KTO NIE PYTA TEN GWAŁCI

i

Autor: ToM "KTO NIE PYTA TEN GWAŁCI". Czy to happening?

"KTO NIE PYTA TEN GWAŁCI". Tajemniczy napis. O co chodzi?

2020-01-30 16:25

"Sam się złap za d**ę", "Nie uciszysz mnie nie boję się", "Bił aż zabił", "Kto nie pyta ten gwałci" - takie napisy pojawiły się na budynkach w kilku miastach w Polsce. Od niedawna ten ostatni zawisł w centrum Kielc. Czy to tylko tajemnicze graffiti, czy też w całej akcji chodzi o coś więcej?

Dziwny napis z daleka wygląda jak graffiti, ale w rzeczywistości jest ważnym happeningiem, który ma zwrócić uwagę na problem przemocy domowej, nadużyć seksualnych i agresji kierowanej w stronę kobiet. Wcześniej hasła pojawiały się w innych miastach, m.in. Zamościu czy Poznaniu. Teraz do inicjatywy dołączyły Kielce.

Plakaty są częścią zorganizowanej akcji pt. "Plakaciary przeciw przemocy wobec kobiet". Jej inicjatorką jest Karolina, która zainspirowała się działaniami Marguerite Stern z Francji. Działania Francuzki początkowo były jednoosobowe, kobieta rozklejała napisy na murach Marsylii. "Tato zabił mamę", "Seks bez zgody to gwałt", "Z miłości się nie zabija" - to tylko przykładowe treści jakie pojawiały się na francuskich domach i blokach.

Karolina postanowiła przenieść pomysł na polski grunt. Potem w akcję włączyły się kolejne osoby.

- Po pierwsze, nasza inicjatywa ma na celu pomóc kobietom zająć przestrzeń publiczną, w której doświadczają one na co dzień aktów przemocy i w której nie czują się bezpiecznie, jeśli nie towarzyszy im zaufany mężczyzna - mówi inicjatorka w wywiadzie z portalem Noizz. - Po drugie, chcemy by niewidoczne, stało się widoczne. Przemoc domowa pozostaje na ogół zamknięta w czterech ścianach. Przemoc psychiczna jest niewidoczna, podobnie jak i przemoc finansowa. Przemoc seksualna też nie jest wypisana na czole ofiary - wylicza.

Do akcji może włączyć się każdy, nie ma ograniczeń wiekowych, w niektórych miastach w rozklejanie haseł włączyli się też mężczyźni.

Nie ma haseł za krótkich lub za długich. Nie ma haseł lepszych i gorszych. Są tylko te, które chcesz plakatować lub których nie chcesz. Wspierajmy się nawzajem - czytamy na Facebooku pomysłodawców.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają