CPK to nie tylko lotniska, choć oczywiście z tą imponującą inwestycją przedsięwzięcie kojarzone jest najszerzej. Powstanie Centralnego Portu Komunikacyjnego wiąże się też z rozwojem sieci kolejowej w całej Polsce, a co za tym idzie - również w Świętokrzyskiem. Inwestycje zostaną zrealizowane w latach 2020-2034. Program CPK zakłada budowę sieci nowych linii kolejowych, w tym kolei dużych prędkości, które połączą większość regionów Polski z Warszawą i planowanym CPK w czasie do 2,5 godz.
Prace przygotowawcze ruszają już w tym roku dla pięciu linii kolejowych o łącznej długości 563 km:
- Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław– Wałbrzych – granica (Polska/Czechy)
- Ostrołęka – Łomża
- Trawniki – Krasnystaw – Zamość
- Łętownia – Rzeszów
- Chybie – Jastrzębie Zdrój – Godów – granica (Polska/Czechy)
– Epidemia COVID-19 nie ma wpływu na takie inwestycje jak CPK, które powinny nadal trwać, a my musimy je realizować – powiedział prezydent RP Andrzej Duda. – CPK to prawie 1800 km nowych linii kolejowych i ponad 400 km nowych dróg. Dzięki CPK Polska stanie się miejscem do tworzenia biznesu. Takie inwestycje jak CPK są kołem napędowym gospodarki i nie raz wyprowadzały świat z kryzysów. Szacujemy, że realizacja CPK stworzy łącznie 150 tys. miejsc pracy. CPK to wielka szansa dla Polski.
Do Warszawy w niecałe 1,5 godziny!
Najważniejsza z punktu widzenia mieszkańców Świętokrzyskiego inwestycja ruszy już w roku 2021. Wtedy to rozpoczną się przygotowania do realizacji nowej linii kolejowej Wąsosz Konecki – Kielce.
Planowana linia kolejowa nr 89 stanowi fragment ciągu nr 7 łączącego Warszawę i CPK ze Świętokrzyskiem, Małopolską i Śląskiem. Po ich realizacji Końskie zostaną włączone do sieci kolejowej, a Busko-Zdrój do sieci połączeń dalekobieżnych. W 2030 roku z Kielc i Skarżyska-Kamiennej do Warszawy dojedziemy w zaledwie 1 godz. 20 min.
Łącznie w województwie świętokrzyskim w ramach programu kolejowego CPK powstaną 73 km nowych linii kolejowych, a kolejnych 208 km zostanie zmodernizowanych.
Budowa i eksploatacja CPK oznacza potężny impuls dla gospodarki, rynku pracy i wzrostu gospodarczego. Z projektem CPK wiąże się stabilny harmonogram planowania, projektowania i budowy rozsianych po całej Polsce inwestycji infrastrukturalnych, które będą napędem dla setek firm i branż, dając dziesiątki tysięcy miejsc pracy.
– Wielkie programy inwestycyjne tworzą dziesiątki tysięcy miejsc pracy w momencie realizacji, a kilkakrotnie więcej już po ich uruchomieniu. Stany Zjednoczone, Chiny i Komisja Europejska przedstawiają właśnie swoje wielkie programy inwestycyjne, których celem jest pobudzenie gospodarki – powiedział premier Mateusz Morawiecki. – CPK to wielka szansa dla polskiego lotnictwa i kolei, ale też dla każdego Polaka. CPK wraz z kolejowymi szprychami to szansa na przyciągnięcie inwestycji krajowych i zagranicznych – podkreślił.
Na plan inwestycji kolejowych CPK składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. Łącznie to 30 zadań inwestycyjnych i 1789 km nowych linii kolejowych, których inwestorem jest spółka CPK i które mają zostać zrealizowane do końca 2034 r.
Artykuł sponsorowany