Jak będzie wyglądał egzamin ósmoklasisty z języka polskiego 2024?
Egzamin ósmoklasisty 2024 z języka polskiego odbędzie się 14 maja we wtorek i potrwa 120 minut. Podczas egzaminu zdający otrzyma arkusz egzaminacyjny, który będzie się składał z dwóch części. Pierwsza będzie zawierać zadania zorganizowane wokół dwóch tekstów zamieszczonych w arkuszu:
- tekstu literackiego (poezji, epiki albo dramatu),
- tekstu nieliterackiego (naukowego, popularnonaukowego albo publicystycznego).
Łącznie oba teksty będą liczyły nie więcej niż 1000 wyrazów. Większość zadań w tej części arkusza będzie się odnosić bezpośrednio do ww. tekstów. Wśród zadań w tej części arkusza mogą pojawić się również:
- zadania zawierające fragmenty innych tekstów literackich i nieliterackich, teksty ikoniczne (np. plakat, reprodukcję obrazu), przysłowia, powiedzenia, frazeologizmy itp.,
- zadania samodzielne, nieodnoszące się do wyżej wymienionych tekstów.
W drugiej części arkusza znajdą się propozycje dwóch tematów wypracowań, z których uczeń będzie wybierał jeden i pisał tekst nie krótszy niż 200 wyrazów. Uczeń będzie dokonywał wyboru spośród:
- tematu o charakterze twórczym (np. opowiadanie twórcze),
- tematu o charakterze argumentacyjnym (np. rozprawka, artykuł, przemówienie).
Każdy temat będzie wymagał odwołania się do obowiązkowej lektury szkolnej oraz/lub utworu bądź utworów samodzielnie wybranych przez ucznia.
Tematy, które mogą pojawić się na egzaminie ósmoklasisty z języka polskiego 2024
Centralna Komisja Egzaminacyjna nie publikuje oficjalnych arkuszy egzaminacyjnych przed terminem, jednak na podstawie wcześniejszych egzaminów ósmoklasisty w 2024 roku możemy się spodziewać, że tematy będą obejmować następujące lektury i zagadnienia:
Lektury obowiązkowe
1. Charles Dickens - "Opowieść wigilijna"
- Motywy: dobro i zło, nawrócenie, skromność, żal za grzechy, sens życia.
- Gatunek: nowela fantastyczna.
- Bohaterowie: Ebenezer Scrooge, Duch Wigilijnej Przeszłości, Duch Tegorocznego Bożego Narodzenia, Duch Przyszłych Wigilii, mały Tim, Fred, Bob Cratchit, Jakub Marley
- Język: bogaty słownik, metafory, porównania, opisy.
Przykładowe tematy:
- Przedstawienie i charakterystyka Ebenezera Scrooge'a.
- Znaczenie motywów dobra i zła w "Opowieści wigilijnej".
- Jakie przesłanie niesie "Opowieść wigilijna"?
- Porównaj "Opowieść wigilijną" z innym utworem o podobnej tematyce.
- Napisz opowiadanie inspirowane "Opowieścią wigilijną".
2. Aleksander Fredro - "Zemsta"
- Motywy: zemsta, honor, miłość, konflikt pokoleń, satyra społeczna.
- Gatunek: komedia obyczajowa.
- Bohaterowie: Cześnik Raptusiewicz, Rejent Milczek, Wacław, Papkin, Klara.
- Język: potoczny, stylizowany na mowę staropolską, pełen humoru i ironii.
Przykładowe tematy:
- Przedstawienie i charakterystyka Cześnika Raptusiewicza.
- Rola konfliktu w "Zemście".
- Jakie są funkcje humoru w "Zemście"?
- Porównaj "Zemstę" z innym utworem o podobnej tematyce.
- Napisz scenariusz krótkiej sztuki teatralnej inspirowanej "Zemstą".
3. Jan Kochanowski - wybór fraszek i trenów, w tym tren VII i VIII
- Motywy: przemijanie, śmierć, żal po stracie dziecka, refleksje filozoficzne.
- Gatunek: fraszka i tren.
- Język: zwięzły, precyzyjny, bogaty w środki poetyckie (metafory, porównania, epitety).
Przykładowe tematy:
- Przedstawienie i interpretacja jednej z fraszek Jana Kochanowskiego.
- Analiza motywów przemijania i śmierci w trenie VII.
- Jakie uczucia wyraża poeta w trenie VIII?
- Porównaj fraszki Jana Kochanowskiego z fraszkami innego autora.
- Napisz własną fraszkę lub tren inspirowany twórczością Jana Kochanowskiego.
4. Aleksander Kamiński - "Kamienie na szaniec"
- Motywy: patriotyzm, walka o wolność, przyjaźń, poświęcenie, śmierć.
- Gatunek: powieść historyczna.
- Bohaterowie: Zośka, Alek, Rudy, Tadeusz.
- Język: potoczny, dostosowany do realiów II wojny światowej.
Przykładowe tematy:
- Przedstawienie i charakterystyka Zośki.
- Znaczenie przyjaźni w "Kamieniach na szaniec".
- Jakie wartości są ważne dla bohaterów "Kamieni na szaniec"?
- Porównaj "Kamienie na szaniec" z innym utworem o podobnej tematyce.
- Napisz opowiadanie o młodych ludziach walczących o wolność w czasie II wojny światowej.
Lektury uzupełniające
1. Jan Kochanowski - wybór pieśni i trenów, w tym tren I, V
- Motywy: ojczyzna, patriotyzm, żal po stracie dziecka, refleksje filozoficzne.
- Gatunek: pieśń i tren.
- Język: zwięzły, precyzyjny, bogaty w środki poetyckie (metafory, porównania, epitety).
Przykładowe tematy:
- Przedstawienie i interpretacja jednej z pieśni Jana Kochanowskiego.
- Analiza motywów ojczyzny i patriotyzmu w trenie I.
- Jakie uczucia wyraża poeta w trenie V?
- Porównaj pieśni Jana Kochanowskiego z pieśniami innego autora.
- Napisz własną pieśń lub tren inspirowany twórczością Jana Kochanowskiego.
2. Ignacy Krasicki - "Żona modna"
- Motywy: satyra na obyczaje szlacheckie, krytyka mody i próżności, materializm, rola kobiety w społeczeństwie
- Gatunek: satyra obyczajowa.
- Bohaterowie: Piotr, żona Piotra, Przyjaciel
- Język: bogaty słownik, metafory, porównania, ironia.
Przykładowe tematy:
- Przedstawienie i charakterystyka żony Piotra.
- Funkcje satyry w "Żonie modnej".
- Jakie są wady i śmieszności szlachty ukazane w "Żonie modnej"?
- Porównaj "Żonę modną" z innym utworem o podobnej tematyce.
- Napisz krótką satyrę na współczesne obyczaje.
3. Adam Mickiewicz - wybrany utwór z cyklu "Sonety krymskie"
- Motywy: tęsknota za ojczyzną, egzotyka, miłość, przemijanie.
- Gatunek: sonet.
- Język: bogaty słownik, metafory, porównania, epitety.
Przykładowe tematy:
- Przedstawienie i interpretacja jednego z sonetów krymskich Adama Mickiewicza.
- Analiza motywu tęsknoty za ojczyzną w sonecie "Stepy akermańskie".
- Jak poeta ukazuje piękno przyrody w sonecie "Bakczysaraj w nocy"?
- Porównaj "Sonety krymskie" z innym cyklem sonetów polskiego poety.
- Napisz własny sonet inspirowany motywami z "Sonetów krymskich".
4. Sławomir Mrożek - "Artysta"
- Motywy: sztuka a rzeczywistość, konformizm, alienacja jednostki, krytyka totalitaryzmu.
- Gatunek: opowiadanie satyryczne
- Bohaterowie: Kogut, Lis, Dyrektor Cyrku, Narrator
- Język: potoczny, pełen absurdu i groteski.
Przykładowe tematy:
- Przedstawienie i interpretacja postaci Artysty w dramacie "Artysta".
- Jakie są funkcje absurdu i groteski w "Artyście"?
- Jak autor ukazuje problem konformizmu w "Artyście"?
- Porównaj "Artystę" z innym utworem poruszającym podobne problemy.
- Napisz krótką sztukę teatralną inspirowaną motywami z "Artysty".
Lista lektur obowiązkowych, których znajomość będzie sprawdzana na egzaminie ósmoklasisty.
