Koszalin. Nowy dworzec PKP. 9 lutego odbyło się spotkanie koordynacyjne on-line, w którym wzięli udział przedstawicieli PKP S. A. i Gminy Miasto Koszalin. Spotkanie dotyczyło projektów technicznych budynku nowego dworca kolejowego w Koszalinie.
W spotkaniu brali udział przedstawiciele PKP S. A. Centrala Biuro Inwestycji (Inwestor), PKP S. A. Nieruchomości Oddział Gospodarowania Nieruchomościami Poznań (Zarządca obiektu) oraz Projektant – TBiArchitekci z Gdańska. Miasto było reprezentowane przez Prezydenta i Zastępców, przedstawicieli Rady Miejskiej w Koszalinie oraz komórki merytoryczne m.in. Zarząd Dróg i Transportu, Wydział Inwestycji, Wydział Architektury i Urbanistyki, Wydział Rozwoju i Współpracy Terytorialnej.
Celem spotkania było poznanie opinii Miasta nt. dwóch rozpatrywanych wariantów połączenia przyszłego budynku dworca z miejskim przejściem podziemnym: chodnikiem zadaszonym nowoczesną wiatą lub tunelem.
Projektanci przedstawili plusy i minusy każdego z rozwiązań: wariant przejścia naziemnego z wiatą jest łatwiejszy do wykonania, szybszy, tańszy w budowie oraz późniejszej eksploatacji. Stąd bardziej przychylnie są do niego nastawione Spółki PKP.
Budowa tunelu łączącego bezpośrednio przejście podziemne z hallem dworca byłaby bardziej uciążliwa dla otoczenia, droższa i skomplikowana z uwagi na konieczność przebudowy licznych sieci technicznych, niezbędne byłoby również wykonanie dodatkowych ekspertyz (np. związanych posadowieniem obecnych fundamentów), prac projektowych i budowlanych.
Wariant tunelu preferuje Miasto, argumentując, że dworzec jest budowany na dekady, dlatego też rozwiązania komunikacyjne wokół niego muszą być docelowe i trwałe. Miejskie przejście podziemne od początku powinno doprowadzać pasażerów bezpośrednio do dworca, obecnie kończy się przedwcześnie. Przedłużenie przejścia podziemnego tunelem do dworca zapewniłoby zintegrowany i funkcjonalny układ komunikacyjny dla całego węzła transportowego, podobnie jak to ma miejsce w większych ośrodkach miejskich.
Kwestia wyboru jednego z ww. wymienionych wariantów będzie przedmiotem dalszych uzgodnień Miasta i PKP, po bardziej szczegółowych analizach.
Ponadto rozmawiano m.in. o możliwości wynajęcia przez samorząd lokali użytkowych w nowym budynku dworca. Jednym z pomysłów jest możliwość przeniesienia tam miejskiego centrum informacji turystycznej.
Koszalin. Nowy dworzec PKP. Stan faktyczny:
Gmina Miasto Koszalin od wielu lat podejmowała starania w PKP S. A. o modernizację lub budowę nowego dworca PKP w Koszalinie, który od bardzo dawna nie przeszedł kompleksowej rewitalizacji i nie jest dobrą wizytówką nowoczesnego i sprawnego komunikacyjnie miasta.
W 2018 r. doszło do przełomu i wpisania projektu modernizacji dworca kolejowego w Koszalinie do „Programu Inwestycji dworcowych na lata 2016-2023 r.”
W październiku 2018 r. odbyły się zorganizowane przez PKP S. A. konsultacje społeczne z mieszkańcami, radnymi, przedstawicielami organizacji pozarządowych, działaczami i aktywistami społecznymi w sprawie modernizacji dworca kolejowego, podczas których dyskutowano o potrzebach i oczekiwaniach mieszkańców związanych z obiektem oraz przedstawiano przykłady wybranych realizacji z kraju.
W chwili obecnej wybrana we wrześniu 2020 r. w przetargu firma TBiArchitekci z Gdańska opracowuje na zlecenie Centrali PKP S. A. koncepcję i projekt techniczny nowego dworca kolejowego w Koszalinie.
Zgodnie z planowanym harmonogramem, do końca bieżącego roku miałby zostać opracowany szczegółowy projekt wykonawczy oraz wydane pozwolenie na budowę. W połowie 2022 r. ma nastąpić rozpoczęcie prac budowlanych przez wykonawcę wybranego w przetargu. Obiekt powinien zostać oddany do użytku do końca 2023 r.
Polecany artykuł: