Schemat działania sprawców jest bardzo podobny. Dzwoniący oszust poleca oddać pieniądze „policjantowi” lub „kurierowi”, który się po nie zgłosi.
Perfidni przestępcy wybierają swoje ofiary wśród osób starszych, które tracą w ten sposób oszczędności całego życia. Połączenie jest zazwyczaj przez telefon stacjonarny.
W tym tygodniu ponownie odnotowano zgłoszenia od seniorów, do których zadzwonili oszuści. Przestępcy w swoich legendach podają się za „wnuczka”, „policjanta” lub „członka rodziny”.
Ich celem są oszczędności osób starszych, które pod przykrywką różnych historii próbują pozyskać.
Bardzo często dzięki świadomości seniorów, oszuści sami kończą rozmowę telefoniczną, nie osiągając zamierzonego celu.
Niestety w jednym z przypadków seniorka przekazała oszustom swoje pieniądze. Do mieszkanki Kołobrzegu na numer stacjonarny zadzwoniła kobiet podająca się za córkę z prośbą o pieniądze. Suma 21 tysięcy złotych została przekazana kurierowi. Jak się potem okazało nikt z rodziny nie potrzebował pieniędzy.