FSC Starachowice w PRL-u. Oto fabryka, o której mówił każdy
Fabryka Samochodów Ciężarowych "Star" w Starachowicach powstała w 1948 roku. Na początku przedsiębiorstwo państwowe specjalizowało się w produkcji lekkich i średnich samochodów ciężarowych. Pierwszą ciężarówką, która wyjechała z fabryki, była ta o nazwie Star 20. Samochód o prostej konstrukcji, przystosowany idealnie do okresu powojennego, świetnie sprawdzał się na dziurawych wówczas drogach i mógł przewieźć nawet 3,5 tony załadunku.
W 1962 roku z fabryki wyjechała stutysięczna ciężarówka Star. Jak można więc się domyślać, przedsiębiorstwo było miejscem pracy wielu, bowiem zatrudniano tam ponad 11 tysięcy osób.
Szczególny rozkwit firmy datuje się na okres panowania Gierka, czyli lata 1970-1981. W 1976 roku wyprodukowano tam aż 26 tys. ciężarówek, a zatrudnionych było 22 tys. osób. Niestety z czasem nastał swego rodzaju kryzys. Na przełomie lat 80. i 90. fabryka popadła w długi i musiała pozwalniać wielu pracowników. Dalsza część artykuł znajduje się pod galerią.
Na horyzoncie pojawił się nowy inwestor FSC. Sobiesław Zasada miał większość udziałów
W 1991 roku długi FSC przekształcono na akcje, które skupowała między innymi firma Sobiesław Zasada Centrum, uzyskując tym samym w 1997 r. 65,58 proc. udziałów. Zasada miał wielkie plany, by współpracować nawet z Mercedesem, lecz nie poszło to po jego myśli. W taki oto sposób z czasem fabrykę kupił niemiecki MAN. W kolejnych latach produkcja ciężarówek zaczęła być wygaszana i skupiono się na produkcji autobusów miejskich pod wspomnianą markę z zachodu.
Przedsiębiorstwo nadal działa i zatrudnia aktualnie ok. 2,7 tys. osób. Czasy Stara po latach zniknęły, lecz o wyjątkowej firmie nadal pamięta wielu. Jeśli jesteście ciekawi, jak wyglądała fabryka i produkcja na archiwalnych fotografiach, sprawdźcie naszą galerię.
Przeczytaj także: Tak produkowano słynnego fiata 126p. Mamy archiwalne zdjęcia z lubelskich fabryk