Internetowe Konto Pacjenta można aktywować profilem zaufanym, który zakładamy nie tylko w ZUS lub US, ale również poprzez dostęp elektroniczny do swojego konta bankowego - co można wykonać będąc w domu i logując się do swojego banku na stronie internetowej.
Profil zaufany możemy założyć w ciągu kilku minut stosując się krok po kroku do instrukcji bankowej.
Po założeniu profilu zaufanego logujemy się na stronę pacjent.gov.pl i aktywujemy Internetowe Konto Pacjenta swoim profilem zaufanym.
Po aktywacji wchodzimy w ustawienia „moje konto” i wskazujemy telefon komórkowy lub adres e-mail do odbioru powiadomień, czyli odbioru recepty elektronicznej, z którą już tylko udajemy się do apteki.
Rodzice, którzy ubezpieczają dzieci powinni sprawdzić czy są one przypisane do ich konta. Osoby starsze mogą upoważnić innych do odbioru e-recepty.
Po założeniu IKP pacjent, któremu lekarz wypisze receptę elektroniczną, otrzymuje w ciągu kilku sekund na swój telefon komórkowy kod recepty do odbioru w aptece (czyli receptę elektroniczną ) lub na wskazany adres e-mail.