Znamy szczegóły!

Nowa trasa tramwajowa połączy ulicę Gdańską z pętlą przy Rycerskiej! Tak będzie przebiegać [WIDEO]

2025-02-06 9:54

Już za kilka lat tramwaje pojadą ulicą Chocimską do pętli przy ul. Rycerskiej. Budowa nowej trasy tramwajowej znacząco skróci czas przejazdu ze Śródmieścia do Dworca Głównego. Sprawdziliśmy, którędy będzie przebiegało torowisko oraz które budynki zostaną wyburzone.

Podczas konsultacji społecznych nowe połączenie tramwajowe pomiędzy ulicą Gdańską i pętlą Rycerską analizowane było w dwóch wariantach. Pierwszy zakładał poprowadzenie torowiska wzdłuż ul. Artyleryjskiej, natomiast drugi wzdłuż ul. Chocimskiej. Realizacja pierwszego z nich wiązałaby się m.in. z wyburzeniem dwóch modernistycznych kamienic na rogu ulicy Gdańskiej i Chodkiewicza.

Zobacz: Kamienice w bydgoskim Śródmieściu odzyskały utracony blask! Tak teraz wyglądają [WIDEO]

Mieszkańcom zależało na zachowaniu budynków, dlatego zdecydowana większość osób biorących udział w konsultacjach społecznych, opowiadała się za budową torów tramwajowych wzdłuż ulicy Chocimskiej. Wskazywano również na inne zalety tego rozwiązania, m.in. poprawę obsługi komunikacyjnej osiedla Bocianowo, skrócenie czasu podróży do Dworca Głównego, a także rolę tramwaju na rewitalizowanych terenach przemysłowo-magazynowych.

Po przeprowadzeniu szczegółowej analizy, do dalszych prac wybrana została trasa tramwajowa o długości około 900 metrów. Torowisko zostanie poprowadzone w ciągu ul. Chocimskiej oraz jej przedłużeniu - ulicy Nowoświeckiej, która powstanie w ramach inwestycji. - Analiza wytrasowania relacji skrętnych dla taboru tramwajowego na tym skrzyżowaniu bez konieczności wyburzania narożnych kamienic będzie stanowiła zadanie dla wykonawcy dokumentacji na etapie opracowywania projektu budowlanego - czytamy w oficjalnym komunikacie bydgoskiego ratusza.

Wybrany wariant nowej trasy tramwajowej ma gwarantować nie tylko krótszy czas przejazdu, ale również niższe koszty niż w przypadku poprowadzenia torów wzdłuż ulicy Artyleryjskiej. Prace nad projektem mają ruszyć jeszcze w tym roku.

Budowa torowiska w ciągu ulicy Chocimskiej oznacza konieczność wyburzenia nieruchomości mieszczącej się pod adresem Pomorska 88F. Budynek ma zostać odbudowany w nowej lokalizacji. Do rozbiórki przeznaczone są również zabudowania przy ul. Rycerskiej 20. Oba budynki usytuowane są w granicach działek przeznaczonych pod rozbudowę układu drogowego. Jak informuje bydgoski ratusz, nie ma możliwości wytrasowania przebiegu torowiska w zgodzie z obowiązującymi przepisami przy próbie zachowania wymienionych zabudowań.

Na etapie wstępnych prac, projektanci uwzględnili konieczność wykorzystania technologii tłumiących hałas. Na ul. Chocimskiej zastosowane mają być maty antywibracyjne, które minimalizują hałas oraz drgania wywołane od poruszającego się taboru tramwajowego. Wzdłuż nowej trasy tramwajowej powstaną trzy pary przystanków. W ramach inwestycji pojawi się również zieleń, ale plan nasadzeń będzie tworzony na etapie przygotowywania dokumentacji projektowej.

Wytyczenie torowiska wzdłuż ul. Chocimskiej i Nowoświeckiej to niejedyna inwestycja w rozwój sieci tramwajowej w naszym mieście. W planach jest również budowa trasy tramwajowej z ronda Kujawskiego, przez ul. Solskiego, Piękną i Kruszwicką do ronda Grunwaldzkiego. Opracowana została także koncepcja związana z budową torowiska wzdłuż ul. Wyszyńskiego pomiędzy pętlą Bielawy, a rondem Fordońskim.

Trwa również wymiana taboru tramwajowego w naszym mieście. Bydgoszcz zamówiła z Pesy 40 niskopodłogowych Swingów, z których 22 jeżdżą już po bydgoskich torach.

Kolejne 18 pojazdów wyjedzie na torowiska wiosną. Dzięki temu po Bydgoszczy będzie jeździło łącznie 75 niskopodłogowych składów, a do końca 2025 roku z bydgoskich torów mają zniknąć wysłużone Konstale.

Sonda
Jak oceniasz inwestycje w Bydgoszczy?

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają