Podpisano umowę na obwodnicę Szwecji
Wielkie ciężarówki przejeżdżające kilka metrów od domów są utrapieniem mieszkańców wielu miast i wsi. Rozwiązaniem tego problemu najczęściej jest obwodnica, która wyprowadza ruch tranzytowy poza granice miejscowości. Z podobnym problemem zmagają się od lat również mieszkańcy niewielkiej wsi Szwecja pod Wałczem (woj. zachodniopomorskie), gdzie ruch tranzytowy przebiega dosłownie przez środek miejscowości, co ma negatywny wpływ nie tylko na komfort życia, ale również bezpieczeństwo. To wkrótce się zmieni. Tiry znikną ze Szwecji dzięki obwodnicy. Właśnie podpisano umowę w sprawie tej ważnej inwestycji
Podpisano umowę na obwodnicę Szwecji
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowyi i Autostrad poinformowała o podpisaniu umowy na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Szwecji w ciągu drogi krajowej nr 22. Trasę o długości 4,18 km zrealizuje za kwotę 60,7 mln zł firma Budimex.
- Obwodnica ominie od południa położoną na północ od Wałcza miejscowość Szwecja, wyprowadzając z niej ruch tranzytowy - informuje Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału GDDKiA. - Zadanie zostanie zrealizowane w formule "projektuj i buduj". Wykonawca będzie miał 17 miesięcy na projektowanie wraz z uzyskaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), przy czym wniosek o wydanie decyzji ZRID będzie musiał być złożony w ciągu 10 miesięcy.
Podpisano umowę na obwodnicę Szwecji
Na realizację robót przewidziano 15 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych od 16 grudnia do 15 marca. Biorąc pod uwagę powyższe terminy, na przełomie tego i przyszłego roku powinien zostać złożony wniosek o wydanie decyzji ZRID. Jej uzyskanie i rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest w trzecim kwartale 2025 roku, a zakończenie prac w drugim kwartale 2027 roku. Oznacza to, że pierwsze samochody przejadą nową obwodnicą za trzy lata.
Umowa na opracowanie dokumentacji dla obwodnicy Szwecji została podpisana w czerwcu 2020 roku. Firma projektowa Trasa z Poznania opracowała Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe wraz z raportem oddziaływania na środowisko. Do przygotowania dokumentacji niezbędna była inwentaryzacja przyrodnicza, dlatego specjaliści sprawdzili dokładnie w terenie, jakie siedliska flory i fauny występują w miejscu planowanej inwestycji. Zostały wykonane analizy techniczne i ekonomiczne dla każdego z wariantów.
W grudniu ubiegłego roku w decyzji środowiskowej został wybrany przebieg obwodnicy. Spośród trzech wariantów wskazany został wariant C, w podwariancie 2, omijający Szwecję od południa.
Wydanie decyzji środowiskowej umożliwiło wykonanie szczegółowych badań podłoża, w tym wierceń i sondowań. Dokumentacja koncepcyjna uszczegółowiła też rozwiązania projektowe. Zakończenie fazy przygotowawczej umożliwiło opracowanie Programu funkcjonalno-użytkowego (PFU), który jest podstawą do realizacji inwestycji w formule "projektuj i buduj".
Ponad 4 kilometry nowej drogi, most i rondo
Obwodnica, położonej tuż przy granicy woj. zachodniopomorskiego i wielkopolskiego Szwecji, będzie jednojezdniową drogą klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego). Droga będzie przecinać rzekę Pilawa, na której planowana jest budowa mostu o długości 78 metrów. Będzie on również pełnił funkcję dolnego przejścia dla zwierząt. W ramach inwestycji powstaną także dwa wiadukty dla dróg lokalnych nad obwodnicą.
Połączenie z obecną DK22 od strony Wałcza planowane jest w formie skrzyżowania, natomiast od strony Jastrowia będzie to rondo.
Inwestycja o długości 4,2 km powstanie w ramach rządowego programu budowy 100 obwodnic.