Na ten moment muzealnicy czekali prawie pół wieku. Prezentowany do tej pory w jednej z gablot, całkowicie statycznie, wyprodukowany w 1938 r. motocykl Sokół 600 RT M211 ma szansę powrócił do pełnej sprawności. 13 sierpnia maszyna wyruszyła do Szczecina by w zakładach Papke Bosch Car Service przejść kapitalny remont.
Legendarny jednoślad trafił do zbiorów MOP w 1973 r. Jak głosi zakładowa legenda, przyjechała nad Bałtyk z Oświęcimia na kołach. Od tamtej pory motocykl nie był uruchamiany. Remont obejmie w pierwszej kolejności części mechaniczne, przede wszystkim silnik, układ paliwowy, elektryczny i hamulcowy, dzięki czemu Sokół będzie mógł przemieszczać się o własnych siłach. Dalszy plan zakłada także odnowienie warstwy lakierniczej, a raczej próbę przywrócenia jej wersji pierwotnej. Remont zakończyć się ma we wrześniu tak, by maszyna powróciła do Kołobrzegu w czasie obchodów 81. rocznicy rozpoczęcia II wojny światowej.
Polecany artykuł:
Motocykl Sokół 600 RT M211 produkowany był w latach 1935-1939, w Państwowych Zakładach Inżynierii w Warszawie. To całkowicie polska konstrukcja, stworzona przez znanego w dwudziestoleciu międzywojennym inżyniera Tadeusza Rudawskiego. Do momentu niemieckiej i radzieckiej napaści na Polskę powstało ok. 1,4 tys. egzemplarzy w dwóch wersjach: turystycznej (podstawowej) oraz sportowej. W czasie wojny obronnej Sokoły 600 pełniły przede wszystkim rolę motocykli łącznikowych. Co najmniej jeden, przechowany w czasie okupacji, uczestniczył też w Powstaniu Warszawskim.
Sokół 600 RT M211 zasłynął również z istotnych wyników sportowych. W 1936 i 1937 r. zwyciężył w kategorii motocykli solo w liczącym 1,5 tys. km Rajdzie Szlakiem Marszałka Piłsudskiego. Przyznano mu także liczne nagrody związane z technologią oraz estetyką wykonania (w drugiej połowie lat trzydziestych uchodził za jeden z najpiękniejszych jednośladów w Europie). Nietypowym osiągiem był także wjazd trzech Sokołów 600 oraz jednego Sokoła 200 szlakiem pieszym na Kasprowy Wierch 17 sierpnia 1939 r.
Polecany artykuł: