Internetowe Konto Pacjenta (IKP) to rewolucyjne narzędzie w systemie ochrony zdrowia, ma ułatwić pacjentom wygodne korzystanie z usług cyfrowych i uporządkować rozproszone dotąd informacje medyczne o naszym stanie zdrowia w jednym miejscu. To bezpłatne konto ma każdy, kto ma PESEL. Wystarczy się tylko zalogować.
Internetowe Konto Pacjenta udostępnia Ci informacje o Twoim przeszłym, aktualnym lub planowanym leczeniu i pozwala załatwić szereg spraw bez konieczności wizyty w przychodni lub poradni.
Spis treści
- Jak założyć Internetowe Konto Pacjenta?
- Jak założyć profil zaufany
- Jak się zarejestrować na szczepienie?
- Jak się zarejestrować na szczepienie przez telefon?
- Jak się zarejestrować na szczepienie przez e-Rejestrację dostępną na pacjent.gov.pl?
- Jak się zarejestrować na szczepienie przez punkt szczepień
- Jak się zarejestrować na szczepienie przez SMS
Jak założyć Internetowe Konto Pacjenta?
Wchodzisz na stronę pacjent.gov.pl i logujesz się. Nie musisz rejestrować konta, ale żeby się zalogować, potrzebujesz elektronicznego podpisu.
Możesz wybrać jeden z kilku sposobów logowania się:
- profil zaufany — to Twój bezpłatny, elektroniczny podpis, dzięki któremu załatwisz urzędowe sprawy online. Bez wychodzenia z domu załatwisz profil zaufany, jeśli jesteś klientem bankowości elektronicznej PKO Bank Polski SA, Santander, Banku Pekao, mBanku, ING Banku Śląskiego, Alior Bank, Millennium Bank, T-Mobile Usługi Bankowe oraz platformy Envelo.
Jeśli masz już profil zaufany, system da Ci możliwość zalogowania się za pomocą banku lub innego dostawcy PZ. tymczasowy profil zaufany — jeśli jesteś w wieku co najmniej 70 lat, możesz założyć tymczasowy profil zaufany, kontaktując się z urzędnikiem przez komputer. Jest ważny przez 3 miesiące.e-dowód — to dowód osobisty z warstwą elektroniczną. Zalogujesz się za pomocą czytnika. Na stronie masz instrukcję, jak to zrobić
- za pomocą konta bankowego iPKO lub Inteligo, konta internetowego w Pekao SA lub konta w banku spółdzielczym.
Jak założyć profil zaufany
Możesz to zrobić albo przez internet, albo w urzędzie, np. w urzędzie skarbowym, oddziale NFZ lub ZUS. Profil zaufany to Twój bezpłatny, elektroniczny podpis, dzięki któremu załatwisz urzędowe sprawy przez internet. Na przykład:
- na Internetowym Koncie Pacjenta zobaczysz swoje e-recepty i sprawdzisz przepisane dawkowanie
- wybierzesz lekarza lub pielęgniarkę podstawowej opieki zdrowotnej
- upoważnisz kogoś bliskiego do tego, by mógł otrzymywać informacje o Twoim stanie zdrowia.
Profil zaufany pozwala też złożyć wniosek o nowy dowód osobisty, wymieniać korespondencję na przykład z ZUS-em, oddziałem NFZ, urzędem gminy i załatwiać inne sprawy urzędowe przez internet. Jeśli nie lubisz kolejek w urzędach, profil zaufany Ci się przyda.
Jak założyć profil zaufany?
Profil zaufany od ręki założysz (czyli potwierdzisz swoją tożsamość bez wychodzenia z domu) przez bankowość internetową.
Jeśli masz konto w jednym z niżej wymienionych banków:
- T-Mobile Usługi Bankowe
- PKO Bank Polski
- Inteligo
- Santander
- Pekao
- mBank
- ING
- Millenium
- Alior Bank
— zaloguj się na swoje konto, znajdź formularz zakładania profilu zaufanego, wypełnij go i wyślij bezpośrednio z konta. Po otrzymaniu i wpisaniu kodu z SMS konto będzie od razu gotowe do działania
Jak się zarejestrować na szczepienie?
Jeżeli jest już Twój etap rejestracji, masz 4 możliwości zapisu na szczepienie:
Jak się zarejestrować na szczepienie przez telefon?
