szynobus lubuskie

i

Autor: FB Lubuskie

Kolej w Lubuskiem

Rewolucja na torach? Własna spółka kolejowa odpowiedzią na problemy z POLREGIO

2025-03-12 9:57

Kolej w Lubuskiem od dawna przeżywa trudne chwile. Opóźnienia, odwołane kursy i problemy z taborem to przykra codzienność pasażerów. Zarząd województwa zapowiada, że nie zamierza dłużej tolerować takiej sytuacji i planuje powołanie własnej spółki kolejowej. Czy to realna szansa na poprawę jakości połączeń w regionie?

Lubuskie niezadowolone z POLREGIO. Powstanie nowa spółka kolejowa?

Temat połączeń kolejowych w regionie rozgrzał dyskusję podczas ostatniej sesji lubuskiego sejmiku. Radni debatowali nad niewesołą sytuacją w przewozach pasażerskich, a marszałek Marcin Jabłoński nie krył rozczarowania współpracą z POLREGIO. Mimo zwiększenia oferty przewozowej, spółka nie sprostała wyzwaniom.

- Z 2 mln 700 tys. pociągokilometrów doszliśmy do blisko 5 mln i w jakiś sposób staliśmy się ofiarami naszych własnych sukcesów. Bardzo zależało nam na tym, żeby zwiększyć ofertę przewozową i liczyliśmy, że zarządy POLREGIO będą w stanie sprostać wyzwaniu, zapisanemu zresztą w umowie, którą podpisaliśmy z nadzieją, że będzie realizowana przez 10 lat bez żadnych komplikacji - mówił marszałek Marcin Jabłoński.

Z tego niezadowolenia wynika fakt, że trwają prace koncepcyjne nad utworzeniem lubuskiej spółki kolejowo-autobusowej. Ma to być sposób na większy wpływ samorządu na jakość przewozów. Ale cały proces wymaga czasu...

- Spółki kolejowej nie da się powołać szybko. Jest to długi proces, który wcale nie oznacza, że natychmiast rozstaniemy się z POLREGIO. Potrzeba poszukiwania optymalnego kształtu funkcjonowania w nieco zmienionej sytuacji. Ta spółka jest nam potrzebna po to, żeby bardziej skutecznie, bezpośrednio i stanowczo oddziaływać na to, co robi POLREGIO, ale też żeby zbudować drugi filar w postaci dobrze zorganizowanych połączeń autobusowych - wyjaśniał lubuski marszałek.

Co zawodzi, czyli problemy wagi ciężkiej. W efekcie 22 mln zł kar dla POLREGIO

Z kolei wicemarszałek Sebastian Ciemnoczołowski przedstawił listę problemów, z którymi boryka się kolej w regionie. To kłopoty wagi ciężkiej.

  • Utrzymanie i serwisowanie taboru pozostawia wiele do życzenia.
  • Opóźnienia i odwołania pociągów są na porządku dziennym.
  • Niedostateczna elektryfikacja linii kolejowych utrudnia rozwój połączeń.

Samorząd nie pozostał bierny. Na POLREGIO nałożono kary w wysokości prawie 22 mln zł. Powołano również niezależnego audytora, który miał zweryfikować koszty spółki.

Audyt w POLREGIO ujawnia nieprawidłowości. Lista jest długa

Prezes zarządu POLREGIO SA Krzysztof Pietrzykowski przyznał, że audyt wykazał szereg nieprawidłowości w funkcjonowaniu spółki. Wśród nich są:

  • błędy proceduralne i zarządcze,
  • niewystarczające kwalifikacje części pracowników,
  • opóźnienia w naprawach i przeglądach,
  • niska jakość przeprowadzonych napraw.

W efekcie kontroli skierowano zawiadomienie do prokuratury i poinformowano Centralne Biuro Antykorupcyjne. Wprowadzono również usprawnienia, które przyniosły pewne efekty. Na przykład spadła liczba odwoływanych pociągów - z prawie 23 proc. w styczniu 2024 r. do niespełna 11 proc. w styczniu 2025 r. 

Ciąg dalszy artykułu pod galerią: Slalomem po przejeździe kolejowym. Wszystko na oczach policji

POLREGIO chce współpracować, ale Lubuskie pozostaje sceptyczne

Prezes POLREGIO zaznaczał w obecności radnych gotowość do współpracy i naprawy relacji z województwem lubuskim. Podkreślał, że kierowana przez niego spółka dysponuje cennym doświadczeniem i zasobami, które mogą być wykorzystane dla dobra regionu.

- Wsłuchujemy się w głos debaty publicznej, która toczy się u państwa w województwie. Jesteśmy także świadomi planów zarządu województwa w kwestii powołania własnej spółki kolejowej. Zamiast jednak ze sobą konkurować, możemy się uzupełniać. (...) Województwo jest uprzedzone do spółki i ma ku temu podstawy. Rozumiemy to i próbujemy naprawić sytuację. Jesteśmy pełni dobrej woli i chcemy współpracować - deklarował prezes POLREGIO, Krzysztof Pietrzykowski.

Czy Lubuskie odpowie na ten gest? Na pewno pasażerowie zasługują na sprawną i niezawodną kolej, a to wymaga dialogu i współpracy.

Express Biedrzyckiej - Waldemar Skrzypczak | 2025-03-11

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają