Zabytek odzyskał dawny blask

Dworzec PKP w Kołobrzegu już tak nie wygląda. Niesamowita przemiana!

2024-01-05 8:56

Odnowiona 17,5-metrowa wieża z iglicą, elewacja z cegły klinkierowej z licznymi detalami architektonicznymi, a wewnątrz jasny i komfortowy hol oraz poczekalnia – tak prezentuje się dworzec kolejowy w Kołobrzegu po zakończonej przebudowie. Zarówno sam zabytkowy budynek jak i jego wnętrze zmieniły się nie do poznania.

Dworzec odzyskał dawny blask

Kompleksowa modernizacja kołobrzeskiego dworca trwała prawie półtora roku. Dzięki niej pochodzący z 1904 roku dworzec odzyskał wiele historycznych detali, a także stał się przestrzenią przyjazną dla pasażerów. Dawny wygląd i kształt odzyskała 17,5-metrowa wieża zegarowa. Zamontowano na niej stylizowany na oryginalny, pochodzący z początku XX wieku zegar. Natomiast na szczyt konstrukcji wróciły kopuła i wysoka iglica.

W niższej parterowej części budynku, na prawo od wejścia, odtworzono elewacje o wyglądzie muru pruskiego. Historyczny kształt odzyskały okna, w tym wielkopowierzchniowe, łukowe półrozety holu głównego, a także charakterystyczne, modernistyczne, ośmiokątne, w elewacji od strony miasta. Doskonale prezentują się odtworzone na wzór oryginalnych drzwi wejściowe do holu. Tuż nad nimi znalazło się naświetle z delikatnymi szprosami ułożonymi w kratkę. Poddaną renowacji elewację i bryłę dworca podkreśla nocna iluminacja.

Nowoczesne wnętrze z elementami historii

Zmieniło się także wnętrze dworca, gdzie w aranżacji połączono elementy historyczne i nowoczesność. Hol zachował swój układ oraz wysokość, a także łukowy strop. Konserwację przeszedł historyczny fryz z motywem roślinnym. Ściany i sufit pomalowano na biało, natomiast posadzkę wykonano z wielkoformatowych szarych płyt. Uwagę zwraca oświetlenie w formie nowoczesnych w designie kolistych „aureoli”.

Dworzec wyposażono również w elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, zegar oraz gabloty z rozkładami jazdy. W holu podróżni znajdą kasy biletowe, a tuż przy nim przestronną i jasną poczekalnię. Ją równie urządzono nowocześnie i wyposażono w metalowe ławki w kolorze antracytowym, zegar oraz elektroniczne tablice. Ciekawym elementem wystroju są oryginalne płaskorzeźby przedstawiające mewy i ryby pośród fal.

W przestrzeni obsługi podróżnych mieści się również pokój zabaw dla dzieci wraz z pomieszczeniem dla rodziców z dziećmi. Natomiast we wschodniej części obiektu znajdzie się dworzec autobusowy wraz z trzema kasami biletowymi. Wszystkie przestrzenie związane z obsługą podróżnych są klimatyzowane.

– Dzięki zakończonej przebudowie dworzec w Kołobrzegu odzyskał wiele historycznych detali, w tym m.in. kopułę na 17,5 metrowej wieży. Wyposażono go również w nowoczesne rozwiązania, które pozytywnie wpływają na komfort i bezpieczeństwo pasażerów - mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A. - Dzięki przebudowie dworzec stał się również przyjazny środowisku, gdyż jest on częściowo zasilany z energii pozyskanej z paneli fotowoltaicznych. W budynku wprowadzono również m.in. energooszczędne oświetlenie i rozwiązania redukujące straty ciepła.

Ekologiczne rozwiązania

Budynek dworca stał się bardziej ekologiczny i bezpieczny. Zastosowano w nim szereg rozwiązań technicznych redukujących straty ciepła, takie jak nowa stolarka okienna i drzwiowa, kurtyny powietrzne przy wejściach do holu. Budynek został również ocieplony od wewnątrz. Poza tym dworzec wyposażono w energooszczędne oświetlenie, wentylację z odzyskiem ciepła oraz system inteligentnego zarządzania budynkiem (Building Mangement System) sterujący instalacjami i urządzeniami oraz optymalizujący zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. „Zieloną” energię elektryczną dworzec pozyska z paneli fotowoltaicznych umieszczonych na dachu wiaty rowerowej znajdującej się w sąsiedztwie budynku. Obiekt wyposażono również w nowoczesne systemy bezpieczeństwa w tym monitoring i zabezpieczenia przeciwpożarowe.

W otoczeniu dworca ułożono nowe chodniki oraz zamontowano elementy małej architektury - ławki, kosze na śmieci i oświetlenie. Natomiast po jego wschodniej stronie wybudowano wiatę rowerową.

Koszt inwestycji wyniósł ponad 28 milionów złotych. Kompleksowa modernizacja kołobrzeskiego dworca zrealizowana została w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Czy dobrze znasz slang kolejowy?

Pytanie 1 z 10
"Badyle" to określenie:
To był ważny węzeł komunikacyjny. Tyle zostało z Dworca Szczecińskiego w Berlinie

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki