W ramach powiatowej operacji taktycznej "Fiołki III" realizowane były zintensyfikowane działania skierowane w handel niebezpiecznymi odpadami oraz transport i przetwarzanie odpadów w sposób nieprawidłowy. Biorąc pod uwagę liczne zdarzenia na terenie całego kraju związane z nieprawidłowościami łańcucha zbierania, transportowania oraz przetwarzania odpadów, 5 marca na terenie powiatu świdwińskiego zainicjowane zostały działania, w ramach których prowadzone były kontrole transportów odpadów, pod kątem przewożonego ładunku, prawidłowego oznakowania pojazdu transportującego odpady oraz kompletności dokumentacji i zezwoleń niezbędnych do wykonywania tego typu transportów.
Podczas działań skontrolowano 25 pojazdów ciężarowych pod kątem przewożonego ładunku w tym pojazdów przewożących odpady. W związku z przeprowadzonymi kontrolami nie ujawniono nieprawidłowości związanych z rodzajem przewożonych odpadów po zweryfikowaniu transportu z deklarowanym kodem w systemie BDO.
Kontrolujący ujawnili jednak liczne nieprawidłowości związane z oznakowaniem pojazdów przewożących odpady w tym niekompletność dokumentów niezbędnych podczas transportu. Ponadto podczas kontroli w dwóch przypadkach ujawniono nieprawidłowe wskazanie drogomierza kontrolowanych pojazdów, dwa przypadki przeładowania pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, gdzie masa kontrolowanego pojazdu wynosiła powyżej 6,1 tony, liczne naruszenia związane z stanem technicznym pojazdów oraz jeden przypadek w którym kierujący pojazdem ciężarowym nie posiadaj uprawnień do jego prowadzenia.
Tego typu działania prowadzone są w powiecie świdwińskim od 2018 roku. Mają one na celu minimalizację zagrożeń wynikających z nieprawidłowego składowania, transportowania oraz przetwarzania odpadów.