Jedną z ostatnich ofiar oszustwa „na BLIKa” został jeden z mieszkańców Elbląga. 21 kwietnia dostał wiadomość od swojej siostry. Ponieważ wiadomość była wysłana z popularnego komunikatora internetowego, nic nie wzbudzało jego podejrzeń. Wówczas rzekoma siostra poprosiła o pożyczenie 1000 złotych. Mężczyzna dokonał tej transakcji, podając przestępcy 6-cyfrowy kod BLIK. Nie zawahał się, bo w końcu o pomoc poprosiła go jego własna siostra.
Szybko okazało się, że jego siostra nigdy nie wysyłała takiej wiadomości. Na jej konto włamał się oszust, który w jej imieniu rozesłał podobne zapytania do znajomych z listy ostatnich kontaktów. Sprawa natychmiast trafiła na policję, jednak schwytanie przestępców oszukujących metodą „na BLIKa” nie jest takie proste.
– Metoda „na BLIKa" staje się coraz popularniejsza. Wszystko zaczyna się bardzo niewinnie. Dostajesz wiadomość od znajomego: „Hej, mam do Ciebie ogromną prośbę”. Nikt nie spodziewa się, że na konto znajomego wcześniej włamał się oszust i rozmowę prowadzi ktoś zupełnie obcy – tłumaczy kom. Krzysztof Nowacki, oficer prasowy KMP w Elblągu. – Oszuści naśladują często sposób pisania, więc nikt niczego nie podejrzewa. Co więcej mają dostęp do historii wcześniej prowadzonych rozmów. „Znajomy” prosi o pomoc finansową, zazwyczaj jest to kilkadziesiąt albo kilkaset złotych przelanych za pomocą kodu blik. Wszystko zaplanowane tak, aby pożyczki nigdy nie odzyskać – dodaje policjant.
System płatności mobilnych BLIK pozwala na błyskawiczną wypłatę środków w dowolnym bankomacie. Potrzebny jest tylko kod generowany w aplikacji mobilnej banku, a po chwili potwierdzenie wypłaty. Choć za dokonanie oszustwa może grozić kara nawet do 8 lat więzienia, większość oszustów pozostaje bezkarna.
Jak ustrzec się przez oszustem „na BLIKa”?
Jeśli znajomy prosi o pieniądze za pomocą komunikatora, najlepiej do niego zadzwonić. Jeśli z twojego konta wysłano wiadomości o takiej treści, to najlepiej zmienić hasła i powiadomić o tym znajomych ale i administratora. Warto pamiętać o regularnej zmianie haseł oraz o wylogowywaniu się z konta w miejscach publicznych.
Polecany artykuł:
Dobrym sposobem jest także włączenie uwierzytelniania dwuskładnikowego. To dodatkowe zabezpieczenie, które uniemożliwi zalogowanie się na profil społecznościowy bez uprzedniej weryfikacji jednorazowym kodem SMS. Polecamy również sprawdzać miejsce wypłaty pieniędzy – informacja o lokalizacji bankomatu wyświetla się w aplikacji mobilnej banku przed potwierdzeniem transakcji.