Władze Kielc chcą "zszyć" miasto
– Mamy ogromną determinację, żeby zmieniać tę przestrzeń. Punktem centralnym naszych rozważań jest dworzec kolejowy, ale koncepcja dotyczy także terenów wzdłuż ulicy Żelaznej, Mielczarskiego oraz osiedli za torami – powiedziała podczas konferencji prasowej Agata Wojda i dodała, że jednym z głównych założeń projektu jest „zszycie miasta”, które obecnie jest podzielone przez infrastrukturę kolejową.
W ramach projektu „Nowe Miasto” Kielce mają zyskać nowe przestrzenie do zagospodarowania, w tym nieruchomości, których funkcje mają ulec zmianie.
Galeria Hossa, mini-dworzec busów czy dwa torowiska od strony ulicy Mielczarskiego to miejsca, które mogą zostać wykorzystane pod nowe funkcje biznesowe i społeczne.
– podkreśliła Agata Wojda.
Prace nad koncepcją rozpoczęły się od warsztatów urbanistyczno-transportowych, które potrwają tydzień. Udział w nich bierze kilkadziesiąt osób z różnych środowisk, w tym eksperci, przedsiębiorcy oraz mieszkańcy. Efektem warsztatów ma być bazowa koncepcja zagospodarowania terenu, która posłuży do rozmów z PKP w sprawie przejęcia części nieruchomości oraz planowania dalszych działań inwestycyjnych.
To warsztaty nie tylko o przestrzeni, ale także o relacjach i społeczności. Jak projektować życie w naszym mieście, jak poprawić jakość przestrzeni publicznej.
– dodała Wojda.
Szczególną uwagę poświęcono również zagospodarowaniu Placu Niepodległości przed dworcem kolejowym, który w przyszłości „ma stać się wizytówką miasta”.
Prezydent Kielc wyraziła zadowolenie z dużego zainteresowania warsztatami oraz zaangażowania ekspertów związanych z miastem.
Działania, które podejmujemy, mają ogromne znaczenie nie tylko dla rozwoju Kielc, ale także dla poprawy jakości życia mieszkańców.
– podsumowała Agata Wojda.
Eksperci o planowanych zmianach w Kielcach
Ekspert ds. transportu publicznego Michał Pyzik zauważył, że obszar na zachód od torów kolejowych, w tym ulica Mielczarskiego, nie doczekała się większych inwestycji w ostatnich latach, mimo że pobliskie węzły komunikacyjne były modernizowane. – Moglibyśmy też narzekać, że inwestycja w zakresie modernizacji linii kolejowej nr 8 jeszcze się nie wydarzyła (...) ale to jest też szansa, żeby przy okazji modernizacji linii kolejowej nr 8 (planowanej przez PKP PLK) uwzględnić przyszłe plany miasta i zintegrować je z tą inwestycją – zaznaczył Pyzik.
Z kolei urbanista Paweł Pedrycz, specjalizujący się w projektowaniu przestrzeni dworcowych, dodał, że warsztatowa forma planowania pozwala na współpracę wielu interesariuszy – zarówno instytucji, jak i mieszkańców oraz prywatnych przedsiębiorców.
Naszym celem jest stworzenie wizji, która będzie przez wszystkich akceptowana i realizowana. Takie miejsca, dobrze przekształcone, stają się nie tylko bardziej funkcjonalne, ale i atrakcyjne dla biznesu.
– podkreślił Paweł Pedrycz.
Gotowa koncepcja „Nowego Miasta” ma zostać zaprezentowana do końca roku. Następnie planowane są konsultacje społeczne. Agata Wojda zaznaczyła, że przygotowanie tego dokumentu nie oznacza, że miasto rezygnuje z pomysłu budowy parkingu nad torami kolejowymi, który był ogłaszany jeszcze za prezydentury Wojciecha Lubawskiego (2002-2018). – Dzisiaj chcemy opracować optymalne rozwiązania. Nie kończymy z żadnym pomysłem – podkreśliła.
Prezydent zapowiedziała, że w najbliższych latach miasto będzie chciało rozpocząć m.in. proces nabywania niektórych gruntów i uregulowania stanu prawnego nieruchomości. Ewentualne plany inwestycje „to proces rozłożony na lata” i może wykraczać poza tę kadencję samorządu.