Zadzwoń na całodobową i bezpłatną infolinię - 989Możesz to zrobić sam lub może Cię zapisać ktoś bliski z rodziny. Do zapisu wystarczy numer PESEL. Numer telefonu komórkowego nie jest wymagany, ale jeśli go podasz, otrzymasz SMS z potwierdzeniem umówienia wizyty na szczepienie. W ten sposób możesz zarejestrować swoich dziadków lub rodziców. Wystarczy, że rozpocznie się etap szczepień i będziesz miał numer PESEL bliskiej osoby.
Podczas rejestracji wybierzesz dokładny termin oraz miejsce szczepienia. Następnie - jeśli podałeś numer telefonu - otrzymasz SMS z potwierdzeniem umówienia wizyty na szczepienie.
Jak się zarejestrować na szczepienie przez e-Rejestrację dostępną na pacjent.gov.pl?
Zarejestruj się elektronicznie poprzez e-Rejestrację dostępną na pacjent.gov.pl.
System zaproponuje Ci pięć dostępnych terminów w punktach szczepień, które znajdują się blisko Twojego adresu. Jeśli żaden z proponowanych terminów nie będzie Ci pasował albo będziesz chciał zaszczepić się w innym punkcie, w innym mieście – będzie taka możliwość. Wystarczy, że skorzystasz z dostępnej wyszukiwarki i wskażesz dogodną dla Ciebie datę i lokalizację.
Zaraz po dokonaniu rezerwacji, otrzymasz powiadomienie SMS, a następnie ponownie przypomnimy Ci o szczepieniu dzień przed planowanym terminem.
Jeśli chcesz skorzystać z tego sposobu rejestracji, musisz posiadać Profil Zaufany. Jeżeli go nie masz, skontaktuj się z infolinią NFZ 989, bezpośrednio z wybranym punktem szczepień lub skorzystaj ze wsparcia swojej przychodni.
Jak się zarejestrować na szczepienie przez punkt szczepień
Skontaktuj się z wybranym punktem szczepień
Jeżeli chcesz zaszczepić się w konkretnym punkcie szczepień - skontaktuj się z nim. Mapa i dane kontaktowe punktów szczepień dostępne są tutaj.
W wybranym przez Ciebie punkcie szczepień nie znalazłeś dogodnego terminu? Zadzwoń na infolinię NFZ pod numer 989. Konsultanci pomogą Ci znaleźć inny punkt szczepień niedaleko Ciebie z terminem, który Ci pasuje.
Jak się zarejestrować na szczepienie przez SMS
Zarejestruj się na szczepienie przez SMS
Możesz zarejestrować się na szczepienie przeciw COVID-19 przez SMS, pod numerem 880 333 333. Instrukcję znajdziesz poniżej.
Z jednego numeru telefonu możesz zarejestrować tylko trzy osoby.
- Wyślij SMS-a o treści SzczepimySie na numer 880 333 333.
- Otrzymasz SMS-a zwrotnego, w którym zostaniesz poproszony(a) o numer PESEL.
- Wpisz swój numer PESEL i odeślij SMS-a.
- Zostaniesz poproszony(a) o twój kod pocztowy. Dzięki temu zaproponujemy ci najbliższy termin szczepienia w miejscu, w którym mieszkasz.
- Wpisz kod pocztowy w formacie: 00222 lub 00-222
Otrzymasz informację o:
- najbliższym możliwym terminie szczepienia,
- adresie placówki, w której to szczepienie ma być wykonane,
- a także godzinie szczepienia.
Jeśli akceptujesz termin i miejsce, odpowiedz na tę wiadomość TAK.Jeżeli odpowiedziałeś(-aś) TAK, otrzymasz wiadomość, że wizyta została umówiona. Dostaniesz SMS z przypomnieniem na dobę przed szczepieniem. W celu zmiany terminu szczepienia zadzwoń pod numer 989.Jeśli termin i lokalizacja ci nie odpowiada, odpowiedz NIE. PAMIĘTAJ! Brak odpowiedzi w czasie 5 minut przerwie proces rejestracji! Jeżeli odpowiesz NIE, otrzymasz SMS-a z propozycją nowego terminu, godziny oraz lokalizacji.
UWAGA! Jeżeli się pomylisz i wpiszesz błędny numer PESEL lub kod pocztowy, dostaniesz SMS-a z prośbą o poprawne wprowadzenie danych.
Ważne! Do zapisów na szczepienia przeznaczony jest także numer 664 908 556. Udostępniamy dwa numery, ale każdy z nich prowadzi do jednego systemu. Podczas rejestracji korzystaj zatem tylko z jednego numeru.