Egzamin ósmoklasisty 2021: Wyniki. CKE podsumowuje egzamin. Co poszło najlepiej, a co najgorzej?
Wyniki z egzaminu ósmoklasisty 2021. Uczniowie wiedzą już, ile procent uzyskali z poszczególnych egzaminów. Te wyniki zadecydują o tym, czy uda im się dostać do wymarzonej szkoły ponadpodstawowej. CKE publikuje obszerny raport poświęcony wynikom tegorocznego egzaminu ósmoklasisty i tłumaczy, jak poradzili z nim sobie uczniowie. Jak poszły poszczególne egzaminy? Przedstawiamy poniżej.
Zobacz też: Egzamin ósmoklasisty 2021. Uczniowie poznali wyniki z CKE. "Popłakałam się ze stresu"
- Język Polski
Z zaprezentowanego przez CKE wykresu wynika, że najwięcej uczniów napisało egzamin na 67 proc., a średnio - na 60 proc. Uczniowie bardzo dobrze poradzili sobie z zadaniami, które sprawdzały odbiór tekstów kultury (w tym tekstów ikonicznych) i wyszukiwanie w tekściepotrzebnych informacji. Jednym z zadań, które okazało się łatwe dla ósmoklasistów, było zadanie 9. sprawdzające umiejętność odczytywania tekstów ikonicznych oraz znajomość lektur obowiązkowych.
Z kolei trudności sprawiło zadanie 7., które dotyczyło zagadnień z zakresu kształcenia literackiego. Brzmiało tak:
Dokończ zdanie: Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych. Do tego samego rodzaju literackiego co Pan Tadeusz Adama Mickiewicza należy: A. Zemsta Aleksandra Fredry., B. Tren VIII Jana Kochanowskiego., C. Balladyna Juliusza Słowackiego., D. Quo vadis Henryka Sienkiewicza.
POPRAWNA ODPOWIEDŹ: "D" - epika
- Matematyka
Najczęściej powtarzającym się wynikiem z matematyki było dokładnie 20 proc., a średnio 47 proc. Na 100 proc. napisało nieco ponad 2 procent uczniów. Jednym z zadań, z którymi uczniowie najlepiej sobie poradzili, okazało się zadanie 11. Sprawdzało umiejętność analizowania prostego doświadczenia losowego oraz obliczania prawdopodobieństwa zdarzenia losowego określonego w tym doświadczeniu. Poniżej treść tego zadania:
W pewnej loterii wśród 150 losów co szósty był wygrywający, a pozostałe losy były puste. Wyciągnięto 30 losów i żaden z nich nie był wygrywający
Spośród zadań otwartych dużo trudności sprawiło zdającym zadanie 19., którego rozwiązanie wymagało stworzenia strategii rozwiązania problemu geometrycznego. Tu sporo osób poległo. Zadaniem uczniów było obliczenie długości odcinka DS, który jest wysokością trójkąta ACD. W celu rozwiązania zadania uczniowie musieli wykazać się umiejętnością obliczania pola prostokąta i trójkąta oraz znajomością twierdzenia Pitagorasa. Za rozwiązanie tego zadania ósmoklasiści uzyskali średnio 29 proc. punktów możliwych do zdobycia.
- Język angielski
Za rozwiązanie zadań z języka angielskiego ósmoklasiści uzyskali średnio 66 proc. punktów możliwych do zdobycia. Tu problemy sprawiały zadania sprawdzające znajomość funkcji językowych, rozumienie ze słuchu oraz znajomość środków językowych. Co ciekawe, najniższy średni wynik uczniowie uzyskali za zadanie sprawdzające umiejętność tworzenia wypowiedzi pisemnej.
- Język niemiecki
Za rozwiązanie zadań z języka niemieckiego zdający uzyskali średnio 49 proc. punktów możliwych do zdobycia. Najlepiej poszły zadanie z rozumienia tekstu pisanego, z kolei nieco gorzej poszły zadania sprawdzające znajomość środków językowych oraz rozumienie ze słuchu. Najniższy średni wynik uczniowie uzyskali za zadanie sprawdzające umiejętność tworzenia wypowiedzi pisemnej.