8 stycznia wchodzi obowiązek wystawiania recept elektronicznych przez lekarzy. Aby wykupić taką receptę w aptece wystarczy elektroniczny kod dostępu w telefonie.
Elektroniczne recepty są czytelniejsze, odpada też ryzyko niepoprawnego wypełnienia druku. W Polsce na tę chwilę jest 14 500 aptek i punktów aptecznych, z czego w 2019 r. 97 proc. miało możliwość realizacji elektronicznych recept.
Polecany artykuł:
Jak działa e-recepta?
E-recepty to duże ułatwienie. Lekarz wystawia nam e-receptę po wizycie, może to zrobić na dwa sposoby:
1. Otrzymamy e-receptę w SMS-ie lub E-mailu,
2. Lekarz może nam wystawić wydruk informacyjny z danymi oraz kodem dostępu.
Jak zrealizować e-receptę?
Należy to zrobić w aptece. W zależności sposobu wystawienia e-recepty są różne możliwości. Można:
1. Podać 4-cyfrowy kod z SMS-a oraz numer PESEL,
2. Przekazać farmaceucie do zeskanowania kod z informacjami o e-recepcie, którą otrzymamy przez e-mail.
Aby odbierać recepty SMS-em lub E-mailem musimy zalogować się na Internetowe Konto Pacjenta na stronie www.pacjent.gov.pl, a następnie określić sposób powiadamiania o receptach. Możemy otrzymać e-receptę za pomocą SMS-a lub e-maila.
Wcześniej należy jeszcze stworzyć Profil Zaufany, który można aktywować na dwa sposoby:
1. Za pośrednictwem bankowości mobilnej w jednym z tych banków:
- PKO Bank Polski SA,
- Santander,
- Bank Pekao,
- mBank,
- ING Bank Śląski,
- Millennium Bank,
- konta na platformie Envelo
2. Można też stworzyć profil za pomocą tego linku.
Czy to oznacza, że z e-recept skorzystają jedynie posiadacze smartfonów? Bez obaw. Każdy pacjent dostanie w przychodni wydruk z kodem recepty, który wystarczy pokazać aptekarzowi.