- Charles Dickens - Opowieść wigilijna
- Aleksander Fredro - Zemsta
- Jan Kochanowski - wybrane fraszki i treny, w tym tren VII i VIII
- Aleksander Kamiński, Kamienie na szaniec
- Adam Mickiewicz - Reduta Ordona
- Adam Mickiewicz - Śmierć Pułkownika
- Adam Mickiewicz - Świtezianka
- Adam Mickiewicz - Dziady cz. II
- Adam Mickiewicz - Pan Tadeusz
- Antoine de Saint-Exupéry - Mały Książę
- Henryk Sienkiewicz - Quo vadis
- Henryk Sienkiewicz - Latarnik
- Juliusz Słowacki - Balladyna
- Wiersze wybranych poetów
Lista lektur uzupełniających na egzamin ósmoklasisty.
- Jan. Kochanowski - wybrane pieśni oraz treny I i V
- Adam Mickiewicz - wybrany utwór z cyklu Sonety krymskie
- Ignacy Krasicki - Żona modna
- Sławomir Mrożek - Artysta
- Stefan Żeromski - Syzyfowe prace
- Melchior Wańkowicz - wybrany reportaż z Tędy i owędy
Obszary, na które warto zwrócić szczególną uwagę podczas uczenia się do egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego.
- Czytanie ze zrozumieniem: Możesz spodziewać się tekstów literackich (np. fragmenty prozy czy poezji) oraz użytkowych (np. artykuły, reklamy). Będziesz musiał odpowiedzieć na związane z nimi pytania lub wykonać zadania oparte na zrozumieniu tekstu.
- Wiedza o literaturze i epokach literackich: Wymagana jest wiedza o poszczególnych epokach literackich oraz znajomość życiorysów i twórczości wybranych pisarzy, a także konkretnych dzieł literackich z kanonu lektur.
- Umiejętność tworzenia wypowiedzi pisemnej: Będziesz musiał napisać własną wypowiedź pisemną – na przykład rozprawkę, opowiadanie, recenzję.
- Gramatyka i ortografia: Wymagana jest znajomość zasad gramatyki i ortografii języka polskiego, w tym interpunkcji, odmiany słów, budowy zdań itp.
- Analiza i interpretacja tekstu: Zostaniesz poproszony o analizę tekstu, wskazanie środków stylistycznych, interpretację motywów, postaci czy symboli.
Ogólne wymagania egzaminacyjne
- Kształcenie literackie i kulturowe.
- Wyrabianie i rozwijanie zdolności rozumienia utworów literackich oraz innych tekstów kultury.
- Znajomość wybranych utworów z literatury polskiej i światowej oraz umiejętność mówienia o nich z wykorzystaniem potrzebnej terminologii.
- Kształtowanie umiejętności uczestniczenia w kulturze polskiej i europejskiej, szczególnie w jej wymiarze symbolicznym i aksjologicznym.
- Rozwijanie zdolności dostrzegania wartości: prawdy, dobra, piękna, szacunku dla człowieka i kierowania się tymi wartościami.
- Kształcenie postawy szacunku dla przeszłości i tradycji literackiej jako podstawy tożsamości narodowej.
- Poznawanie wybranych dzieł wielkich pisarzy polskich w kontekście podstawowych informacji o epokach, w których tworzyli.
- Kształcenie językowe.
- Rozwijanie rozumienia wartości języka ojczystego oraz jego funkcji w budowaniu tożsamości osobowej ucznia oraz wspólnot: rodzinnej, narodowej i kulturowej.
- Rozwijanie rozumienia twórczego i sprawczego charakteru działań językowych oraz formowanie odpowiedzialności za własne zachowania językowe.
- Poznawanie podstawowych pojęć oraz terminów służących do opisywania języka i językowego komunikowania się ludzi.
- Kształcenie umiejętności poprawnego pisania zgodnego z zasadami pisowni polskiej.
- Rozwijanie wiedzy o elementach składowych wypowiedzi pisemnych oraz ich funkcjach w strukturze tekstów i w komunikowaniu się.
- Tworzenie wypowiedzi.
- Rozwijanie umiejętności wypowiadania się w określonych formach wypowiedzi pisemnych.
- Rozpoznawanie intencji rozmówcy oraz wyrażanie intencji własnych, rozpoznawanie języka jako działania (akty mowy).
- Rozwijanie umiejętności stosowania środków stylistycznych i dbałości o estetykę tekstu oraz umiejętności organizacji tekstu.
- Poznawanie podstawowych zasad retoryki, w szczególności argumentowania, oraz rozpoznawanie manipulacji językowej.
- Rozbudzanie potrzeby tworzenia tekstów o walorach estetycznych i podejmowania samodzielnych prób literackich.
- Samokształcenie.
- Rozwijanie szacunku dla wiedzy, wyrabianie pasji poznawania świata i zachęcanie do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomości.
- Rozwijanie umiejętności samodzielnego docierania do informacji, dokonywania ich selekcji, syntezy oraz wartościowania.
- Rozwijanie umiejętności rzetelnego korzystania ze źródeł wiedzy, w tym stosowania cudzysłowu, przypisów i odsyłaczy oraz szacunku dla cudzej własności intelektualnej.
Szczegółowe wymagania egzaminacyjne
Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich.
- Uczeń: rozpoznaje rodzaje literackie: epika, liryka i dramat,
- określa cechy charakterystyczne dla poszczególnych rodzajów i przypisuje czytany utwór do odpowiedniego rodzaju,
- rozróżnia gatunki epiki, liryki, dramatu, w tym: opowiadanie, powieść, baśń, legendę, mit, komedia, fraszka, tren, ballada, tragedia – i wymienia ich podstawowe cechy oraz wskazuje cechy gatunkowe czytanych utworów literackich; rozpoznaje wiersz, przysłowie, komiks,
- objaśnia morał bajki oraz samodzielnie formułuje przesłanie baśni,
- omawia akcję, wyodrębnia wątki i wydarzenia,
- odróżnia fikcję artystyczną od rzeczywistości,
- odróżnia realizm od fantastyki,
- charakteryzuje i ocenia bohaterów,
- konfrontuje sytuację bohaterów z własnymi doświadczeniami,
- wyraża swój stosunek do postaci,
- wskazuje elementy dramatu (rodzaj): akt, scena, tekst główny, didaskalia, monolog, dialog,
- rozpoznaje w tekście literackim: porównanie, przenośnię, epitet, wyraz dźwiękonaśladowczy, neologizm, inwokację, symbol, alegorię i określa ich funkcje,
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
- określa temat i główną myśl tekstu,
- identyfikuje nadawcę i odbiorcę wypowiedzi (autora, narratora, czytelnika, słuchacza),
- wyszukuje w tekście potrzebne informacje oraz cytuje odpowiednie fragmenty tekstu publicystycznego, popularnonaukowego lub naukowego,
- odróżnia zawarte w tekście informacje ważne od informacji drugorzędnych,
- wyszukuje w tekście informacje wyrażone wprost i pośrednio (ukryte),
- odbiera teksty kultury na poziomie dosłownym i przenośnym,
- wyciąga wnioski wynikające z przesłanek zawartych w tekście (w tym rozpoznaje w nim prawdę lub fałsz),
- rozumie dosłowne i przenośne znaczenie wyrazów w wypowiedzi,
3. Gramatyka języka polskiego. Uczeń:
- rozpoznaje w wypowiedziach podstawowe części mowy (rzeczownik, czasownik, przymiotnik, przysłówek, liczebnik, zaimek, przyimek, spójnik) i wskazuje różnice między nimi,
- rozpoznaje w tekście formy przypadków, liczb, osób, czasów i rodzajów gramatycznych – rozumie ich funkcje w wypowiedzi,
- poprawnie stopniuje przymiotniki i przysłówki oraz używa ich we właściwych kontekstach,
- rozpoznaje podstawowe funkcje składniowe wyrazów użytych w wypowiedziach (podmiot, orzeczenie, dopełnienie, przydawka, okolicznik),
- rozróżnia i poprawnie zapisuje zdania oznajmujące, pytające i rozkazujące,
- przekształca zdania złożone w pojedyncze i odwrotnie, a także zdania w równoważniki zdań i odwrotnie – odpowiednio do przyjętego celu,
- rozpoznaje wyraz podstawowy i wyraz pochodny; rozumie pojęcie podstawy słowotwórczej; w wyrazie pochodnym wskazuje temat słowotwórczy i formant, wskazuje funkcje formantów w nadawaniu znaczenia wyrazom pochodnym, rozumie realne i słowotwórcze znaczenie wyrazu, rozpoznaje rodzinę wyrazów, łączy wyrazy pokrewne, wskazuje rdzeń.