Miejski Zakład Komunikacji w Koszalinie zdecydował o zaprojektowaniu, wybudowaniu i dostarczeniu fabrycznie nowej jednostki pływającej o napędzie hybrydowym wraz z urządzeniem do wodowania oraz wyciągania statku na brzeg. Łódź pomieści 110 pasażerów. Obsługiwać będzie linię Koszalin-Mielno – od przystani Jamno do przystani Unieście I i II. Dzięki temu zwiększy się częstotliwość rejsów, bo obecnie pływa tam tylko jeden statek dla 60 osób, jak i dwukrotnie dłuższy będzie okres jego funkcjonowania – 20 tygodni w okresu letnim pomiędzy majem a wrześniem. Dodatkowo rozkład jazdy statku skorelowany zostanie z rozkładem jazdy linii autobusowej nr 6.
– To chętnie wybierany środek transportu. W ostatnim czasie jednak potrzeby mieszkańców w zakresie przeprawy przez jezioro Jamno wzrosły. Poszukiwano optymalnego rozwiązania, by wyjść tym potrzebom naprzeciw. Opracowano koncepcję oraz pozyskano m.in. unijne wsparcie. Ta inwestycja to strzał w „10”. Bardzo się cieszę, że jako samorząd województwa mogliśmy temu ambitnemu przedsięwzięciu przyznać eurofundusze, bo statek stanowi również nie lada atrakcję dla turystów odwiedzających Koszalin – podkreślił zachodniopomorski wicemarszałek Tomasz Sobieraj.
Koszt inwestycji koszaliński MZK oszacował na 3,6 mln zł. Urząd Marszałkowski z unijnych funduszy Regionalnego Programu Operacyjnego 2014-2020 dołoży ponad 2 mln zł. Prace związane z przedsięwzięciem rozpoczęły się pod koniec stycznia br. Ogłoszono przetarg obejmujący zaprojektowanie, wykonanie i dostarczenie statku oraz urządzenia transportowego. Jednostka ma być gotowa do obsługi pasażerów do połowy 2021 roku.
– To będzie tramwaj wodny, który już od następnych wakacji przewiezie pasażerów z Koszalina do Mielna i z powrotem – zapowiedział prezes koszalińskiego MZK Andrzej Bacławski.
Zadanie wpisuje się w założenia 2 Osi Priorytetowej RPO WZ 2014-2020 „Gospodarka niskoemisyjna”, działanie 2.3 „Zrównoważona multimodalna mobilność miejska i działania adaptacyjne łagodzące zmiany klimatu w ramach Strategii ZIT dla Koszalińsko–Kołobrzesko–Białogardzkiego Obszaru Funkcjonalnego”.
Polecany artykuł: