Egzamin ósmoklasisty 2021. To trzeba umieć na egzamin ósmoklasisty 2021 z języka polskiego
Egzamin ósmoklasisty 2021 z języka polskiego rozpocznie się we wtorek 25 maja o godz. 9. Uczniowie będą mieli na rozwiązanie wszystkich poleceń 120 minut. W poprzednim roku zadań było 22. Centralna Komisja Egzaminacyjna informuje na swoich stronach o podstawie programowej obowiązującej na egzamin ósmoklasisty 2021 z języka polskiego i liście lektur obowiązkowych i uzupełniających.
Zobacz: Egzamin ósmoklasisty 2021: Język polski. Lektury, wymagania, powtórki. Tutaj znajdziesz arkusze CKE i odpowiedzi [RELACJA NA ŻYWO]
- W 2021 roku uczniowie poznają swoje wyniki 2 lipca, natomiast 9 lipca każdy uczeń otrzyma zaświadczenie o szczegółowych wynikach egzaminu ósmoklasisty - informuje CKE.
Egzamin ósmoklasisty 2021 z języka polskiego zbliża się wielkimi krokami, dlatego w galerii pod tekstem zamieściliśmy się także arkusze z odpowiedziami z egzaminu próbnego ósmoklasisty 2021 z języka polskiego.
Czytaj też: Quiz. Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego. To musisz wiedzieć, żeby zdać!
Egzamin ósmoklasisty 2021 z języka polskiego - podstawa programowa
Kształcenie literackie i kulturowe:
- Wyrabianie i rozwijanie zdolności rozumienia utworów literackich oraz innych tekstów kultury
- Znajomość wybranych utworów z literatury polskiej i światowej oraz umiejętność mówienia o nich z wykorzystaniem potrzebnej terminologii
- Kształtowanie umiejętności uczestniczenia w kulturze polskiej i europejskiej, szczególnie w jej wymiarze symbolicznym i aksjologicznym
- Rozwijanie zdolności dostrzegania wartości: prawdy, dobra, piękna, szacunku dla człowieka i kierowania się tymi wartościami
- Kształcenie postawy szacunku dla przeszłości i tradycji literackiej jako podstawy tożsamości narodowej
- Poznawanie wybranych dzieł wielkich pisarzy polskich w kontekście podstawowych informacji o epokach, w których tworzyli (zwłaszcza w klasach VII i VIII)
- Rozwijanie zainteresowania kulturą w środowisku lokalnym i potrzeby uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych
Kształcenie językowe
- Rozwijanie rozumienia wartości języka ojczystego oraz jego funkcji w budowaniu tożsamości osobowej ucznia oraz wspólnot: rodzinnej, narodowej i kulturowej
- Rozwijanie rozumienia twórczego i sprawczego charakteru działań językowych oraz formowanie odpowiedzialności za własne zachowania językowe
- Poznawanie podstawowych pojęć oraz terminów służących do opisywania języka i językowego komunikowania się ludzi
- Kształcenie umiejętności porozumiewania się (słuchania, czytania, mówienia i pisania) w różnych sytuacjach oficjalnych i nieoficjalnych, w tym także z osobami doświadczającymi trudności w komunikowaniu się
- Kształcenie umiejętności poprawnego mówienia oraz pisania zgodnego z za-sadami ortofonii oraz pisowni polskiej
- Rozwijanie wiedzy o elementach składowych wypowiedzi ustnych i pisemnych oraz ich funkcjach w strukturze tekstów i w komunikowaniu się
Tworzenie wypowiedzi
- Usprawnianie czynności fonacyjnych, artykulacyjnych i prozodycznych uczniów
- Rozwijanie umiejętności wypowiadania się w określonych formach wypowiedzi ustnych i pisemnych
- Kształcenie umiejętności wygłaszania, recytacji i interpretacji głosowej tek-stów mówionych, doskonalenie dykcji i operowania głosem
- Rozpoznawanie intencji rozmówcy oraz wyrażanie intencji własnych, rozpoznawanie języka jako działania (akty mowy)
- Rozwijanie umiejętności stosowania środków stylistycznych i dbałości o estetykę tekstu oraz umiejętności organizacji tekstu
- Poznawanie podstawowych zasad retoryki, w szczególności argumentowania, oraz rozpoznawanie manipulacji językowej
- Rozbudzanie potrzeby tworzenia tekstów o walorach estetycznych i podejmowania samodzielnych prób literackich
Samokształcenie
- Rozwijanie szacunku dla wiedzy, wyrabianie pasji poznawania świata i zachęcanie do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomości
- Rozwijanie umiejętności samodzielnego docierania do informacji, dokonywania ich selekcji, syntezy oraz wartościowania
- Rozwijanie umiejętności rzetelnego korzystania ze źródeł wiedzy, w tym stosowania cudzysłowu, przypisów i odsyłaczy oraz szacunku dla cudzej własności intelektualnej
- Kształcenie nawyków systematycznego uczenia się oraz porządkowania zdobytej wiedzy i jej pogłębiania
- Zachęcanie do rozwijania swoich uzdolnień przez udział w różnych formach poszerzania wiedzy, na przykład w konkursach, olimpiadach przedmiotowych