści zmierzą się z j. polskim),
- przez wtorek 26 maja (to czas na matematykę),
- aż po język angielski.
Tym ostatnim zajmujemy się w poniższym artykule. Znajdziecie tu wszystko, co powinniście wiedzieć przed przystąpieniem do egzaminu ósmoklasisty z języka angielskiego!
Zobacz: Egzamin ósmoklasisty 2021: Język polski. Lektury, wymagania, powtórki. Tutaj znajdziesz arkusze CKE i odpowiedzi [RELACJA NA ŻYWO]
Polecany artykuł:
Egzamin ósmoklasisty 2021. Język angielski. Wszystko, co najważniejsze
Egzamin ósmoklasisty 2021 z j. angielskiego zaplanowano na czwartek (27 maja) o godz. 9:00. Arkusze zadań przygotuje Centralna Komisja Egzaminacyjna, a uczniowie będą mieli 90 minut, żeby odpowiedzieć na wszystkie pytania. Poniżej znajdziecie wszelkie wymagania CKE, ale przed tym warto przypomnieć:
- na egzamin uczeń przynosi ze sobą wyłącznie przybory do pisania: pióro lub długopis z czarnym tuszem/atramentem (tylko w przypadku egzaminu z matematyki - linijkę),
- na egzaminie nie można korzystać z kalkulatora ani słowników (!),
- nie wolno przynosić i używać żadnych urządzeń telekomunikacyjnych.
Zobacz też: Egzamin ósmoklasisty 2021. Co będzie na egzaminie ósmoklasisty 2021 z angielskiego? [27.05.2021]
Egzamin ósmoklasisty 2021. Język angielski. Co trzeba umieć, żeby zdać. Publikujemy szczegółowe wymagania
Na egzaminie ósmoklasisty z j. angielskiego znajdą się zadania zamknięte i otwarte. Na początku egzaminu uczniowie usłyszą cztery nagrania, na ich podstawie będą musieli odpowiedzieć na pytania. Wśród zadań zamkniętych znajdą się m.in. zadania wyboru wielokrotnego, zadania typu prawda-fałsz i zadania "na dobieranie". W zadaniach otwartych będzie trzeba samodzielnie sformułować odpowiedź. Na samym końcu arkusza znajdziecie polecenie napisania własnej, dłużej wypowiedzi pisemnej. Najczęściej - to list lub e.mail.
Co do wymagań, egzamin ósmoklasisty w roku 2021 będzie przeprowadzany na podstawie wymagań egzaminacyjnych zawierających ograniczony zakres wymagań podstawy programowej oraz ograniczony zakres środków gramatycznych. Poniżej szczegóły:
I. Znajomość środków językowych
Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
- człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania),
- miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe),
- edukacja,
- praca,
- życie prywatne,
- żywienie,
- zakupy i usługi,
- podróżowanie i turystyka,
- kultura,
- sport,
- zdrowie,
- nauka i technika,
- świat przyrody.
II. Rozumienie wypowiedzi
Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne. Np.:
- określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi,
- określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi,
- określa kontekst wypowiedzi (np. formę, czas, miejsce, sytuację, uczestników),
- znajduje w wypowiedzi określone informacje.
III. Tworzenie wypowiedzi
Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne. Np.:
- określa główną myśl tekstu lub jego fragmentu,
- określa intencję nadawcy/autora tekstu,
- określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację),
- znajduje w tekście określone informacje,
- rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu.
IV. Reagowanie na wypowiedzi
Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, w formie prostego tekstu.
V. Przetwarzanie wypowiedzi
Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego.
Co więcej, publikacja Vadamecum nauczyciela (ORE, Ministerstwo Edukacji) wskazuje też konkretne struktury gramatyczne, których w tym roku nie będzie na egzaminie. Tego w tym roku nie musicie umieć:
- czasu Past Perfect (CZASOWNIK),
- zaimków wzajemnych (ZAIMEK),
- spójnika unless (SPÓJNIK),
- zdań twierdzących, przeczących i pytających w czasie Past Perfect,
- zdań w stronie biernej w czasie Present Perfect,
- pytań pośrednich,
- zdań w mowie zależnej,
- zdań podrzędnie złożonych warunku typu II.