Egzamin ósmoklasisty 2022: Najważniejsze informacje
Egzamin ósmoklasisty jest pierwszym dużym testem dla wielu młodych osób. Zgodnie z harmonogramem CKE egzamin ósmoklasisty 2022 odbędzie się w dniach 24-26 maja 2022. Jaka będzie kolejność egzaminów?
- Wtorek (22 maja): język polski,
- środa (23 maja): matematyka,
- czwartek (26 maja): język obcy nowożytnym (dla większości to zwykle j. angielski).
Zobacz koniecznie, to Ci pomoże: Egzamin ósmoklasisty 2021 angielski: Jak napisać e-mail, zaproszenie lub wpis na blogu? [Tworzenie wypowiedzi pisemnej na egzaminie ósmoklasisty z języka angielskiego]
Za rozwiązanie zadań na egzaminie ósmoklasisty z języka angielskiego w 2022 roku można uzyskać maksymalnie 55 punktów (o 5 punktów mniej niż to było w poprzednich latach), w tym: 34 pkt – zadania zamknięte, 21 pkt – zadania otwarte. Na napisanie całości będziecie mieć 90 mi. Powodzenia!
Zobacz koniecznie: Egzamin ósmoklasisty 2022. Przecieki z języka angielskiego. Jakie zadania będą na egzaminie z języka obcego?
Egzamin ósmoklasisty 2022. To trzeba umieć! Wymagania
Egzamin ósmoklasisty w 2022 roku będzie przeprowadzany na podstawie wymagań egzaminacyjnych zawierających ograniczony zakres wymagań podstawy programowej. W praktyce ma to oznaczać, że będzie nieco łatwiejszy. Wymagania egzaminacyjne publikujemy poniżej. Ten materiał musicie przyswoić przed 26 maja!
- I. Znajomość środków językowych:
Musisz posługiwać się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych). Pozwolą Ci zrealizować pozostałe wymagania.
- II. Rozumienie wypowiedzi:
Musisz rozumieć proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne.
- III. Tworzenie wypowiedzi:
Uczeń musi samodzielnie formułować krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. wiadomość, e-mail, wpis na blogu). To opisywanie ludzi, zwierząt, przedmiotów, miejsc i zjawisk. Potrzebna Ci będzie umiejętność opowiadania o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości. Będziesz musiał(a) opisać swoje upodobania, wyrazić i uzasadnia opinie, przedstawić opinie innych osób.
- IV. Reagowanie na wypowiedzi:
Uczeń powinien uczestniczyć w rozmowie i w typowych sytuacjach reagować w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, w formie prostego tekstu. W praktyce chodzi o korzystanie z wymienionych poniżej umiejętności. Uczeń:
- przedstawia siebie i inne osoby,
- nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź),
- uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę),
- wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami,
- wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób,
- składa gratulacje, odpowiada na gratulacje,
- zaprasza i odpowiada na zaproszenie,
- proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca,
- prosi o radę i udziela rady,
- pyta o pozwolenie, udziela i odmawia pozwolenia,
- ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje,
- wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby,
- wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek, niezadowolenie, zdziwienie, nadzieję, obawę),
- stosuje zwroty i formy grzecznościowe.