
Są chętni na budowę obwodnicy Szwecji
Na ten moment mieszkańcy Szwecji czekają już od dawna i muszą jeszcze uzbroić się w cierpliwość, gdyż inwestycja warta ponad 60 milionów złotych ma być gotowa dopiero w 2028 roku. Wszystko jest jednak na dobrej drodze, gdyż do przetargu ogłoszonego w sierpniu przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad zgłosiło się pięciu chętnych.

Są chętni na budowę obwodnicy Szwecji
- W przetargu na zaprojektowanie obwodnicy w ciągu DK22, omijającej Szwecję, wpłynęło pięć ofert - tłumaczy Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału GDDKiA. - Kwoty zaproponowane przez wykonawców wahają się od 60,72 mln zł mln zł do 69,78 mln zł. Złożone oferty zostaną sprawdzane, a następnie wskażemy najkorzystniejszą z nich.

Są chętni na budowę obwodnicy Szwecji
Do przetargu zgłosiły się następujące firmy:
- Budimex: 60 721 508,4 zł
- Konsorcjum Kobylarnia i Mirbud: 63 668 490 zł
- PORR: 64 790 778,90 zł
- Konsorcjum Colas i Most: 65 868 092,27 zł
- Konsorcjum Pol Dróg Drawsko Pomorskie i Want: 69 783 022,08 zł
Według kosztorysu GDDKiA inwestycja została wyceniona na kwotę 64 045 325 zł. Kryteria oceny ofert to: w 55 proc. cena, w 30 proc. - przedłużenie okresu gwarancji na obiekty mostowe wraz z ich wyposażeniem, w 10 proc. przedłużenie okresu gwarancji na instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze i w 5 proc. - zagospodarowanie na placu budowy pozyskanego destruktu asfaltowego.

Są chętni na budowę obwodnicy Szwecji
Inwestycja będzie realizowana w formule projektuj i buduj. Wykonawca będzie miał 17 miesięcy na projektowanie wraz z uzyskaniem decyzji o Zezwoleniu na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID), przy czym wniosek o wydanie decyzji ZRID będzie musiał być złożony w ciągu 10 miesięcy. Na realizację robót przewidziano 15 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych od 16 grudnia do 15 marca.
Obwodnica Szwecji będzie jednojezdniową drogą klasy GP, czyli drogą główną ruchu przyspieszonego. Droga będzie przecinać rzekę Pilawa, na której planowana jest budowa mostu o długości 78 metrów. Będzie on również pełnił funkcję dolnego przejścia dla zwierząt. W ramach inwestycji powstaną także dwa wiadukty dla dróg lokalnych nad obwodnicą.
Połączenie z obecną DK22 od strony Wałcza planowane jest w formie skrzyżowania, natomiast od strony Jastrowia będzie to rondo.

Są chętni na budowę obwodnicy Szwecji
Inwestycja o długości 4,2 km powstanie w ramach rządowego programu budowy 100 obwodnic.