Inwestycje kolejowe CPK to łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 roku!
Program Kolejowy CPK zakłada stworzenie 10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK, co w sumie oznacza 12 tras kolejowych. Wszystkie planowane działania to łącznie 30 zadań inwestycyjnych i dokładnie 1789 km nowych linii kolejowych, których inwestorem jest Centralny Port Komunikacyjny.
W 2021 roku rozpoczną się przygotowania do realizacji nowej linii kolejowej dużych prędkości CPK – Płock – Grudziądz – Tczew – Gdańsk.
Planowana linia kolejowa nr 5 stanowi fragment ciągu nr 1 łączącego Warszawę i CPK z Północnym Mazowszem, Kujawami i Pomorzem. I etap (CPK – Płock – Grudziądz – Warlubie) zostanie zrealizowany do końca 2029 roku i zapewni czas przejazdu z Gdańska do Warszawy dojedziemy w 2 godz. 05 min., z Elbląga w 2 godz. 25 min. Docelowo w 2032 roku czas przejazdu skróci się o dodatkowe 20 min.
Skrócenie czasu przejazdu z Elbląga do Warszawy będzie możliwe również poprzez modernizację linii kolejowej nr 204 na odcinku Elbląg – Malbork i wykorzystanie istniejącej linii kolejowej nr 9 na odcinku Malbork – Iława – Działdowo – Nasielsk i nowoprojektowanej linii kolejowej nr 20 Kątne w okolicach Nasielska – Warszawa Choszczówka.
Łącznie w województwie warmińsko-mazurskim w ramach programu kolejowego CPK powstaną 74 km nowych linii kolejowych, a kolejnych 208 km zostanie zmodernizowanych.
Prace nad pięcioma liniami kolejowymi startują w tym roku!
Na ten rok zaplanowano prace przygotowawcze dla pięciu linii kolejowych o łącznej długości 563 km, z których większość już trwa. W pierwszej kolejności będą przygotowywane następujące inwestycje:
- Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław– Wałbrzych – granica (Polska/Czechy)
- Ostrołęka – Łomża
- Trawniki – Krasnystaw – Zamość
- Łętownia – Rzeszów
- Chybie – Jastrzębie Zdrój – Godów – granica (Polska/Czechy)
Pierwsze roboty budowlane, a więc najbardziej widowiskowa część inwestycji, mają się rozpocząć już za trzy lata, tj. w 2023 r. Do tego czasu powinny zostać wykonane: roboty ziemne, roboty budowlane (w zakresie wybranych branż), prace nad usuwaniem kolizji z infrastrukturą podziemną i przygotowywanie terenu do robót zasadniczych.
Działania CPK w najbliższych miesiącach polegać będą również na przedstawieniu przez spółkę szeregu rozwiązań technicznych dla wybranych linii. Dotyczyć one będą m.in. szczegółów przeprowadzenia linii kolejowych przez określone obszary. Zostaną również wdrożone procedury oceny oddziaływania planowanych inwestycji na środowisko.
Wszystkie inwestycje kolejowe związane z Centralnym Portem Komunikacyjnym mają być gotowe do końca 2034 roku.
Centralny Port Komunikacyjny: Impuls dla gospodarki
Budowa i eksploatacja CPK będzie oznaczać potężny impuls dla gospodarki, rynku pracy i wzrostu gospodarczego. Z projektem CPK wiąże się stabilny harmonogram planowania, projektowania i budowy rozsianych po całej Polsce inwestycji infrastrukturalnych, które będą napędem dla setek firm i branż, dając dziesiątki tysięcy miejsc pracy.
Koncepcja przygotowania i budowy Portu Lotniczego Solidarność przewiduje, że dzięki CPK powstanie łącznie prawie 150 tys. miejsc pracy, w tym ok. 40 tys. związanych bezpośrednio z funkcjonowaniem węzła przesiadkowego a kolejne 110 tys. w ramach sektorów gospodarki powiązanych z portem, np. w branży logistycznej, turystycznej, hotelowej, deweloperskiej, handlu i usługach.
Centralny Port Komunikacyjny – bezpieczny port lotniczy
CPK będzie portem lotniczym w Europie spełniającym najwyższe standardy sanitarno-epidemiologiczne. Wprowadzając najnowsze dostępne rozwiązania – już na etapie planowania – Polska ma szansę na stworzenie portu lotniczego, któremu pasażerowie będą ufać. Tzw. inwestycja greenfield, czyli planowana od podstaw, ma gigantyczną przewagę nad lotniskami, które powstawały dekady temu, kiedy nie myślano jeszcze dużo o zagrożeniach epidemiologicznych.
ARTYKUŁ SPONSOROWANY